Mor eller far?

Barnet kan nok få like god omsorg fra begge. Adopterte babyer klarer seg helt fint ;)

Dog er morsmelk det beste alternativet. Og for å kunne amme i begynnelsen så krever det ofte amming. Amming er heller ikke bare en "fysisk funksjon" men samvær og gjerne fysisk kontakt med barnet er viktig, mye hvile og ikke stress og ikke mye fokus på andre ting enn barnet. Det er ikke alltid bare å "slenge ut en pupp i ny og ned og melka kommer av seg selv".

Og så er mammas stemme, hjertelyd og lukt kjent og kjært - babyene er programert til å foretrekke kvinner og selvfølgelig sin egen mor framfor andre. Studier viser at de kjenner igjen mors stemme som nyfødt (de foretrekker kvinners ansikt og stemmer framfor menn uansett om det er mors eller fremmede kvinner). De kjenner igjen og foretrekker lukten av sin egen mors melk enn andres. Menn og kvinner er biologisk forskjellig og det er mest naturlig både for baby og for mor å være sammen. Det er ikke barebare å ikke være sammen med mor og det er slett ikke barebare å ikke være sammen med baby. Jeg hadde aldri i verden klart å reise fra min baby og det tror jeg ikke at jeg er alene om. Har aldri hørt om menn som har problemer med det, selv om de selvfølgelig koser seg sammen med baby når de ikke er på jobb. Som mor å ikke ville gi slipp er helt naturlig og instinktivt og det har ingenting med at far ikke er flink nok.

Jeg ser ikke helt poenget med å bli ferdig med studier fortest mulig. Det er snakk om et halvt år/ett år. Som du aldri vil få tilbake. Studiene vil både være lettere når barnet er eldre, både for deg og baby.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har menn noen valg? Min samboer synes det var forferdelig da han måtte dra på jobb etter en uke med oss hjemme etter fødsel. Det er Vannskelig for menn også, men pga kvinner som hele tiden forteller at pappa er ingen viktig person i nyfødte babyensliv så er det ikke greit at menn krever mer permisjon. Nærhet hud mor hud kan også far gi. Synes det er trist at så mange sier at far ikke duger de første månedene. Jo det gjør far, like mye som mor duger! :)

Har menn noen valg? Min samboer synes det var forferdelig da han måtte dra på jobb etter en uke med oss hjemme etter fødsel. Det er Vannskelig for menn også, men pga kvinner som hele tiden forteller at pappa er ingen viktig person i nyfødte babyensliv så er det ikke greit at menn krever mer permisjon. Nærhet hud mor hud kan også far gi. Synes det er trist at så mange sier at far ikke duger de første månedene. Jo det gjør far, like mye som mor duger! :)

Ikke hvis det fullammes;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jo fordi man kan fortsatt fullamme ;)
Å bruke amming mot far slik er rett og slett stygt. Jeg har fullammet mine barn i 6 måneder, jeg har jobbet samtidig. Ser ikke problemet ;)

Å bruke amming mot far slik er rett og slett stygt. Jeg har fullammet mine barn i 6 måneder, jeg har jobbet samtidig. Ser ikke problemet ;)

Ikke hvis du ammer 12 ganger i døgnet i 14 måneder. Da er ikke det stygt;)

Jo fortsatt stygt mot far!
Jeg ammet mye mer enn tolv ganger i døgnet. Mine barn måtte ha mat hver annen time! Også på natten, (siden man må stave det her på bv, vi ammet oftere på natten enn dagen ;))det fikk de. Lå inntil oss hele natten, jeg ga mat og far skiftet på de.
Vi samarbeidet for i vårt hus er far like viktig for barna selv om jeg ammet!

Og man skal ikke full amme i 14 måneder, da kan barna få alvorlige mangler ;)

Last edited:
Jo fortsatt stygt mot far!
Jeg ammet mye mer enn tolv ganger i døgnet. Mine barn måtte ha mat hver annen time! Også på natten, det fikk de. Lå inntil oss hele natten, jeg ga mat og far skiftet på de.
Vi samarbeidet for i vårt hus er far like viktig for barna selv om jeg ammet!

Jo men kan bli vanskelig hvis du skal jobbe da. Her er far også like viktig, men for oss blei det en selvfølge at han slapp å opp på natta for å skifte bleie når jeg allerede var våken;) og btw så har døgnet bare 24 timer;)

Jo men kan bli vanskelig hvis du skal jobbe da. Her er far også like viktig, men for oss blei det en selvfølge at han slapp å opp på natta for å skifte bleie når jeg allerede var våken;) og btw så har døgnet bare 24 timer;)

Ja døgnet har bare 24 timer, men jeg har aldri sett på klokken for å amme, jeg vet det var oftere. Bare om natten var det 5-7 ganger ;)
Alt er Vannskelig om man innstiller seg på at det er Vannskelig. Nei det er ikke Vannskelig.,
Når mor jobber så må far ta større del og min samboer er utrolig glad for det. De fineste øyeblikkene er når min sønn har vært lys våken på natten under bleieskift. Han er utrolig glad for at jeg ikke har tatt i fra han dette. Dere som mener mor er best uansett kan jo mene dette, men å fortelle oss som har fått til dette at vi ikke har prioritert amming og nærhet er jo ikke spesielt hyggelig. Vi må godta at familiene er forskjellige i Norge. Synes det er synd ammekortet blir dratt hver gang det handler om baby, far og mor.
Amming er ingen unnskyldning og utrolig stygt å bruke mot far. Min mening ;)

Håper virkelig ingen fullammer i 14 mnd?? :eek:

Hvis du leser det jeg skriver så står det to ganger at far kan gi like god omsorg og at far er like flink. Men at det er biologiske forskjeller.

