Mor eller far?

Jeg ser poenget ditt, og er enig i noe av det du sier. Vil derimot poengtere at det er ikke snakk om at jeg skal velge karriere eller babyen min. Uavhengig om jeg fortsetter å studere, så vil jeg sette barnet mitt foran alt og jeg vil ikke være borte mer enn et par timer om dagen. Det er rett og slett snakk om hva som er best for babyen, og som mange her sier, så har det egentlig ikke så mye å si om det er mor eller far som er hjemme, og at man fortsatt kan amme. I det lange løp kan det, for mange, være like viktig at mor har utdanning og en god jobb, så fort som mulig. Familie kommer alltid først, men som norsk statsborger er det også mitt ansvar og bidra til samfunnet, og det gjør man blant annet ved å få utdannelse, jobbe heltid så lenge jeg har mulighet, og bidra til samfunnet. Det er min mening om hvordan jeg bør være, men man trenger selvfølgelig ikke bruke det første året av barnets liv på det. Det er opp til hver enkelt og for noen er jobb og studie en stor del av identiteten.:)

Personlig tror jeg nok at jeg blir hjemme. Det kommer til å bli et lite nederlag fordi jeg er veldig glad i det jeg studerer, men morsinnstinket er sterkest. Jeg vil legge tilrette så mye som mulig for babyen, og det er et valg jeg med 100% sikkerhet kan si jeg aldri vil angre på. :D
Ja morsintinktet er sterkest - det vil du nok oppdage sterkere og sterkere også :)
Nederlag vet jeg ikke. Studere kan man alltids gjøre når som helst, det er jo ikke noe du "gir opp". Babyens første år er bare en gang. Mente ikke å ikke sette babyen først når jeg snakket om prioritering, men å tillate deg selv å gå glipp av dette og heller ønske å være borte fra baby.

Og med studier tenkte jeg vanlig fulltidsstudie som krever like mye som full jobb. Og baby i seg selv kan være mer krevende enn det. 2 timer med studier? Inkludert reisevei? Og hva med lesing i tillegg til forelesning? Dersom du har en sovebaby og du har masse energi og overskudd så kan jo dette funke flott. Men jeg hadde ikke basert meg på det. Det går vel an å se det an dersom du plutselig ønsker å begynne igjen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Det står også at far ikke har noen problemer med å forlate barnet, slik som mor har. Og det er det jeg reagerte på! Ja, det er biologiske forskjeller vi har pupper og livmor, det har ikke far. Og der har du din biologiske forskjell. Det er ikke puppene og livmoren som avgjør om barnet har det best med far eller mor.

Det tar du feil. Vi er laget veldig forskjellig på mange andre måter også. Hormonelt, emosjonelt, sosialt og alt. Mennesker er bare dyr vi også. Pattedyr. Og i alle raser av pattedyr har både mor og baby instinkter som sier at de skal være sammen - i hovedsak for å gi mat til baby via melk. Men både mor og baby har mange instinkter, følelser og egenskaper som knytter de sammen. Så emosjonelt, psykologisk, hormonelt, instinkt: å forlate et barn som far er ikke det samme for mor. Så nei det handler ikke bare om pupp og livmor! :) og så får jeg skrive for fjerde gang at pappaen kan gi like god omsorg, handler ikke om det :)

Annenhver time når du var over 1 år? Jeg tror ikke det er like vanlig idag iallefall :) og der det er vanlig er nok mor hjemme.
Min sønn også. Grunnen til at det ikke er så vanlig lenger er fordi mødre ikke har mulighet til å være hjemme og barna "må" innrette seg andre matvaner enn det som kanskje faller seg naturlig. Mødre som er lengre hjemme, ammer igjennomsnitt lengre. Tror ikke det er for sin egen del :p

Ja døgnet har bare 24 timer, men jeg har aldri sett på klokken for å amme, jeg vet det var oftere. Bare om natten var det 5-7 ganger ;)
Alt er Vannskelig om man innstiller seg på at det er Vannskelig. Nei det er ikke Vannskelig.,
Når mor jobber så må far ta større del og min samboer er utrolig glad for det. De fineste øyeblikkene er når min sønn har vært lys våken på natten under bleieskift. Han er utrolig glad for at jeg ikke har tatt i fra han dette. Dere som mener mor er best uansett kan jo mene dette, men å fortelle oss som har fått til dette at vi ikke har prioritert amming og nærhet er jo ikke spesielt hyggelig. Vi må godta at familiene er forskjellige i Norge. Synes det er synd ammekortet blir dratt hver gang det handler om baby, far og mor.
Amming er ingen unnskyldning og utrolig stygt å bruke mot far. Min mening ;)

