Mor eller far?

Men det er ikke alle som får ut nok ved å pumpe. Jeg fikk ut litt i førsten, men da melka stabiliserte seg fikk jeg nesten ikke ut noe. Så det funker ikke for alle med pumping!

Dette handler ofte om rett teknikk, og å ikke gi opp.
Sitat fra Ammehjelpen:
Noen synes pumping er helt greit og får ut mye melk, men hos andre kommer det mindre eller nesten ingenting. Husk at pumping ikke nødvendigvis er en god indikator på hvor mye melk en har i brystet, da adrenalin (som produseres dersom man stresser for eksempel) hemmer utdrivningen. Er man engstelig for hvor mye melk en får pumpet ut, vil det vanligvis være ganske vanskelig å få melken til å renne godt. Avspenningsøvelser, å lytte til musikk, lese eller se på TV kan være lurt da det får deg til å tenke på noe annet. Melken renner som regel lettere hvis man ser på barnet sitt, eller et bilde av det.

Det er ikke alle som blir bestevenn med pumpa. Pumpe kommer faktisk på tredjeplass når det gjelder å få ut melk.

Ja far klarer like godt å holde ei flaske med melk.

Men man vet faktisk ikke om babyen vin ta flaske heller, og skal man da tvinge en baby til å sulte ei stund fordi man ikke får i de melk på annen måte enn puppen?
Kanskje babyen blir sugeforvirret også, og så vil den ikke lenger ha puppen?

Jeg bare mener at man vet aldri hvordan det blir før babyen er født, og det er håpløst å planlegge noe sånt i forveien.

Kanskje man ikke får til ammingen heller, men det er jo en annen sak.
Det er umulig å planlegge, men nei det er ikke sikkert man får til ammingen heller.
Jeg pumpa, det kom masse melk , poden var umoden da han ble født i tillegg til kisstrøbbel så han fikk aldri til å die, men fikk likevel mm.

Har du noe grunnlag for å si det eller er det bare noe du tror?

Klart vi har forskjellige prioriteringer, å det som er riktig for meg er kanskje ikke det riktig for deg, dette er noeman må finne ut av selv.
Det er vel ikke akkurat en hemmelighet at i de fleste tilfeller så stimuleres brystet bedre ved amming og nærkontakt med barnet. Og veldig mange gir opp pumping før amming fordi det er styrete og vanskeligere. Sier ikke alle, men de fleste. Det har vi vel lest her inne hundre ganger. Samt egene erfaringer og erfaring fra venner, familie og bekjente.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Dette handler ofte om rett teknikk, og å ikke gi opp.
Sitat fra Ammehjelpen:
Noen synes pumping er helt greit og får ut mye melk, men hos andre kommer det mindre eller nesten ingenting. Husk at pumping ikke nødvendigvis er en god indikator på hvor mye melk en har i brystet, da adrenalin (som produseres dersom man stresser for eksempel) hemmer utdrivningen. Er man engstelig for hvor mye melk en får pumpet ut, vil det vanligvis være ganske vanskelig å få melken til å renne godt. Avspenningsøvelser, å lytte til musikk, lese eller se på TV kan være lurt da det får deg til å tenke på noe annet. Melken renner som regel lettere hvis man ser på barnet sitt, eller et bilde av det.

Jeg hadde mer enn nok melk til sønnen min! Og pumpa kommer på 3 plass da det gjelder å tømme brystet (noe som er viktig for å opprettholde produksjonen). De beste metodene for å tømme brystet er nr 1: at barnet ammer, og nr 2: håndmelking.

Det er ikke alle som blir bestevenn med pumpa. Pumpe kommer faktisk på tredjeplass når det gjelder å få ut melk.

Ja far klarer like godt å holde ei flaske med melk.

Men man vet faktisk ikke om babyen vin ta flaske heller, og skal man da tvinge en baby til å sulte ei stund fordi man ikke får i de melk på annen måte enn puppen?
Kanskje babyen blir sugeforvirret også, og så vil den ikke lenger ha puppen?

Jeg bare mener at man vet aldri hvordan det blir før babyen er født, og det er håpløst å planlegge noe sånt i forveien.

Kanskje man ikke får til ammingen heller, men det er jo en annen sak.
Hei, lurer på om du snakker utifra erfaring i forhold til overgang pupp til flaske?? Faktisk så foretrekker de fleste barn flaske enn pupp fordi det er mye lettere å få ut melken fra flaska da de trenger å suge mindre. Når man begynner å gi barnet melk fra flaske, så ønsker mange barn ikke å gå tilbake til pupp. I mitt eget tilfelle funka begge greit.

