Åh herregud for et opplegg..
Så kjipt! Mener å ha snakket med noen som har fått tilrettelagt med innsett i helg. Går an å be pent? Utrolig kjipt om du må vente helt til august!!!
Uff ja nå skal du høre. Denne kontrollen ble alt annet enn jeg hadde tenkt meg.
Ble møtt av vikarlege som var så stressa at hun fikk med seg halvparten av hva jeg sa og totalt misforsto. Jeg tror ikke hun hadde mye peiling på innsett i naturlig syklus. Herregud for et styr. I dag har jeg krangla for livet til det lille embryoet.
Jeg viste bilder av nesten positiv eggløsningstest og sa at jeg var urolig for om eggløsning allerede kan ha skjedd. Hoppet opp i stolen og fikk sett på ultralyd. 12 mm folikkel og 7 mm slimhinne. Ikke skjedd eggløsning her enda og heldigvis ikke sånn som jeg fryktet. Men så begynte spetakkelet..
Legen sier plutselig at vi begynner med progesteron 6 dager før innsett. Hæ sier jeg. Skal jeg ikke ta det dagen etter eggløsning da? Hun tittet litt på skjermen sin og sa eh jo det skal du jo. Så snakket hun om å sette ovitrelle sprøyte. Ehh jeg skal ikke ha det fordi det er naturlig syklus. Åja sier hun. Ja men vi tar en blodprøve og sjekker progesteron nå sa hun. Ja flott sa jeg, da får vi mer sikkert svar på om det har skjedd noe.
Jeg ba om å sjekke LH samtidig så vi får en pekepinn på hva kroppen holder på med. Det var greit og jeg snakket med hun som tok blodprøve på meg og hun ville jeg skulle finne nummeret man ringer inn for å varsle om positiv eggløsningstest når det skjer. Så dro jeg derfra og fikk plutselig melding fra sykepleier om at jeg skulle ta progesteron i dag. Da fikk jeg helt panikk og skreiv en ganske kvass melding tilbake om at dette her må jo være helt feil. Det gikk bare noen minutter så ringte legen meg for å diskutere.
Jeg spurte om hvorfor jeg skal ta progesteron før eggløsning. Hun hadde en slags forklaring på at man kunne gjøre det sånn og at jeg da skulle ha innsett på fredag nå. Det går ikke an sa jeg. Det er midt i konfirmasjon her, så da må vi bare avbryte forsøket sa jeg. Jeg kjente at å gjøre noe sånn sprell var helt uaktuelt med så dyre embryo som de her. Jeg nekter å kaste vekk embryo på en usikker syklus der vi ikke får timingen rett.
Så sa hun at okay da kan jeg komme tilbake på onsdag nå og ta ny kontroll og så ser vi hvordan det går. Jeg kunne teste videre hjemme. Så kom hun med en kommentar om at hun ikke har vært borti sånne tester før og at dette var ikke sånn de normalt gjør det.
Må si jeg lurer på hvordan de da vet når eggløsning skjer hvis man ikke tester. Jeg er helt oppgitt over hele greia og litt lei meg for å måtte krangle og stresse sånn. Det er nummeret før jeg ber Hausken om å ta over embryoene og at vi betaler for å overføre. Jeg har mistet all tiltro til dette opplegget nå. Her må man ha kontroll selv og forstå og klare å være sin egen lege.