Det er ikke alle som er like flinke som deg vettu, superkvinner som har energi og overskudd til både nattevåk og jobb og familie. Det er en grunn til at jobbende fedre slipper nattevåk fordi de da ikke orker å jobbe etterpå ;) Mange har en jobb det ikke lar seg kombinere både praktisk og at det rett og slett er for slitsomt. Kjekt for deg å bare kan slenge ut puppen og så kommer melken av seg selv. Hvor mange mødre er ikke helt utslitt av å "bare" være hjemme - og så skal de jobbe i tillegg?
Mange andre land har mye kortere permisjonstid enn i Norge - det er en grunn for at norske barn får morsmelk enn andre der mødre må ut i jobb tidlig. I tillegg blir norske barn ammet mye kortere etter at fedrekvoten kom. Det hadde ikke vært forskjell dersom det er så enkelt for alle å amme samtidig som å være i jobb ;) Vi må godta at alle familier i Norge er forskjellig ja - og at "det er ikke noe problem å amme og jobbe" stemmer for fåtallet, derfor kan man ikke bare si at "det er ikke noe problem eller vanskeligere enn man gjør det til". Jeg sier ikke at DU ikke har gitt mindre nærhet til ungen din. Men som skrevet lengre opp her er som oftest tidlig ut i jobb = ammeslutt. Dvs at amming kommer i andre rekke.

Hva med karriere foran baby når mor tjener dobbelt så bra som far? Noe forskjell der?
Nope. Tenker nødvendigheten av å jobbe for å ha mat på bordet er individuelt. Må man så må man. Må man ikke kan man velge og prioritere.

Det er ikke alle som er like flinke som deg vettu, superkvinner som har energi og overskudd til både nattevåk og jobb og familie. Det er en grunn til at jobbende fedre slipper nattevåk fordi de da ikke orker å jobbe etterpå ;) Mange har en jobb det ikke lar seg kombinere både praktisk og at det rett og slett er for slitsomt. Kjekt for deg å bare kan slenge ut puppen og så kommer melken av seg selv. Hvor mange mødre er ikke helt utslitt av å "bare" være hjemme - og så skal de jobbe i tillegg?
Mange andre land har mye kortere permisjonstid enn i Norge - det er en grunn for at norske barn får morsmelk enn andre der mødre må ut i jobb tidlig. I tillegg blir norske barn ammet mye kortere etter at fedrekvoten kom. Det hadde ikke vært forskjell dersom det er så enkelt for alle å amme samtidig som å være i jobb ;) Vi må godta at alle familier i Norge er forskjellig ja - og at "det er ikke noe problem å amme og jobbe" stemmer for fåtallet, derfor kan man ikke bare si at "det er ikke noe problem eller vanskeligere enn man gjør det til". Jeg sier ikke at DU ikke har gitt mindre nærhet til ungen din. Men som skrevet lengre opp her er som oftest tidlig ut i jobb = ammeslutt. Dvs at amming kommer i andre rekke.

Jeg er verken flink, superkvinne eller har nok av energi, men tidlig i jobb betydde for mitt barn 6 måneder lenger hjemme. Altså vi gjorde dette for barnet. Jeg sier ikke at det som fungerer for meg fungerer for alle, men det lønner seg å se løsninger isteden for problemer ;)
Mitt barn sov ikke en natt på 13 måneder, klart jeg var utslitt. Det var ikke jobben som gjorde det, men barnet. Jeg har en jobb der jeg jobber turnus, en fysisk jobb. Men det var faktisk fri å ta å dra på jobb!
Ja, nettopp mange land har kortere permisjonstid enn Norge alikevel så klager vi.. Og mor blir sett ned på av de perfekte mødrene som mener at mor bør gå hjemme om ikke prioriterer hun ikke babyen sin. Som du fint skriver kommer i andre rekke (Ja nå slang jeg også rundt meg med slike utrykk)
Mitt poeng har vært hele tiden at vi er forskjellige og far er like god som mor! Er så lei av å høre fedrekvoten ødlegger, pappaen tar i fra meg permisjon, det er lett for pappaen å bare dra, dette er så feil!

Back
Topp