Når bestille første lege/jordmortime?

Ringte legekontoret i dag for å bestille første legetimen.. men legen min hadde visst ikke ledig time før 6 oktober! Da er jeg 9+0..:facepalm: Er ikke det litt seint med tanke på henvisning til tidlig ultralyd og sånn? Glemte jo å si hvor langt jeg er på vei i dag (6+0)
Jeg ringte sykehuset her og forklarte at jeg hadde satt opp time hos jordmor når jeg er 8+3, de mente det var ok med tid for henvisning her i hvertfall.

Jeg ringte sykehuset her og forklarte at jeg hadde satt opp time hos jordmor når jeg er 8+3, de mente det var ok med tid for henvisning her i hvertfall.
Ok :) får se om jeg ringer legekontoret å spør, eller om jeg bare venter på timen jeg har fått. Føler det er så alt for lenge til :hilarious:

Var på første legetime på fredag. Han viste ikke at man skulle ha ul i uke 11-13, så han var litt motvillig til å sende henvisning. Heldigvis gikk han med på det når jeg viste han retningslinjene. Spent på å se når jeg får time. Ønsker helt etter uke 13

Her er det 5-6 ukers ventetid på legetime og jordmor har vi ikke lenger. Må kjøre en times tid for å komme til jordmor hvis det nå ikke er stengt der også. Jeg blir så oppgitt. Jeg skal ha tettere oppfølging på grunn av at jeg mistet tvillinger 17+4 nå forrige svangerskap. Skal på albyl-e og greier. Jeg må si jeg er spent på hvordan det skal gå framover siden det er umulig å komme inn til noe som helst oppfølging. Ender vel opp med å måtte bestille time privat noe sted.

Her er det 5-6 ukers ventetid på legetime og jordmor har vi ikke lenger. Må kjøre en times tid for å komme til jordmor hvis det nå ikke er stengt der også. Jeg blir så oppgitt. Jeg skal ha tettere oppfølging på grunn av at jeg mistet tvillinger 17+4 nå forrige svangerskap. Skal på albyl-e og greier. Jeg må si jeg er spent på hvordan det skal gå framover siden det er umulig å komme inn til noe som helst oppfølging. Ender vel opp med å måtte bestille time privat noe sted.
Er altfor dårlig! Vi har også kjempe lang ventetid på legetime her vi bor. Retningslinjene sier jo at man egentlig burde få time innen en uke når man er gravid. Synes svangerskap og barselomsorgen er så altfor dårlig mange steder. Trist!! :Heartred

Jeg har vil gå til jordmor slik som sist svangerskap. Men jeg var også hos lege i begynnelsen for å ta blodprøver å slikt. Men jeg husker ikke hva jeg gjorde først. E det best å gå ført til jordmor eller lege? Noen som vet? :happy:

Jeg har vil gå til jordmor slik som sist svangerskap. Men jeg var også hos lege i begynnelsen for å ta blodprøver å slikt. Men jeg husker ikke hva jeg gjorde først. E det best å gå ført til jordmor eller lege? Noen som vet? :happy:
Jeg tror det er meningen man skal gå til legen første kontrollen for å ta blodprøver osv, også velger man fritt om man vil følges opp av bare lege, bare jordmor eller begge annenhver gang. :joyful: Jeg føler litt at dersom man liker å prate, eller har behov for å prate litt mer så er jordmor best da de ofte har litt bedre tid. Om man føler man har grei kontroll og ikke egentlig lurer på så mye, eller engster seg så er lege fint. Da får man sjekket det man trenger på 15 minutt. :happy: Jeg gikk til jordmor sist, og elsket å snakke om amming, fødsel og slikt. Denne gangen tror jeg at jeg velger jordmor igjen, fordi forrige svangerskap og fødsel ble veldig utfordrende. Tror jeg trenger å snakke litt mer rundt det denne gangen. Veldig glad i legen min også altså, men 15 minutter er ikke alltid nok om man har mye på hjerte.:Heartred

Kommer litt an på hvordan det er lagt opp i kommunen. Her kan vi velge selv, jordmor tar blodprøver og sender henvisning til ul. Første gang var jeg hos lege først, i de to neste jordmor, og denne gang ble det lege (litt tilfeldig). Tror ikke jeg var hos fastlegen min overhodet forrige svangerskap. :P Kun innom legekontoret for glukosebelastningstesten. Den kan ikke tas hos jordmor her.

Jeg har første time hos jordmor i dag, 7+5. Skal til legen rundt uke 12 for blodprøver.

Når bør man gå til lege første gang etter at man er blitt gravid? Jeg er 5+0. Kan jeg vente to uker til?
Varierer litt når de vil ta deg inn, om du skal til jordmor først eller lege. Her er jordmor kapasiteten sprengt så fikk ikke komme til der før tidligst i desember. Så jeg skal ha all oppfølging hos lege. De ville ha meg inn mellom uke 7 og 8 så skal inn 7+5 ;) deretter uke 12

Når bør man gå til lege første gang etter at man er blitt gravid? Jeg er 5+0. Kan jeg vente to uker til?
Det går helt fint å vente ja :) Jeg skal til første kontroll hos lege når jeg er 8+2, og det føles litt tidlig for meg, haha! Men jeg hadde jernmangel lenge etter forrige fødsel, så hun vil sjekke nivåene nå så jeg evt kan starte med tilskudd.

Jeg skal til legen i morgen (5+4) men kunne sikkert ventet litt til. Eneste grunn til at jeg går så tidlig er for å følge opp blodtrykket :)
Jordmor onsdag neste uke (6+2) også pga ekstra oppfølging siden jeg har mistet 2 ganger i år

Du kan fint vente. Jeg er 6+2 i dag, og var i går- men det var en time jeg har hatt en stund uansett. Legen og jeg ble enige om å vente med utfylling av helsekort og blodprøvene til neste time i uke 10+6, for jeg har mistet 3 ganger det siste året.

Kjente det gjorde godt å få den beskjeden :Heartred og jeg kan tenke meg det føles utrolig godt for deg også, å få den tryggheten at du får sett «så tidlig» :)
Ja- jeg hadde bestilt en privat i 7+3 og får en offentlig i 8+0, men tror nok jeg tar begge to, for den første er fredag og hvis alt er bra tenker vi å fortelle besteforeldrene det den helga. Mulig jeg skyver litt på den offentlige, jeg får se.

Back
Topp