Muslimer/burka *fødsel*

ORIGINAL: Zlimet

ORIGINAL: *Meya*

Hvorfor er det så viktig å ikke vise håret egentlig ?

Hijab handler ikke bare om hår. Det handler om å dekke til kroppen. Det er mange betingelser for kledselen hijab, ikke bare det lille tøystykket man har på hodet!

men er det ikke sånn at det er mannen din som bestemmer for hvor mye du trenger å kle deg med ? eller er det feil?

Nei, det er ikke mannen min. Jeg har da vært singel som muslim også ;)

Det er Gud som bestemmer det.

Har alltid trodd det var mannen jeg[8|] Fint å lære noe nytt[:)]
Menne på wikepedia står det at hijab brukes av muslimske kvinner for å skjule håret for menns blikk.. Men de jentene jeg gikk på skole med gikk ofte med hodeplagg, men pin stramme dongri bukser , korte topper? er Ikke det da mer tiltrekkende enn hår? Skjønner det ikke helt for å være ærlig.

Hva muslimer gjør, er ikke nødvendigvis islam ;)

Det er ikke riktig hijab, å gå kledd sånn. Men dem om det liksom. Jeg bryr meg ikke egentlig. Det finnes muslimer som drikker, det er heller ikke lov, om du ser hva jeg mener.

Hijab har følgende krav, den skal dekke hele kroppen, bortsett fra ansiktet (meningsforskjeller da, noen mener ansiktet også skal dekkes) og hendene, den skal ikke være gjennomsiktig, den skal være løs og ledig, og ikke vise kroppsformer, den skal være lang nok, ikke være en utsmykning i seg selv, og det skal ikke være en "display" på at man er rik, dvs bruke eksklusive klær for å vise at man har penger...

ORIGINAL: EmsN

ORIGINAL: Regan

De føder sikkert uten burkaen på, de er jo ikke helt primitive....
Det er sikkert kun damer tilstede under fødselen.

Men jordmødrene da? Har de burka på?[:-]

Sign..
Det er jo liksom mannfolk de skal skjule seg for, så de ikke er fristende for dem...

Ja.... fødsel er jo typisk fristende.

ORIGINAL: TinaCeline

Jeg også trodde det var mannen ! som bestemte det liksom

Så om mannen sier at det er greit å gå uten, kan man det? Nei. Man kan ikke det.

I syv år var jeg gift med en mann som ikke ville at jeg skulle bruke hijab. Det innebar at jeg måtte la være å gå ut med han, vi var aldri ute sammen som familie noen gang, bortsett fra i hans hjemland, der gikk det greit.

Skulle jeg bare la være å bruke hijab? Og forårsake Guds forbannelse på meg for at jeg adlyder mennesker før Gud? Neppe. Så jeg forsaket heller det å gå ut med mannen min jeg, enkelt og greit faktisk.

Men liksom.. har dere en bibel ??
Der det står at det ikke er lov... eller har dere lært av noen som har lært som har lært at . ooosv...

Sorry at jeg spørr så dumt..men..
man lærer av å spørre

Der det står at det ikke er lov... eller har dere lært av noen som har lært som har lært at . ooosv...

man lærer av å spørre

Vi tror på Koranen, som Guds siste budskap til mennesket. Vi tror også på Bibelen som sådan, i orginal form. Spesielt Gamle Testamente, da det er tildels nedlevert fra Gud, tror vi da. Vi tror på Abrahams Gud. At vi sier "Allah" er bare fordi Gud heter Allah på arabisk, på samme måte som Gud heter God på engelsk, Dieu på fransk og Gott på tysk...

ORIGINAL: LøveFisk i spionklær

Til *Meya* :

Du skal ha skryt for tålmodigheten din

Jeg skulle faktisk ønske jeg også hadde hatt niqba på meg under fødsel - liker ikke akkurat å ligge å skreve foran dusinvis av mennesker jeg heller - og når en har en fødsel som ikke går helt som den skal så snakker en dusinvis av mennesker... [8D]

Jeg ser på det som trening, er jo med på Menneskebiblioteket til Norsk Folkehjelp. Og får da myyyye rare spørsmål hehehe...

Jeg også trodde det var mannen ! som bestemte det liksom

Så om mannen sier at det er greit å gå uten, kan man det? Nei. Man kan ikke det.

