Agnete
Forumet er livet
Barnet kan nok få like god omsorg fra begge. Adopterte babyer klarer seg helt fint
Dog er morsmelk det beste alternativet. Og for å kunne amme i begynnelsen så krever det ofte amming. Amming er heller ikke bare en "fysisk funksjon" men samvær og gjerne fysisk kontakt med barnet er viktig, mye hvile og ikke stress og ikke mye fokus på andre ting enn barnet. Det er ikke alltid bare å "slenge ut en pupp i ny og ned og melka kommer av seg selv".
Og så er mammas stemme, hjertelyd og lukt kjent og kjært - babyene er programert til å foretrekke kvinner og selvfølgelig sin egen mor framfor andre. Studier viser at de kjenner igjen mors stemme som nyfødt (de foretrekker kvinners ansikt og stemmer framfor menn uansett om det er mors eller fremmede kvinner). De kjenner igjen og foretrekker lukten av sin egen mors melk enn andres. Menn og kvinner er biologisk forskjellig og det er mest naturlig både for baby og for mor å være sammen. Det er ikke barebare å ikke være sammen med mor og det er slett ikke barebare å ikke være sammen med baby. Jeg hadde aldri i verden klart å reise fra min baby og det tror jeg ikke at jeg er alene om. Har aldri hørt om menn som har problemer med det, selv om de selvfølgelig koser seg sammen med baby når de ikke er på jobb. Som mor å ikke ville gi slipp er helt naturlig og instinktivt og det har ingenting med at far ikke er flink nok.
Jeg ser ikke helt poenget med å bli ferdig med studier fortest mulig. Det er snakk om et halvt år/ett år. Som du aldri vil få tilbake. Studiene vil både være lettere når barnet er eldre, både for deg og baby.
Sent from my iPhone using BV Forum
Har menn noen valg? Min samboer synes det var forferdelig da han måtte dra på jobb etter en uke med oss hjemme etter fødsel. Det er Vannskelig for menn også, men pga kvinner som hele tiden forteller at pappa er ingen viktig person i nyfødte babyensliv så er det ikke greit at menn krever mer permisjon. Nærhet hud mor hud kan også far gi. Synes det er trist at så mange sier at far ikke duger de første månedene. Jo det gjør far, like mye som mor duger!
Sent from my iPhone using BV Forum