Han fikk mat, men fikk fortsatt pupp så ofte ja;)

Annenhver time når du var over 1 år? Jeg tror ikke det er like vanlig idag iallefall :) og der det er vanlig er nok mor hjemme.

Annenhver time når du var over 1 år? Jeg tror ikke det er like vanlig idag iallefall :) og der det er vanlig er nok mor hjemme.
Min sønn fikk så ofte av meg:) og ja jeg valgte å gå hjemme lenger med begge mine:)

Hvis du leser det jeg skriver så står det to ganger at far kan gi like god omsorg og at far er like flink. Men at det er biologiske forskjeller.

Det står også at far ikke har noen problemer med å forlate barnet, slik som mor har. Og det er det jeg reagerte på! Ja, det er biologiske forskjeller vi har pupper og livmor, det har ikke far. Og der har du din biologiske forskjell. Det er ikke puppene og livmoren som avgjør om barnet har det best med far eller mor.

Man kan utmerket amme barnet ved å pumpe seg og å gi melk via flaske deler av dagen. Har gjordt det selv, fullammet til 6 måneder og deretter delammet videre. En far klarer å holde ei flaske med morsmelk (ikke erstatning) like godt som ei mor, og det går ikke utover barnet.....
Problemet er når barnet blir sugeforvirret av flaske, svelger mye luft av kopp, når pumpen ikke er like effektiv som amming, når baby har økedøgn, når mors fokus på skole og reduserte kontakt med baby reduserer hormoner som reduserer melkeproduksjon, når stress på skolen gjør at mor blir sliten/får mangel på søvn reduserer melkeproduksjonen....osv osv. Hva med nattevåk? Skal den studentene mammaen ta det mens pappaen er hjemme i perm pga amming? Og hvorfor gå igjennom masse ekstraarbeid og gi morsmelken en omvei om pumpe og flaske når det er mye mer tidsbesparende og energibesparende å gi direkte. For noen funker det fint, men veldig dumt å ta sjansen på det om det ikke funker. Karriere foran baby når far tjener bra? Nei jeg ser virkelig ikke poenget med det

Sitat fra Ammehjelpen:
Husk at pumping ikke nødvendigvis er en god indikator på hvor mye melk en har i brystet, da adrenalin (som produseres dersom man stresser for eksempel) hemmer utdrivningen. Melken renner som regel lettere hvis man ser på barnet sitt, eller et bilde av det.
Nettopp. Kontakt med baby er viktig for amming. Fysisk kontakt også.
Er jo veldig logisk. Og ro og hvile, ikke stress og fokus på andre ting.

Min sønn fikk så ofte av meg:) og ja jeg valgte å gå hjemme lenger med begge mine:)

Supert at du hadde muligheten til det :)

Det står også at far ikke har noen problemer med å forlate barnet, slik som mor har. Og det er det jeg reagerte på! Ja, det er biologiske forskjeller vi har pupper og livmor, det har ikke far. Og der har du din biologiske forskjell. Det er ikke puppene og livmoren som avgjør om barnet har det best med far eller mor.

Hihi :) den var bra! Heldigvis er det bare vi som har livmor. Mannfolka tror jeg hadde takla alle hormonene dårlig.

Problemet er når barnet blir sugeforvirret av flaske, svelger mye luft av kopp, når pumpen ikke er like effektiv som amming, når baby har økedøgn, når mors fokus på skole og reduserte kontakt med baby reduserer hormoner som reduserer melkeproduksjon, når stress på skolen gjør at mor blir sliten/får mangel på søvn reduserer melkeproduksjonen....osv osv. Hva med nattevåk? Skal den studentene mammaen ta det mens pappaen er hjemme i perm pga amming? Og hvorfor gå igjennom masse ekstraarbeid og gi morsmelken en omvei om pumpe og flaske når det er mye mer tidsbesparende og energibesparende å gi direkte. For noen funker det fint, men veldig dumt å ta sjansen på det om det ikke funker. Karriere foran baby når far tjener bra? Nei jeg ser virkelig ikke poenget med det

Hva med karriere foran baby når mor tjener dobbelt så bra som far? Noe forskjell der?

Jeg ser poenget ditt, og er enig i noe av det du sier. Vil derimot poengtere at det er ikke snakk om at jeg skal velge karriere eller babyen min. Uavhengig om jeg fortsetter å studere, så vil jeg sette barnet mitt foran alt og jeg vil ikke være borte mer enn et par timer om dagen. Det er rett og slett snakk om hva som er best for babyen, og som mange her sier, så har det egentlig ikke så mye å si om det er mor eller far som er hjemme, og at man fortsatt kan amme. I det lange løp kan det, for mange, være like viktig at mor har utdanning og en god jobb, så fort som mulig. Familie kommer alltid først, men som norsk statsborger er det også mitt ansvar og bidra til samfunnet, og det gjør man blant annet ved å få utdannelse, jobbe heltid så lenge jeg har mulighet, og bidra til samfunnet. Det er min mening om hvordan jeg bør være, men man trenger selvfølgelig ikke bruke det første året av barnets liv på det. Det er opp til hver enkelt og for noen er jobb og studie en stor del av identiteten.:)

Personlig tror jeg nok at jeg blir hjemme. Det kommer til å bli et lite nederlag fordi jeg er veldig glad i det jeg studerer, men morsinnstinket er sterkest. Jeg vil legge tilrette så mye som mulig for babyen, og det er et valg jeg med 100% sikkerhet kan si jeg aldri vil angre på. :D

Back
Topp