Mor eller fars etternavn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Dere som sier begges er ditt mellomnavn da? Det er ikke etternavn. Jeg synes det er litt trist alle er gammeldagse der så her har barna mitt! Jeg har et veldig sjelden navn og mannen et vanlig et. Synes det er dumt når en dame velger bort sitt sjeldne navn og lar barna få mannens vanlige.

Vi ville ikke ha både fornavn, mellomnavn og etternavn så det blir kun mitt:)

Våre barn har mitt som mellomnavn og mannen sitt som etternavn. Min manns etternavn(som også er mitt nå:)) er veldig sjeldent. Er vel ca 40 stk som heter det,og alle er i nær familie.:cool:

Vi skal bare bruke hans. Da vi gifter oss gir jeg opp mitt. Har et svært vanlig etternavn, så føler ikke at det betyr noen verdens ting å oppgi det.

Skjønner godt de som har et spesielt etternavn de vil videreføre da.

Mannens etternavn. Nettopp giftet oss, så nå tar jeg han sitt også :)

Begge ;) mitt som mellomnavn. Det var ikke noe alternativ :)

Jeg ville ikke gi pappaens etternavn da det er et av de vanligste kjedeligste og jeg har et fint et. Men neida det ble helt feil for han at mitt etternavn skulle brukes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, fordi mange kvinner får jo ikke samme etternavn som barna, hvorfor er det værre for menn? Nei pappaen hans kom til å bli skuffet og det var ikke måte på. Siden han bare hadde en søster som var det kun han som kunne føre navnet videre. For det første: hvorfor måtte søsterens eventuelle barn få farens navn? Og føre navnet videre? Halve Norge har jo dette etternavnet...

Jeg foreslo hans fornavn+sønn. Det likte han og slik ble det. Da var det plutselig ikke viktig med tradisjon lengre :rolleyes:

Da jenta kom ble det mitt fornavn+datter. Vi oppdaget at flere av hans oldeforeldre og tippoldeforeldrene het fars fornavn+datter :)

Jeg har 2 etternavn, men siden det er bindestrek blir det ett navn... Mannen synes det var såååå viktig at ungen fikk hans navn, derfor ble det sånn... Ville ikke utsette ungen min å ha deeeet lange etternavnet. Barnet har derfor fars etternavn

min eldste har faren sitt etternavn fordi han hadde et uvanlig fornavn som ikke ble godkjent med mindre vi tok et fornavn til. og da syns jeg 4 navn ble litt vel mye. hadde opprinnelig tenkt mitt som mellomnavn. liker ikke bindestrek. de 2 minste har mitt som mellomnavn og faren sitt som etternavn. jeg ville omvendt, men samboern er så veldig tradisjonell på det punktet, pluss at han trumfa igjennom med å si vi skal gifte oss en gang og da får jeg også hans etternavn ;) og for meg så er det ikke så stor sak hvilket etternavn som kommer først. hadde jeg vært alene hadde det vært annerledes :)

Mitt som mellomnamn, pappaen sitt som etternamn.

Vi har begge sjeldne etternavn, så vi bruker hans som mellomnavn (vanskelig stavemåte) og mitt som etternavn :)

Eldste, min bonus sønn har sin mors pluss sin fars (mannens)etternavn.
Minste har mitt som mellom navn og mannens som etternavn, det samme har jeg (tok det da vi giftet oss)

Mitt etternavn er ikke så vanlig samt att jeg synes det er fint :

Last edited:
Far er kurder, og der er det sånn at man får fars navn som mellomnavn og farfars navn som etternavn. Her blir det barnas navn, pappas og farfars fornavn som mellomnavn og Lund til slutt.

Back
Topp