Ja morsintinktet er sterkest - det vil du nok oppdage sterkere og sterkere ogsåJeg ser poenget ditt, og er enig i noe av det du sier. Vil derimot poengtere at det er ikke snakk om at jeg skal velge karriere eller babyen min. Uavhengig om jeg fortsetter å studere, så vil jeg sette barnet mitt foran alt og jeg vil ikke være borte mer enn et par timer om dagen. Det er rett og slett snakk om hva som er best for babyen, og som mange her sier, så har det egentlig ikke så mye å si om det er mor eller far som er hjemme, og at man fortsatt kan amme. I det lange løp kan det, for mange, være like viktig at mor har utdanning og en god jobb, så fort som mulig. Familie kommer alltid først, men som norsk statsborger er det også mitt ansvar og bidra til samfunnet, og det gjør man blant annet ved å få utdannelse, jobbe heltid så lenge jeg har mulighet, og bidra til samfunnet. Det er min mening om hvordan jeg bør være, men man trenger selvfølgelig ikke bruke det første året av barnets liv på det. Det er opp til hver enkelt og for noen er jobb og studie en stor del av identiteten.
Personlig tror jeg nok at jeg blir hjemme. Det kommer til å bli et lite nederlag fordi jeg er veldig glad i det jeg studerer, men morsinnstinket er sterkest. Jeg vil legge tilrette så mye som mulig for babyen, og det er et valg jeg med 100% sikkerhet kan si jeg aldri vil angre på.![]()
Nederlag vet jeg ikke. Studere kan man alltids gjøre når som helst, det er jo ikke noe du "gir opp". Babyens første år er bare en gang. Mente ikke å ikke sette babyen først når jeg snakket om prioritering, men å tillate deg selv å gå glipp av dette og heller ønske å være borte fra baby.
Og med studier tenkte jeg vanlig fulltidsstudie som krever like mye som full jobb. Og baby i seg selv kan være mer krevende enn det. 2 timer med studier? Inkludert reisevei? Og hva med lesing i tillegg til forelesning? Dersom du har en sovebaby og du har masse energi og overskudd så kan jo dette funke flott. Men jeg hadde ikke basert meg på det. Det går vel an å se det an dersom du plutselig ønsker å begynne igjen?
Sent from my iPhone using BV Forum