I syv år var jeg gift med en mann som ikke ville at jeg skulle bruke hijab. Det innebar at jeg måtte la være å gå ut med han, vi var aldri ute sammen som familie noen gang, bortsett fra i hans hjemland, der gikk det greit.

Skulle jeg bare la være å bruke hijab? Og forårsake Guds forbannelse på meg for at jeg adlyder mennesker før Gud? Neppe. Så jeg forsaket heller det å gå ut med mannen min jeg, enkelt og greit faktisk.

For å være helt ærlig, trodde jeg faktisk at det var sånn! [8|]

Hvorfor er det så viktig å ikke vise håret egentlig ?

Hijab handler ikke bare om hår. Det handler om å dekke til kroppen. Det er mange betingelser for kledselen hijab, ikke bare det lille tøystykket man har på hodet!

men er det ikke sånn at det er mannen din som bestemmer for hvor mye du trenger å kle deg med ? eller er det feil?

Nei, det er ikke mannen min. Jeg har da vært singel som muslim også ;)

Det er Gud som bestemmer det.

Har alltid trodd det var mannen jeg[8|] Fint å lære noe nytt[:)]
Menne på wikepedia står det at hijab brukes av muslimske kvinner for å skjule håret for menns blikk.. Men de jentene jeg gikk på skole med gikk ofte med hodeplagg, men pin stramme dongri bukser , korte topper? er Ikke det da mer tiltrekkende enn hår? Skjønner det ikke helt for å være ærlig.

Hva muslimer gjør, er ikke nødvendigvis islam ;)

Det er ikke riktig hijab, å gå kledd sånn. Men dem om det liksom. Jeg bryr meg ikke egentlig. Det finnes muslimer som drikker, det er heller ikke lov, om du ser hva jeg mener.

Hijab har følgende krav, den skal dekke hele kroppen, bortsett fra ansiktet (meningsforskjeller da, noen mener ansiktet også skal dekkes) og hendene, den skal ikke være gjennomsiktig, den skal være løs og ledig, og ikke vise kroppsformer, den skal være lang nok, ikke være en utsmykning i seg selv, og det skal ikke være en "display" på at man er rik, dvs bruke eksklusive klær for å vise at man har penger...

Hm, okei. [:)] Men når dere skal bade på offentlige strender, da må dere gå med den?
Men ikke når dere er hjemme, eller har jeg misforstått?
Det finnes vel muslimer som ikke praktiserer så mye som andre.

man lærer av å spørre

Vi tror på Koranen, som Guds siste budskap til mennesket. Vi tror også på Bibelen som sådan, i orginal form. Spesielt Gamle Testamente, da det er tildels nedlevert fra Gud, tror vi da. Vi tror på Abrahams Gud. At vi sier "Allah" er bare fordi Gud heter Allah på arabisk, på samme måte som Gud heter God på engelsk, Dieu på fransk og Gott på tysk...

Åja :D
ÅÅÅÅÅÅÅja,så ALLAH er gud...liksom...det visste jeg ikke.. har alltid lært at allah er en egen gud,sånn som buddah..

Hm, okei. [:)] Men når dere skal bade på offentlige strender, da må dere gå med den?

Ja vi må gå med hijab, og alt som tilhører, også på stranda. Selvsagt. Det står ingen steder i Koranen at "husk, hijaben gjelder ikke på stranda, der er det fritt vilt" hehehe. Hijab er hijab, uansett hvor vi er henne, bortsett fra hjemme.

Dvs, hjemme bruker vi det ikke, men om det kommer fremmede menn, altså menn som ikke man er i nær slekt med (far, bror, bestefar, onkel, ikke søskenbarn da må man dekke seg) så må man ha den på.

Selvsagt finnes det muslimer som ikke praktiserer, men det endrer jo ikke islam ;)

Åj...

jeg blir helt sjokka jeg....
Er det ikke varmt :O

Ja vi må gå med hijab, og alt som tilhører, også på stranda. Selvsagt. Det står ingen steder i Koranen at "husk, hijaben gjelder ikke på stranda, der er det fritt vilt" hehehe. Hijab er hijab, uansett hvor vi er henne, bortsett fra hjemme.

