Muslimer/burka *fødsel*

Det er jo veldig få her i Norge som bruker burka da! Jeg er født og oppvokst i Oslo, på Østkanten, og ikke hatt en eneste medelev som har brukt burka! Hijab derimot er ganske vanlig[:)]!

Ganske sikker på at det går greit å føde uten burka. Mennene er jo vanligvis ikke med på fødselen!

Så vidt eg veit er det ikkje særleg vanleg med burka i Noreg, det er vel ei ganske så lokal afgahnsk drakt. Andre heiledekkande plagg blir nok brukt av muslimar i Noreg, men akkurat burka trur eg er lite vanleg.

Når det gjeld fødsel. Dersom det berre er kvinner tilstades er det ikje noko problem. Men den generelle regelen om å vise sømmelighet gjeld nok der og. Så muslimske kvinner vil nok gjerne prøve å vise minst mulig. At ektemannen er tilstades er nok ikkje noko problem, det er jo ikkje han dei dekker seg til for sånn i utgangspunktet.

ORIGINAL: *Joha*

Så vidt eg veit er det ikkje særleg vanleg med burka i Noreg, det er vel ei ganske så lokal afgahnsk drakt. Andre heiledekkande plagg blir nok brukt av muslimar i Noreg, men akkurat burka trur eg er lite vanleg.

Når det gjeld fødsel. Dersom det berre er kvinner tilstades er det ikje noko problem. Men den generelle regelen om å vise sømmelighet gjeld nok der og. Så muslimske kvinner vil nok gjerne prøve å vise minst mulig. At ektemannen er tilstades er nok ikkje noko problem, det er jo ikkje han dei dekker seg til for sånn i utgangspunktet.

Men hva da visst det går noe gale under fødselen og de som da skal komme å hjelpe må være menn, om det ikke er kvinner i den stillingen på jobb. Hva da?
Vet der jeg fødte så er det bare 2 gynokologer så det er 50/50 for om det er mannen eller damen som er på jobb.

Driver å lærer litt om dette på skolen.. Det finnes veldig mange ritualer / kulturer vi vil støte på når kvinnene skal føde.. Det viktigste vi kan gjøre er å respektere demmes ønske.. De føder jo på vanlige sykehus og i vanlige sykehusskjorter regner jeg med, men de vil nok ikke ha menn inn.. (tror jeg)

Har hørt om mye annet rart da.. De som er omskjært må jo åpnes.. Noen kulturer har en form for renselse hvor mannen faktisk skal ha samleie med kvinnen rett etter fødsel.. Noen skal ikke dusje etter de har født.. hmm.. det er mye forskjellig..

Usikker på hvilken kultur de forskjellige tingene er, bare ting vi har lært at vi kan møte på under en fødsel da..

Da jeg gikk på skolen så brukte muslimene egene garderober. Og da dusjet de jo sammen, så det er nok ikke noe problem å vise seg for andre muslimer ihvertfall....

ORIGINAL: Lolodi

ORIGINAL: Lille Banana

Det er jo veldig få her i Norge som bruker burka da! Jeg er født og oppvokst i Oslo, på Østkanten, og ikke hatt en eneste medelev som har brukt burka! Hijab derimot er ganske vanlig[:)]!

Ganske sikker på at det går greit å føde uten burka. Mennene er jo vanligvis ikke med på fødselen!

Men de må vel ikke skjule kroppen sin for sin egen mann? Det har jo hatt sex for å bli gravide! Eller har de sex med burka på?

Håper for deres del at de tar av burkaen når de hopper i høyet[;)]! Poenget mitt er at det er som oftest ingen menn med på fødsel, kun kvinner, og da kan hun vel føde som normalt. Tror ikke de som bruker burka bruker dette i sitt eget hjem, men når de er ute.

Men igjen, svært FÅ som bruker burka her i norge!

ORIGINAL: TinaCeline

jeg har sett mange med burka jeg[8|] muslimene på skolen hadde det

De har ikke burka. De har hijab.

Hijab dekker håret, og finnes i mange mange varianter. Definer hva er det du egentlig snakker om først, så kan vi diskutere hvordan vi gjør når vi føder, etterpå! :)

ORIGINAL: EricaJenta

Da jeg gikk på skolen så brukte muslimene egene garderober. Og da dusjet de jo sammen, så det er nok ikke noe problem å vise seg for andre muslimer ihvertfall....

Joda, vi kan ikke vise oss nakne for noen, muslim eller ikke. Vi har områder vi må dekke, i ulik grad. Når vi er sammen med våre ektefeller, er det ingen områder som må dekkes. Blandt familie må halsen til knærne være dekket (samme gjelder også menn, noen mener de kan dekke bare fra navlen til knærne blandt kun menn, men halsen til knærne der det er kvinner også). Og blandt andre mennesker, som man ikke er i slekt med eller noe, så må menn dekke seg fra halsen til under knærne, og kvinner dekke hele seg bortsett fra ansiktet og hendene.

Klærne for begge kjønn skal være løse, ledige, og kvinner skal helst ikke gå med bukser med mindre de ikke er vide. Hvordan disse reglene skal forstås, er litt ulikt, noen er strengere enn andre, og dekker mer enn andre når de er ute.