Det går an å lage en plan mener nå jeg. Om den fungerer eller ikke er en annen sak.

Det er vel ikke akkurat en hemmelighet at i de fleste tilfeller så stimuleres brystet bedre ved amming og nærkontakt med barnet. Og veldig mange gir opp pumping før amming fordi det er styrete og vanskeligere. Sier ikke alle, men de fleste. Det har vi vel lest her inne hundre ganger. Samt egene erfaringer og erfaring fra venner, familie og bekjente.

Det er faktisk ikke så mye styr med å pumpe seg, man trenger tilgang til et kjøleskap der man oppholder seg på dagtid. Og så må man ha noen pauser iløpet av en dag der man kan pumpe seg.

Lurer på hvor mange av dere som har masse formeninger om dette som faktisk har prøvd selv?????

Det er faktisk ikke så mye styr med å pumpe seg, man trenger tilgang til et kjøleskap der man oppholder seg på dagtid. Og så må man ha noen pauser iløpet av en dag der man kan pumpe seg.

Lurer på hvor mange av dere som har masse formeninger om dette som faktisk har prøvd selv?????
Selvfølgelig har jeg prøvd!:) ellers kunne jeg jo ikke uttalt meg! For å si det sånn, glad jeg slapp flaske og pumpe med andremann. Andremann nektet både flaske og smokk;)

Hei, lurer på om du snakker utifra erfaring i forhold til overgang pupp til flaske?? Faktisk så foretrekker de fleste barn flaske enn pupp fordi det er mye lettere å få ut melken fra flaska da de trenger å suge mindre. Når man begynner å gi barnet melk fra flaske, så ønsker mange barn ikke å gå tilbake til pupp. I mitt eget tilfelle funka begge greit.

Det går an å lage en plan mener nå jeg. Om den fungerer eller ikke er en annen sak.
Ja det er det jeg mener, at babyen da vil foretrekke flaske, og det blir vanskelig å opprettholde ammingen. Og hvis man sa vil amme i tillegg til flaske så vil jo det bli vanskelig.

Her har frøkna nekta flaske hele veien heldigvis, så slapp den problematikken ;-)
Storebror fikk flaske fra 7 mnd fordi jeg måtte slutte å amme pga en operasjon. Det var veldig sårt for meg. Så frøkna fikk holde på så lenge hun ønsket; nesten til to år før hun slutta av seg selv ;-)

Så lenge pappan tar seg helt av barnet og blir omsorgspersonen så har det nok ingenting å si.
Her skal pappan ha all permisjon, men jeg blir hjemme en del av tiden for det pga aap

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Mitt umiddelbare svar er at mamma er best.. se på naturen....dyremødre forlater aldri ungene sine.. Hva sier ditt eget instinkt? Ikke la økonomi, prestering, samfunnsforventninger osv. legge press på deg og ditt valg. Det er mye du kan ta igjen, tiden med baby får du aldri igjen.. Skal du ikke amme?

Jeg studrrte mens jeg fikk første barnet og satte meg på skolebenken 6 uker etter fødselen. Pappaen hadde all permisjon og var hjemme i 9 mnd. For oss gikk fette veldig bra. Jeg kjente jo litt på det men han fikk et veldig godt forhold til barnet.

Her delte vi 50/50 fra barnet var 3-7 mnd :) Han og far har et fantastisk forhold :) Han har ikke tatt noe skade av å ha en studerende mor ihvertfall :)

Mitt umiddelbare svar er at mamma er best.. se på naturen....dyremødre forlater aldri ungene sine.. Hva sier ditt eget instinkt? Ikke la økonomi, prestering, samfunnsforventninger osv. legge press på deg og ditt valg. Det er mye du kan ta igjen, tiden med baby får du aldri igjen.. Skal du ikke amme?

Mitt eget innstinkt sier at jeg skal være hjemme med barnet, men det er jo ikke alltid det beste. Håper selvfølgelig jeg kan amme:D Krysse fingrene for at det går!:)

Du, det spiller ingen rolle. Bare vær innstilt på at barnet blir mest tilknyttet den personen den er mest sammen med. Jeg taklet ikke å være hjemme, jeg hadde tatt selvmord om jeg ikke fikk jobbe. Så etter 4 mnd tok far over, og det gikk selvsagt fint. Han var innstilt, det var jeg også. Amming var et ikke-tema.

