Det deilige med ny syklus (etter at skuffelsen over at mensen kom har lagt seg), er nettopp det at man kan slappe helt av fram til neste eggløsning! Helt enig med deg der!
Hvis du føler du har dårlig tid, er det jo raskere å gjøre utredning privat, men tenkte jeg skulle fortelle om min foreløpige erfaring med det offentlige:
Jeg bestilte først time hos fastlegen for rutinemessig celleprøve (den alle får påminnelse om i posten hvert 3. år). Da jeg var der, spurte jeg om hun kunne titte litt ekstra godt etter om alt så normalt ut, siden jeg ikke hadde blitt gravid på over et halvt år uten prevensjon. Hun sa at alt så tilsynelatende fint ut, men at hun skulle henvise meg til en gynekolog som kunne undersøke bedre.
Fra legen henviste meg til jeg fikk brev med bekreftet time hos gynekologen, tok det bare en ukes tid, men timen jeg var satt opp til var først fire måneder senere (men sommerferien var imellom). Jeg tenker at du kan jo starte med å få en henvisning til offentlig gynekolog, og så kan du jo alltids ta en privattime i mellomtiden hvis det viser seg at det er for lenge for deg å vente på den offentlige timen du får?
I brevet med timebekreftelsen sto det de hadde lagt inn en resept på letrozol, og at jeg kunne begynne på det i løpet av sommeren, sånn at jeg slapp å vente helt til timen på høsten med å prøve noe. Så det kan jo hende du også får noe å prøve mens du venter på timen din

.
I forkant av timen hadde jeg tatt noen blodprøver jeg hadde fått beskjed av gynekologen om å ta, og i timen gjennomgikk gynekologen prøvesvarene og tok en ultralyd. Hun konstaterte at alt var greit. Hun sa at det kunne være et halvt års ventetid på IVF, så med tanke på alderen min (37), ville hun anbefale at hun sender en henvisning ganske snart. Så kan vi jo alltids fortsette å prøve i mellomtiden. Jeg tenker å prøve en prøveperiode til selv først, og så får vi vurdere henvisning.
Håper dette var nyttig informasjon som kan hjelpe deg i avgjørelsen