Dvs, hjemme bruker vi det ikke, men om det kommer fremmede menn, altså menn som ikke man er i nær slekt med (far, bror, bestefar, onkel, ikke søskenbarn da må man dekke seg) så må man ha den på.

Selvsagt finnes det muslimer som ikke praktiserer, men det endrer jo ikke islam ;)

Jo, men det jeg mente var om det finnes egne bade hijaber? hehe. [:D]
Hvorfor må mann ikke dekke seg hjemme da? ser ikke gud der?[:)]
Tusen takk for svar iallefall[:)]

Åj...

jeg blir helt sjokka jeg....
Er det ikke varmt :O

Derfor jeg unngår stranda. Hva skal jeg der alikevell hehe, jeg kan jo ikke se på mennesker som er såpass avkledd heller, det er jo ikke bare sånn at vi skal dekke oss, vi skal jo heller ikke se mer enn høyst nødvendig heller ;)

De varmeste dagene er jeg stort sett bare på jobb og hjemme, forsøker gjøre minst mulig. Sitter i hagen med ungene og sånn.

Samtidig må man også tenke på at majoriteten av muslimer i Norge faktisk kommer fra land hvor det er MYE, MYE MYE varmere enn her om sommeren!

Det finnes badedrakter jo, de kalles "burkini" på fleip. Sånn ser de ut:

JEg hadde aldri gått med den, jeg synes den viser alt for mye, også fordi toppen er for kort og buksa for trang. Men mange bruker dem, og synes det er greit, og dem om det da. Jeg har lyst på en, for å svømme i basseng på kvinnesvømming, men har ikke funnet noen jeg liker enda. De er dessuten dritdyre, om man ikke kjøper dem i Egypt eller noe da.

Gud ser en over alt, og ser ens handlinger. Grunnen til at man ikke trenger å dekke seg, er jo fordi mannen sin har lov til å se en uten hijab. Selvsagt. Ellers hadde jo verden skjelden gått videre. Ens far, bror, bestefar, onkel har også lov å se en uten, fordi man ikke kan gifte seg med dem. De man i prinsippet kan gifte seg med, må man bruke hijab med. Så når mannen min får besøk av kompiser, må jeg ha hijab på.

jøss[:)]

EN ting til...
BARNA...

Hvorfor har ikke de på seg noe?

For jeg har sett damer som går med det,også sånn heldekkene, sånn buqi, nuqij..a,du skjønner[&:]
Men døtrene dems har hatt vanlig bukse og t.skjorte eller genser/jakke...

JEg hadde aldri gått med den, jeg synes den viser alt for mye, også fordi toppen er for kort og buksa for trang. Men mange bruker dem, og synes det er greit, og dem om det da. Jeg har lyst på en, for å svømme i basseng på kvinnesvømming, men har ikke funnet noen jeg liker enda. De er dessuten dritdyre, om man ikke kjøper dem i Egypt eller noe da.

Gud ser en over alt, og ser ens handlinger. Grunnen til at man ikke trenger å dekke seg, er jo fordi mannen sin har lov til å se en uten hijab. Selvsagt. Ellers hadde jo verden skjelden gått videre. Ens far, bror, bestefar, onkel har også lov å se en uten, fordi man ikke kan gifte seg med dem. De man i prinsippet kan gifte seg med, må man bruke hijab med. Så når mannen min får besøk av kompiser, må jeg ha hijab på.

Den var litt tøff..egentlig...

jøss[:)]

EN ting til...
BARNA...

Hvorfor har ikke de på seg noe?

For jeg har sett damer som går med det,også sånn heldekkene, sånn buqi, nuqij..a,du skjønner[&:]
Men døtrene dems har hatt vanlig bukse og t.skjorte eller genser/jakke...

Fordi tildekking ikke er påbudt før puberteten.

Mange barn bruker det, i sine forsøk på å etterligne mor, altså hijab da, feks, men alikevell har de kanskje t-skjorte på og skjørt hehe, mine jenter har gjort det da de var mindre. Nå har eldste jenta mi begynt så smått med hijab, men ikke helt fulltids enda da.

Men hun har brukt "burkini" til svømmingen på skolen lenge da hehe.

For at de ikke skal bli tiltrukket av deg ?

You must log in or register to reply here.
Back
Topp