Mor eller far?

privias

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Er det best for barnet å være sammen med mor eller far første året? Jeg studerer, og har planer om å fortsette etter babyen er født. I det siste har jeg derimot begynt å tvile og er redd for at valget ikke er det aller beste for barnet. Når det er sagt så vet jeg at mannen min kommer til å bli verdens beste pappa, så jeg er ikke bekymret for det.

Noen som har erfaring med å være mamma og student, første året? Eller meninger på området? :)

Ingen erfaring, kun meninger her.
Kommer jo helt ann på om du skal amme og hva du føler du er klar for når ungen først er ute. Jeg har tenkt i samme baner, men da ta studie på deltid.
At far klarer å ta ansvaret for barnet fra dag èn er ingen umulighet. Jeg har aldri hørt om noen som har latt far ta største delen av ansvaret helt i starten. Så det kan være lite info om det, men google er en fin ting :)
Jeg tror det må bli til hva du selv blir i stand til når den tiden kommer. Kanskje ikke så mye svar ;)

Jeg var innstilt på å ta mindre permisjon og jobbe tidligere, mens jeg var gravid. Jeg ombestemte meg rimelig fort da babyen var født.. :p
Hvis pappaen et genuint innstilt på å ta hovedansvaret fra babyen er 6 uker gammel så går det nok, men jeg tror det blir vanskelig for deg å amme. Kanskje ikke optimalt å pumpe seg under forelesning heller. ;)
Avhengig av hvor mye og lenge du blir borte fra hjemmet, selvfølgelig.

Funker kjempefint å la far få være en del med ungen!:)) samboeren min klarer å gjøre alt det jeg gjør og isteden for pupp kan han gi mme:)
Det er nok av kjærlighet og nærhet fra far også:)
Vi har en 5uker gammel baby.

Mitt svar er at det et like bra med begge!:)

Sent from my iPho

Det tror jeg ikke spiller så stor rolle for å være helt ærlig, sikker på pappaen klarer de tlike bra.

Har ingen meninger om det å være student. Men for oss passa det best at jeg begynte tidlig å jobbe, jeg begynte å jobbe da vesla var 4 mnd og far tok alt hjemme med henne når jeg var på jobb. Det skal dog sies at jeg ikke amma og jobba turnus 75% og det passa veldig godt for oss :)

Forskning sier iallefall at en baby kan knytte seg like sterkt til far som mor. Du vil jo uansett være mye hjemme og få den samme tilknytningen.

Men hvilke studier? Har du mulighet til å være hjemme i starten, eller blir det rett tilbake på skolebenken?

Hvor omfattende er studiet, og hvor mye kan du gjøre hjemme?

Jeg fortsatte studiene etter fødsel, men siden jeg fødte rett etter eksamen i mai fikk jeg hele sommeren hjemme. Hadde tre måneder hjemme før studiene begynte igjen. Da var jeg godt i gang med amming og begynt å bli dreven på pumping og lagring av melk. Jeg hadde også bare et par forelesninger i uken, og jobbet mye hjemmefra mens lille sov på dagen eller etter leggetid. Bare når jeg holdt på med eksamen eller praksis var jeg borte hele dagen.

Jeg syns iallefall det gikk veldig bra. Veldig glad jeg fortsatte slik at jeg slapp et år ekstra med skole. Det ble jo et litt alternativt skoleår for min del da, og ble litt slitsomt de gangene jeg måtte jobbe på kveldene. Men vil man, så går det altså ;-)

Pappaen klarer det sikkert like bra, men det er ikke sikkert du synes det er så enkelt å gi fra deg ansvaret.

Her er hun 6 måneder, og jeg gruer meg helt sykt til å jobbe igjen. Vil bare være med ungen min hele tiden!

Jeg mener at begge foreldrene er like bra for barnet :) men det blir jo ofte mor som er mest med barnet det første året.

Jeg og mener at begge to er like bra for barnet :)

Tror vel det er individuelt, men dersom far er innstilt på å ta største delen av permisjonen går sikkert det fint:-)
Jeg personlig hadde aldri klart å gitt fra meg den, og pappaen hadde nok heller aldri gått med på å ta den. Det er bare dere som vet hva som kan funke for dere:)

Så klart far er like bra som mor!!
Mer begynte jeg tidlig å jobbe og far var hjemme, de har i dag ett fantastisk forhold.
Eneste forskjellen på far og mor er at mor har pupper.. Omsorg, kjærlighet og nærhet er far like god på!

