*Meya*
Forumet er livet
ORIGINAL: EricaJenta
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: TinaCeline
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: TinaCeline
jeg har sett mange med burka jeg[8|] muslimene på skolen hadde det
De har ikke burka. De har hijab.
Hijab dekker håret, og finnes i mange mange varianter. Definer hva er det du egentlig snakker om først, så kan vi diskutere hvordan vi gjør når vi føder, etterpå! :)
Åja.. MEN jeg har sett folk med burka også jeg..
Hun satt å venta ved bussholde plassen.. (hun så jeg ingenting av)
Det er niqab. Burka er det ingen som bruker i Norge, omtrent. Det er ett plagg brukt lokalt i Afghanistan og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, stort sett.
Det finnes niqaber som for ett utrent øye kan se ut som en burka kanskje, men det er ikke det ;)
men vi haqdde en jente i klassen som gikk med det, og hun sa selv det het Burka.... stemmer det ikke da?[:-] bare lurer, kanskje hun sa feil eller no...
Noen kaller det for det, men det er ikke det, i vår forstand. Eller, dvs, en burka kan, på arabisk, være noe som dekker ansiktet, men det brukes jo i dag om den afghanske påkledningen, siden den dekker ansiktet på en annen måte enn en niqab sånnsett. Jeg har hørt mange kalle det man dekker ansiktet med når man er på pilgrimsreisen, en spesiell type niqab, for burka.
Og så kaller pakistanere gjerne også niqab for burka, ikke alle, men noen gjør det, har jeg hørt. Naboen min bruker niqab, men hun er veldig rask til å korrigere når folk kaller det burka hehe.