Muslimer/burka *fødsel*

ORIGINAL: EricaJenta

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: TinaCeline

jeg har sett mange med burka jeg[8|] muslimene på skolen hadde det

De har ikke burka. De har hijab.

Hijab dekker håret, og finnes i mange mange varianter. Definer hva er det du egentlig snakker om først, så kan vi diskutere hvordan vi gjør når vi føder, etterpå! :)

Åja.. MEN jeg har sett folk med burka også jeg..
Hun satt å venta ved bussholde plassen.. (hun så jeg ingenting av)

Det er niqab. Burka er det ingen som bruker i Norge, omtrent. Det er ett plagg brukt lokalt i Afghanistan og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, stort sett.

Det finnes niqaber som for ett utrent øye kan se ut som en burka kanskje, men det er ikke det ;)

men vi haqdde en jente i klassen som gikk med det, og hun sa selv det het Burka.... stemmer det ikke da?[:-] bare lurer, kanskje hun sa feil eller no...

Noen kaller det for det, men det er ikke det, i vår forstand. Eller, dvs, en burka kan, på arabisk, være noe som dekker ansiktet, men det brukes jo i dag om den afghanske påkledningen, siden den dekker ansiktet på en annen måte enn en niqab sånnsett. Jeg har hørt mange kalle det man dekker ansiktet med når man er på pilgrimsreisen, en spesiell type niqab, for burka.

Og så kaller pakistanere gjerne også niqab for burka, ikke alle, men noen gjør det, har jeg hørt. Naboen min bruker niqab, men hun er veldig rask til å korrigere når folk kaller det burka hehe.

ORIGINAL: lita_23

Driver å lærer litt om dette på skolen.. Det finnes veldig mange ritualer / kulturer vi vil støte på når kvinnene skal føde.. Det viktigste vi kan gjøre er å respektere demmes ønske.. De føder jo på vanlige sykehus og i vanlige sykehusskjorter regner jeg med, men de vil nok ikke ha menn inn.. (tror jeg)

Har hørt om mye annet rart da.. De som er omskjært må jo åpnes.. Noen kulturer har en form for renselse hvor mannen faktisk skal ha samleie med kvinnen rett etter fødsel.. Noen skal ikke dusje etter de har født.. hmm.. det er mye forskjellig..

Usikker på hvilken kultur de forskjellige tingene er, bare ting vi har lært at vi kan møte på under en fødsel da..

Dette er bare tull og svada! Det er vandrehistorier. De som er omskåret kan leger og jordmødre "åpne" ved en helt normal epistomi, som sikkert mange av oss andre som ikke er omskåret også fikk da vi fødte. Forskjellen er bare det at de må klippes på en spesiell måte bare.

Dette med sex umiddelbart etter fødsel, gjelder i alle fall ikke muslimer, siden vi ikke kan ha sex så lenge man blør etter fødselen, men av ren nysgjerrighet spurte jeg og en medstudent ett par professorer om dette fenomenet da jeg studerte sosialantropologi, og han sjekket for oss, og fant faktisk ut at det skjedde i en stamme i Afrika, men sansynligheten for at de skulle dukke opp i Norge, var vel egentlig forsvinnende liten.

ja.. de bare åpner de.. sa jo ikke noe annet.. og sa jeg ikke visste hvilken kultur dette med sex kom fra, men vi har lærer i klassen som er jordmor som har opplevd slike hendelser. Så det kan dukke opp. Så da er det fra Afrika da altså, da lærte jeg det å [:)]

Vet du hvilken kultur som ikke skal dusje å ? er bare nysgjerrig... Å tror absolutt ikke alt er muslimer, bare for å ha sagt det [:)]

Uansett da.. burka eller ikke..

Er det ikke sånn at de ikke kan vise kroppen sin, eller ta den av??
eller har jeg misforstått helt..
åsså åssen gjør de det når de føder??

Jeg lurer jo fordi jeg ikke kan noe om det...

Som jeg skrev: For å svare på spørsmålet... Det finnes sikkert like mange variasjoner på dette som det finnes muslimer. Under min første fødsel hadde jeg hijab på hele tiden om det kom menn inn på fødestuen, de banket alltid på, og passet på at jeg var påkledd med hijab først før de kom inn. Under andre fødsel var det ingen menn der. Tredje gangen var det heller ingen, men jeg hadde hijab og genser på meg hele veien, og bare tok av buksa fem-ti minutter før ungen kom. Da brukte jeg niqab til vanlig da, men valgte å ikke ha den på under fødselen.