Nå høres det nesten ut som om at i de familiene der mor har vært hjemme så har ikke ungene et godt forhold til far på enkelte innlegg her.;-)

Det stemmer iallefall ikke her, her er ungene pappadalter delux selv om jeg har hatt mesteparten av permen ;-)
Men pappan er lærer og har lange sommerferier, og ellers litt fri, så de har jo vært sammen mye uansett ;-)
Begge ungene er født på våren (april og juni), og vi har dermed hatt de første mnd sammen alle sammen ;-)

Gjør det du føler er rett for deg, så blir det helt sikkert bra uansett ;-)

Jeg har pumpa jeg ja, for å øke produksjonen, eller for å pumpe opp et lager til eldstemann da jeg måtte slutte å amme. Det var ikke lett, det kom ikke ut mye når jeg pumpa. Håndmelka en periode, men når man må sitte i en halvtime for å få ut 30 ml så orker man ikke det i lengden.
Og jeg hadde mer enn nok til å mette ham når han diet. Så det er ikke alle bryst som er tilfreds med pumpe.

Jeg vet kommende far kommer til å gjøre en fantastisk jobb. Det er vel heller at det er vanskelig å gi fra ansvaret som dere sier. Har på ingen måte lyst å gå "glipp av" første året, men har tenkt at det kanskje var best for alle om jeg fullfører utdannelsen så fort som mulig.
Barnet kan nok få like god omsorg fra begge. Adopterte babyer klarer seg helt fint ;)

Dog er morsmelk det beste alternativet. Og for å kunne amme i begynnelsen så krever det ofte amming. Amming er heller ikke bare en "fysisk funksjon" men samvær og gjerne fysisk kontakt med barnet er viktig, mye hvile og ikke stress og ikke mye fokus på andre ting enn barnet. Det er ikke alltid bare å "slenge ut en pupp i ny og ned og melka kommer av seg selv".

Og så er mammas stemme, hjertelyd og lukt kjent og kjært - babyene er programert til å foretrekke kvinner og selvfølgelig sin egen mor framfor andre. Studier viser at de kjenner igjen mors stemme som nyfødt (de foretrekker kvinners ansikt og stemmer framfor menn uansett om det er mors eller fremmede kvinner). De kjenner igjen og foretrekker lukten av sin egen mors melk enn andres. Menn og kvinner er biologisk forskjellig og det er mest naturlig både for baby og for mor å være sammen. Det er ikke barebare å ikke være sammen med mor og det er slett ikke barebare å ikke være sammen med baby. Jeg hadde aldri i verden klart å reise fra min baby og det tror jeg ikke at jeg er alene om. Har aldri hørt om menn som har problemer med det, selv om de selvfølgelig koser seg sammen med baby når de ikke er på jobb. Som mor å ikke ville gi slipp er helt naturlig og instinktivt og det har ingenting med at far ikke er flink nok.

Jeg ser ikke helt poenget med å bli ferdig med studier fortest mulig. Det er snakk om et halvt år/ett år. Som du aldri vil få tilbake. Studiene vil både være lettere når barnet er eldre, både for deg og baby.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er tungt å være student det første året man har baby, men alt går med litt planlegging! :) her gikk jeg på vgs, mens mannen tok ut pappaperm. Det var best både økonomisk og mtp at jeg fikk fullført utdanninga til vanlig tid.
Går man inn for det så er det ikke noe problem å amme heller. Jeg ammet sønnen min rett før jeg dro på skolen, da hadde vi en "egen" kosestund som var gull verdt for å komme igjennom skoledagen. Så kom mannen med han i lunsjtiden, så han fikk påfyll før jeg kom hjem i 4-tida. Så du kan si jeg hadde en baby man nesten kunne stille klokka etter! Men det gikk! :) og det var alltid fryst melk i fryseren som mannen kunne gi han om det skulle skjære seg, men det var sjeldent nødvendig sett bort ifra når det var heldagsprøver. Da hadde jeg med pumpe for å lette på trykke og mannen ga fryst melk til jeg kom hjem :)
Så det at du må ofre amming hvis du skal gå skole vil jeg si er feil. Det krever bare litt ekstra planlegging :)

Jeg gikk på skole når jeg fikk min første , så her var det mannen som hadde permisjon , eneste kjedelige i dag er at gutten er skikkelig pappadalt .
Selv klarte jeg meg på skolen frem til 14 dager før termin og var tilbake da sønnen min var 16 dager . Gikk kjempe bra for min del .

Back
Topp