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: BMC
Jeg vil mene at babyen har det best med mor fordi babyen kjenner mor fra før, men far kan likevel være en god omsorgsperson.
OG du er vel ikke borte fra ungen 8 timer i strekk. Du kan jo se de mellom forelesninger kanskje? :)
Hvis man er innstilt og klarer å tilrettelegge ser jeg ikke noe problem for at mor kan studere :)

Far kan være like bra omsorgsperson som mor ! Jeg begynte å jobbe da største var 6 måneder, og da tok faren over på heltid. Måtte pumpe meg slik at hun kunne fortsette å få brystmelk, men hvem som holder flaska er uvestentlig !11

Ser ikk noe problem med at far skal være hjemme. Vi gjorde det sånn da vi fikk vår første. Han ble født i juni, og i august var jeg tilbake på skolen mens far var hjemme med gutten. Planen var at jeg skulle studere mye hjemmefra pluss at vi bodde veldig nært skolen. Nå ble det ikke helt som planlagt da ettersom jeg ble syk. Men det var jo ikke noe stress for mannen min å bli alene med en 3 mnd gammel baby da jeg ble innlagt på sykehuset ettersom han allerede hadde vært mye alene med han :-)
Gå for det dere føler er riktig for dere og ikke vær så opptatt av hva andre gjør. Det er kjempebra for forholdet mellom far og barn at de får masse tid sammen alene :-)

Jeg tror kanskje det er verre for deg enn barnet. Så går nok helt fint om dere velger å la pappaen ta permisjonen med en gang. Men jeg syns det var helt forferdelig å begynne på jobb igjen etter 6mnd. Det gikk jo selvfølgelig bra, men kunne tenkt meg å vært hjemme lenger med lille klumpen min

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ingen peiling egentlig, men jeg tenker at barnet har godt av at begge foreldrene er mye tilstede.. Det er jo to veldig forskjellige rollemodeller som barnet har like godt av. Også tenker at så lenge barnet har en eller flere trygge mennesker som dekker de behovene barnet har går det nok veldig bra om du blir opptatt med studier det første året :)

Mor og far er like bra:) selvfølgelig

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg vet kommende far kommer til å gjøre en fantastisk jobb. Det er vel heller at det er vanskelig å gi fra ansvaret som dere sier. Har på ingen måte lyst å gå "glipp av" første året, men har tenkt at det kanskje var best for alle om jeg fullfører utdannelsen så fort som mulig.

Forskning sier iallefall at en baby kan knytte seg like sterkt til far som mor. Du vil jo uansett være mye hjemme og få den samme tilknytningen.

Men hvilke studier? Har du mulighet til å være hjemme i starten, eller blir det rett tilbake på skolebenken?

Hvor omfattende er studiet, og hvor mye kan du gjøre hjemme?

Jeg fortsatte studiene etter fødsel, men siden jeg fødte rett etter eksamen i mai fikk jeg hele sommeren hjemme. Hadde tre måneder hjemme før studiene begynte igjen. Da var jeg godt i gang med amming og begynt å bli dreven på pumping og lagring av melk. Jeg hadde også bare et par forelesninger i uken, og jobbet mye hjemmefra mens lille sov på dagen eller etter leggetid. Bare når jeg holdt på med eksamen eller praksis var jeg borte hele dagen.

Jeg syns iallefall det gikk veldig bra. Veldig glad jeg fortsatte slik at jeg slapp et år ekstra med skole. Det ble jo et litt alternativt skoleår for min del da, og ble litt slitsomt de gangene jeg måtte jobbe på kveldene. Men vil man, så går det altså ;-)

Jeg studerer økonomi, men vil få ungen midt i semesteret. Ikke helt heldig:D Hadde nok vært mye hjemme og bare vært på forelesning, men samtidig tror jeg det hadde gått ut over studiene. Særlig om man vil ha A/B´snitt. Kan tenke meg det er vanskelig å tenke på andre ting når man har en fantastisk liten bebis hjemme:love017

Back
Topp