Jeg kjenner folk som har latt være å bruke hijab under fødselen, folk som har hatt på seg hele greia, og folk som gjør noe midt i mellom, som meg.

Det de fleste lærde mener, derimot, er at man skal til enhver tid dekke så mye som nødvendig, og så mye som man klarer å dekke, selv under en fødsel, men at det ikke er noen grense satt, siden alle mennesker er ulike og fungerer ulikt under smerte feks, slik at man ikke kan si at "sånn og sånn er det" på en måte.

jeg har sett mange med burka jeg[8|] muslimene på skolen hadde det

De har ikke burka. De har hijab.

Hijab dekker håret, og finnes i mange mange varianter. Definer hva er det du egentlig snakker om først, så kan vi diskutere hvordan vi gjør når vi føder, etterpå! :)

Åja.. MEN jeg har sett folk med burka også jeg..
Hun satt å venta ved bussholde plassen.. (hun så jeg ingenting av)

Det er niqab. Burka er det ingen som bruker i Norge, omtrent. Det er ett plagg brukt lokalt i Afghanistan og blandt diaspora-afghanere i Pakistan og India, stort sett.

Det finnes niqaber som for ett utrent øye kan se ut som en burka kanskje, men det er ikke det ;)

men vi haqdde en jente i klassen som gikk med det, og hun sa selv det het Burka.... stemmer det ikke da?[:-] bare lurer, kanskje hun sa feil eller no...

Noen kaller det for det, men det er ikke det, i vår forstand. Eller, dvs, en burka kan, på arabisk, være noe som dekker ansiktet, men det brukes jo i dag om den afghanske påkledningen, siden den dekker ansiktet på en annen måte enn en niqab sånnsett. Jeg har hørt mange kalle det man dekker ansiktet med når man er på pilgrimsreisen, en spesiell type niqab, for burka.

Og så kaller pakistanere gjerne også niqab for burka, ikke alle, men noen gjør det, har jeg hørt. Naboen min bruker niqab, men hun er veldig rask til å korrigere når folk kaller det burka hehe.

Åja[:)] Husker ikke helt hvor hun kom fra, men da var det sikkert en slags niqab da. Visste ikke det fantes så mange forskjellige[:)]

Uansett da.. burka eller ikke..

Er det ikke sånn at de ikke kan vise kroppen sin, eller ta den av??
eller har jeg misforstått helt..
åsså åssen gjør de det når de føder??

Jeg lurer jo fordi jeg ikke kan noe om det...

Som jeg skrev: For å svare på spørsmålet... Det finnes sikkert like mange variasjoner på dette som det finnes muslimer. Under min første fødsel hadde jeg hijab på hele tiden om det kom menn inn på fødestuen, de banket alltid på, og passet på at jeg var påkledd med hijab først før de kom inn. Under andre fødsel var det ingen menn der. Tredje gangen var det heller ingen, men jeg hadde hijab og genser på meg hele veien, og bare tok av buksa fem-ti minutter før ungen kom. Da brukte jeg niqab til vanlig da, men valgte å ikke ha den på under fødselen.

Jeg kjenner folk som har latt være å bruke hijab under fødselen, folk som har hatt på seg hele greia, og folk som gjør noe midt i mellom, som meg.

Det de fleste lærde mener, derimot, er at man skal til enhver tid dekke så mye som nødvendig, og så mye som man klarer å dekke, selv under en fødsel, men at det ikke er noen grense satt, siden alle mennesker er ulike og fungerer ulikt under smerte feks, slik at man ikke kan si at "sånn og sånn er det" på en måte.

Åj[:-]
Blir ikke det fryktelig varmt??
Uff :/

jeg hadde bare på meg bh,sokker og sykehuskjorte som nesten datt av,å jeg var så varmt at jeg ikke viste hvor jeg sku gjøre av meg[&o]

Åja[:)] Husker ikke helt hvor hun kom fra, men da var det sikkert en slags niqab da. Visste ikke det fantes så mange forskjellige[:)]

Åh du skulle sett skuffene mine hehehe... :D

Blir ikke det fryktelig varmt??
Uff :/

jeg hadde bare på meg bh,sokker og sykehuskjorte som nesten datt av,å jeg var så varmt at jeg ikke viste hvor jeg sku gjøre av meg[&o]

Synes det gikk greit da. Har egentlig ikke tenkt på det, har brukt hijab siden 1996... Også om sommeren, og også i feks 47 grader i Sudan...

Det verste var å ha noe rundt halsen, så jeg har også brukt noe som bare dekker håret, uten å dekke halsen så mye...