ORIGINAL: *Meya*

Hijab dekker håret, og finnes i mange mange varianter. Definer hva er det du egentlig snakker om først, så kan vi diskutere hvordan vi gjør når vi føder, etterpå! :)

Åja.. MEN jeg har sett folk med burka også jeg..
Hun satt å venta ved bussholde plassen.. (hun så jeg ingenting av)

ORIGINAL: lita_23

Driver å lærer litt om dette på skolen.. Det finnes veldig mange ritualer / kulturer vi vil støte på når kvinnene skal føde.. Det viktigste vi kan gjøre er å respektere demmes ønske.. De føder jo på vanlige sykehus og i vanlige sykehusskjorter regner jeg med, men de vil nok ikke ha menn inn.. (tror jeg)

Har hørt om mye annet rart da.. De som er omskjært må jo åpnes.. Noen kulturer har en form for renselse hvor mannen faktisk skal ha samleie med kvinnen rett etter fødsel.. Noen skal ikke dusje etter de har født.. hmm.. det er mye forskjellig..

Usikker på hvilken kultur de forskjellige tingene er, bare ting vi har lært at vi kan møte på under en fødsel da..

Dette er bare tull og svada! Det er vandrehistorier. De som er omskåret kan leger og jordmødre "åpne" ved en helt normal epistomi, som sikkert mange av oss andre som ikke er omskåret også fikk da vi fødte. Forskjellen er bare det at de må klippes på en spesiell måte bare.

Dette med sex umiddelbart etter fødsel, gjelder i alle fall ikke muslimer, siden vi ikke kan ha sex så lenge man blør etter fødselen, men av ren nysgjerrighet spurte jeg og en medstudent ett par professorer om dette fenomenet da jeg studerte sosialantropologi, og han sjekket for oss, og fant faktisk ut at det skjedde i en stamme i Afrika, men sansynligheten for at de skulle dukke opp i Norge, var vel egentlig forsvinnende liten.

Det er niqab. Burka er det ingen som bruker i Norge, omtrent. Det er ett plagg brukt lokalt i Afghanistan og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, stort sett.

Det finnes niqaber som for ett utrent øye kan se ut som en burka kanskje, men det er ikke det ;)

På badeland feks har jeg sett de bader i slike "kjoler" vet ikke hva de heter, og damene i dame garderoben dusjet med de og.. Tok ikke av, selv om der var bare damer der.

jeg synes det er kjempeflott at du tar deg tid til å svare på de områdene du kan *meya*[:)]
det er kjempeinteressant å lære mer- og da har man jo muligheten til å bryte ned noen barriærer også slik at kommunikasjonen og forståelsen mellom ulike folkeslag blir åpnere.

Og forrsten.. Jeg har sett damer i burka i norge.. På fly/flyplassen.. Constanse var veldig redd da hun trodde det var spøkelser.. Så jeg måtte forklare henne at det var damer inni der.. Dem var heldekka over ansiktet også..

ORIGINAL: Trønderpia * SAS *

jeg synes det er kjempeflott at du tar deg tid til å svare på de områdene du kan *meya*[:)]
det er kjempeinteressant å lære mer- og da har man jo muligheten til å bryte ned noen barriærer også slik at kommunikasjonen og forståelsen mellom ulike folkeslag blir åpnere.

ORIGINAL: LøveFisk i spionklær

Burka er heldekkende, men tror det finnes andre plagg også som er heldekkende, men ikke heter Burka...

De tar det nok av seg når de føder, og har kanskje med seg en kvinne fra familien under fødsel. Logisk så vil jeg tro de bare ber om at det er kvinnelig personell med under fødselen, verre enn det kan det ikke være vel?

*har ikke peiling altså*

Mennene våre er ofte med på fødsler nå for tiden altså! Før var ikke dette vanlig i Norge heller, og slik det har blitt vanligere her, har det også blitt vanligere i muslimske land. Min eksmann fra Algerie var den første i hans familie som var med på fødsel da han var med da Malika ble født i 1998, men etter det har tre av brødrene hans vært med på fødsler, pluss mannen til søsteren.

Ektemannen kan jo se alt på kona uansett...

For å svare på spørsmålet... Det finnes sikkert like mange variasjoner på dette som det finnes muslimer. Under min første fødsel hadde jeg hijab på hele tiden om det kom menn inn på fødestuen, de banket alltid på, og passet på at jeg var påkledd med hijab først før de kom inn. Under andre fødsel var det ingen menn der. Tredje gangen var det heller ingen, men jeg hadde hijab og genser på meg hele veien, og bare tok av buksa fem-ti minutter før ungen kom. Da brukte jeg niqab til vanlig da, men valgte å ikke ha den på under fødselen.

Det er niqab. Burka er det ingen som bruker i Norge, omtrent. Det er ett plagg brukt lokalt i Afghanistan og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, stort sett.

Det finnes niqaber som for ett utrent øye kan se ut som en burka kanskje, men det er ikke det ;)

men vi haqdde en jente i klassen som gikk med det, og hun sa selv det het Burka.... stemmer det ikke da?[:-] bare lurer, kanskje hun sa feil eller no...

ORIGINAL: Trønderpia * SAS *

skulle gjerne vært med i diskusjonen fra starten av, men jeg sov litt lenge i dag hehehe...

Tusen takk! :)

Uansett da.. burka eller ikke..

Er det ikke sånn at de ikke kan vise kroppen sin, eller ta den av??
eller har jeg misforstått helt..
åsså åssen gjør de det når de føder??

Jeg lurer jo fordi jeg ikke kan noe om det...

ORIGINAL: lita_23

Og forrsten.. Jeg har sett damer i burka i norge.. På fly/flyplassen.. Constanse var veldig redd da hun trodde det var spøkelser.. Så jeg måtte forklare henne at det var damer inni der.. Dem var heldekka over ansiktet også..

Jeg tror det er via media og grunnet andre muntlige overleveringer som kaller alle heldekkende plagg for Burka. Jeg trodde det var kun èn type. Så overraskende å se det er flere varienter. Og da skjønner jeg hvor kjedelig det er for bærere av niquaber å bli "beskylt" for å bruke burka

Back
Topp