Mor eller fars etternavn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Her blir det begges navn da vi kommer til å ta hverandres når vi gifter oss (:

Eldste har mellomnavnet fra min side og etternavnet til sin far. Det var derfor viktig for meg at yngste og skulle ha det mellomnavnet, for å vise at de er brødre selv om de har ulike etternavn.

Da vi giftet oss tok mannen mitt mellomnavn og jeg hans etternavn, så naturlig nok har yngste de navnene.

Grunnen til at det ble den rekkefølgen på begge er at navnene klinger best på den måten.

Mellomnavnet mitt er navnet på gården min mors familie er fra, mens etternavnet er navnet på kommunen (som ikke eksisterer lenger) som mannens familie opprinnelig er fra.

Her har hun mitt til mellomnavn og hans til etternavn. Mitt er kjempe uvanlig, og hans er kjempe vanlig, men valgte hans til slutt fordi jeg vil ha det når vi gifter oss.

Her får han begge sine navn :)

Her har hele familien på 3 fars etternavn, gikk ikke å kombinere våre to navn (sære, sjeldne begge to men svært umusikalske folk som har valgt dem i sin tid). Ville helst ha valgt noe annet men mannen steilte ved forslaget, og sånn kjempeviktig er det jo ikke for meg. Syns i grunn det er godt med ett navn å forholde seg til :)

Vesla og lille prinsen får mitt etternavn.
Samboeren er islandsk, så da bruker vi Dottir og Son med hans navn i,.
Dermed får de mitt etternavn :)

Hans.
Mitt suger og er veldig uvanlig, hans er uvanlig også, men høres bedre ut.
Sånn går det når man er utenlandsk, begge to...

Mitt som mellomnavn og mannen sitt til slutt. Ville ha med mitt da det er ganske uvanlig og mannen sitt et et veldig vanlig etternavn :) dessuten har jenta et veldig vanlig fornavn så ville ikke ha to så vanlige navn da det sikkert blir flere på skolen som heter det :)

Begge mine har mitt og eksen sitt pga han har ett an Norges vanligste så veldig kjedelig :P den som kommer nå er sambo sitt stedsnavn og betyr mye for han så da får baby det og mitt som mellomnavn og det er samme som jeg kommer til å ha når vi (forhåpentligvis) gifter oss

Jeg tviler strekt på at så mange har begges etternavn som det er folk som svarer det.

Man kan ikke ha to etternavn, bortsett fra om de er satt sammen med bindestrek.

Antakelig har deres unger, som mine, et mellomnavn og et etternavn? Og hvilket etternavn har ungen da? Ditt eller hans?
Lurte på å skrive det samme selv. Mange som tror at barna har begges som etternavn. Men det er stort sett mellomnavn og etternavn.

Mine barn har Mitt Etternavn, og mannen sitt som mellomnavn

Vi er gift og alle sammen har hans navn :)

Har selv pappa sitt som etternavn og mamma sitt som mellomnavn. Kommer til å bruke mitt mellomnavn og mannens etternavn på barna, men om det blir som et etternavn eller mellomnavn er ikke bestemt enda. Blir uansett mannens til slutt fordi det høres best ut:)

Last edited:
Barnefaren er ikke inne i bildet i det hele tatt, så her har han min fars familienavn som mellomnavn og mitt etternavn :)

Jeg tviler strekt på at så mange har begges etternavn som det er folk som svarer det.

Man kan ikke ha to etternavn, bortsett fra om de er satt sammen med bindestrek.

Antakelig har deres unger, som mine, et mellomnavn og et etternavn? Og hvilket etternavn har ungen da? Ditt eller hans?
Voldsomt..
Her er det sånn at eldstejenta har mitt etternavn, og minstejenta har pappa'ns. Derfor:begges!

Last edited:
Syns forsåvidt ikke navnet man velger har så mye med likestillingen å gjøre da...jeg har inntrykk av at mange nå faktisk velger dette selv, og ingen jeg kjenner har følt seg tvunget til å ta mannens navn på noen som helst måte.

Og ang etternavn med eller uten bindestrek. I Norge så er det slik at man har mellomnavn og etternavn om man bruker begge, men da jeg bodde i Irland ble begge brukt som etternavn og mitt mellomnavn kom derfor som første etternavn om jeg ikke sa fra om noe annet.

Back
Topp