Ja jeg var veldig god venn med ei annen som alltid hadde så mange fine Hijaber. Var liksom ikke bare sånne svarte kjedelige[8D] Men ganske mange kule. Ble imponert[:)]

Ja jeg var veldig god venn med ei annen som alltid hadde så mange fine Hijaber. Var liksom ikke bare sånne svarte kjedelige[8D] Men ganske mange kule. Ble imponert[:)]

Jeg har utrolig mange ulike hehe, men bruker stort sett de samme hele tiden uansett. Blir bare sånn [8D]

ORIGINAL: LøveFisk i spionklær

Burka er heldekkende, men tror det finnes andre plagg også som er heldekkende, men ikke heter Burka... De tar det nok av seg når de føder, og har kanskje med seg en kvinne fra familien under fødsel. Logisk så vil jeg tro de bare ber om at det er kvinnelig personell med under fødselen, verre enn det kan det ikke være vel? *har ikke peiling altså*

Mennene våre er ofte med på fødsler nå for tiden altså! Før var ikke dette vanlig i Norge heller, og slik det har blitt vanligere her, har det også blitt vanligere i muslimske land. Min eksmann fra Algerie var den første i hans familie som var med på fødsel da han var med da Malika ble født i 1998, men etter det har tre av brødrene hans vært med på fødsler, pluss mannen til søsteren.

Ektemannen kan jo se alt på kona uansett...

For å svare på spørsmålet... Det finnes sikkert like mange variasjoner på dette som det finnes muslimer. Under min første fødsel hadde jeg hijab på hele tiden om det kom menn inn på fødestuen, de banket alltid på, og passet på at jeg var påkledd med hijab først før de kom inn. Under andre fødsel var det ingen menn der. Tredje gangen var det heller ingen, men jeg hadde hijab og genser på meg hele veien, og bare tok av buksa fem-ti minutter før ungen kom. Da brukte jeg niqab til vanlig da, men valgte å ikke ha den på under fødselen.

Litt spesiellt å tenke på for oss andre kanskje... at du dekket til håret, men han fikk se deg rett i underlivet? [8D][:D]

ORIGINAL: TonjeJenta

Litt spesiellt å tenke på for oss andre kanskje... at du dekket til håret, men han fikk se deg rett i underlivet? [8D][:D]

Jo, men det er nødvendig at legen har tilgang til underlivet, men det er ikke nødvendig at han ser håret mitt. Skulle jeg feks derimot igjennom en hjerneoperasjon, så må de jo se håret mitt, men trenger da ikke se hele glufsa liksom.

Her er en niqab:

Og her er en burka, close-up:

Jo, men det er nødvendig at legen har tilgang til underlivet, men det er ikke nødvendig at han ser håret mitt. Skulle jeg feks derimot igjennom en hjerneoperasjon, så må de jo se håret mitt, men trenger da ikke se hele glufsa liksom.

Jeg forstår helt klart tankegangen deres altså. [:)]
Jeg syns det bare er en litt morsom tanke for oss utenforstående [;)].

ORIGINAL: Zlimet

Hvorfor er det så viktig å ikke vise håret egentlig ?

Hijab handler ikke bare om hår. Det handler om å dekke til kroppen. Det er mange betingelser for kledselen hijab, ikke bare det lille tøystykket man har på hodet!

Hijab handler ikke bare om hår. Det handler om å dekke til kroppen. Det er mange betingelser for kledselen hijab, ikke bare det lille tøystykket man har på hodet!

men er det ikke sånn at det er mannen din som bestemmer for hvor mye du trenger å kle deg med ? eller er det feil?

Jeg forstår helt klart tankegangen deres altså. [:)]
Jeg syns det bare er en litt morsom tanke for oss utenforstående [;)].

Jeg føler meg ikke så veldig smart hos gynekologen, med alt bretta ut, men hijaben på hehehe...

men er det ikke sånn at det er mannen din som bestemmer for hvor mye du trenger å kle deg med ? eller er det feil?

Nei, det er ikke mannen min. Jeg har da vært singel som muslim også ;)

Det er Gud som bestemmer det.

Nei, det er ikke mannen min. Jeg har da vært singel som muslim også ;)

Det er Gud som bestemmer det.

Har alltid trodd det var mannen jeg[8|] Fint å lære noe nytt[:)]
Menne på wikepedia står det at hijab brukes av muslimske kvinner for å skjule håret for menns blikk.. Men de jentene jeg gikk på skole med gikk ofte med hodeplagg, men pin stramme dongri bukser , korte topper? er Ikke det da mer tiltrekkende enn hår? Skjønner det ikke helt for å være ærlig.

Back
Topp