Matpakke

Jeg skulle også hatt dokumentasjon på at det er så mye alvorlig allergi i klassen jeg da. Det er fåtall som reagerer så veldig og alle er samlet i samme klasse?

Skolen skal ha dokumentasjon for slikt ja, og bør da kunne bekrefte dette når man kommer med slike forbud... enig der[emoji106]
 
Det der hadde jeg bare latt være å bry meg med. Alvorlige allergier skal tas på alvor, alt annet er bare tull.
 
Allergier må man ta hensyn til. Svin er bare tullete. Jeg synes det er flott de sier nei til sukker, for er dessverre et problem blandt våre barn at de er større enn noen gang. Antyder ikke du er uansvarlig men er tydeligvis mange som er det når det kommer til kosthold
 
Allergier skal man så klart ta hensyn til. Men alt det andre, det hadde jeg ikke brydd meg om :p
Om jeg skulle fulgt den lista, hadde jeg sendt med gutten min tørre brødskiver :p
 
Allergier må man ta hensyn til. Svin er bare tullete. Jeg synes det er flott de sier nei til sukker, for er dessverre et problem blandt våre barn at de er større enn noen gang. Antyder ikke du er uansvarlig men er tydeligvis mange som er det når det kommer til kosthold

Da bør vel ungene ut av sofaen og vekk fra skjermen først og fremst, hjelper ikke å kutte sukker om man sitter stille hele dagen[emoji85] det tror jeg er et enda større problem enn sukker.
 
Dersom allergiene er så ille at de ikke kan være i samme rom, så holder man selvsagt unna det (ellers er forbud pga allergi bortkastet etter småbarnsavdeling i barnehage, for da er ungene store nok til å ikke spise hverandre sine mat, og til å vaske henda skikkelig etter maten)
Bortsett fra det så er set bedre at ungene spiser. Frukt er bra, mye bra i yoghurt etc etc
 
Syns det var litt drøy liste. Som de andre skriver hadde jeg tatt hensyn til allergiene. Men feks frukt og slikt, hadde jeg sendt med det jeg ville. Nå spiser ikke jeg eller mitt barn svin selv, men syns selv det er tåpelig å hindre andre i å spise det. Har aldri vært noe problemer med det i barnehagen så skjønner ikke hvorfor det skal være det på skolen. Også skal man ikke få lov å spise makrell i tomat fordi det ikke lukter godt? Er vel slike «regler» som lærer barna å si «æsj» til mat.
 
Dette så jo helt horribelt ut, hva skal man finne på i matpakka med slike "regler"? :nailbiting: noe er jeg enig i, men mye av det er jo bare tull!
 
Allergi er en ting , men hadde noen nekta min unge skinke, brunost , eller makrell....hadde jeg laget baluba på skolen.

Makrell er sunt, brunost er ikke usunt , gris spiser man i Norge.

Skjønner sjokolade , bar ....

En lunsj på skolen skal være god. Sender ofte med middagsrester også. De fleste av oss spiser jo varm lunsj eller annet på jobb. Kjedelig med bare brød og ost haha...

Jeg hadde troppa opp med resten av foreldra på den skolen, for du er ikke den eneste som synes dette er drøyt.

Også ville jeg hatt dokumentasjon på den luftveis allergien på egg og nøtter for den så jeg noe forskning på her forleden .

Sukker i brunost haha....skulle tro de mente det var 15 sukkerbiter i en skive med brunost haha...
 
Hadde ikke godtatt forbud mot makrell i tomat pga lukt. Heller ikke forbud mot svin.

Ellers har jeg aldri sendt med noe av det andre på lista som er forbudt. Er allikevel masse å velge i:)

I klassen til eldste er det en som ikke tåler egg eller nøtter. Eneste som har vært litt kjipt er å ikke ha majones. Pannekaker/lapper/vafler ol kan lages uten egg.
 
Ut fra den lista ville jeg sendt med:
Pastasalat med kylling og grønnsaker/ost ungen liker
Wraps med innhold ungen liker (også svin)
Fiskekaker og grønnsaksstaver
Fylte horn
Matmuffins (på trass og pur f... siden det antageligvis vil tolkes som sukker [emoji849])
Bær i bøttevis (for det er ikke spesifisert som frukt [emoji85]) med kesam/skyr og granola
 
Da bør vel ungene ut av sofaen og vekk fra skjermen først og fremst, hjelper ikke å kutte sukker om man sitter stille hele dagen[emoji85] det tror jeg er et enda større problem enn sukker.
Joda mer aktivitet er kjempe viktig! Men for vektnedgang er kosthold 80% og aktivitet 20%. Og norske barn sitter mer stille enn noen gang men også spiser mer sukker enn noen gang. Så riktig å kutte det også. Men du vet vi har helt forskjellig synspunkt pp dette her så skjønner ikke helt hvorfor du kommentere på mitt svar. Bare for å starte en diskusjon? Uansett ønsker jeg ikke noen diskusjon, jeg sa mitt til deg både på din tråd også nå :)
 
Joda mer aktivitet er kjempe viktig! Men for vektnedgang er kosthold 80% og aktivitet 20%. Og norske barn sitter mer stille enn noen gang men også spiser mer sukker enn noen gang. Så riktig å kutte det også. Men du vet vi har helt forskjellig synspunkt pp dette her så skjønner ikke helt hvorfor du kommentere på mitt svar. Bare for å starte en diskusjon? Uansett ønsker jeg ikke noen diskusjon, jeg sa mitt til deg både på din tråd også nå :)

Var ikke ute etter å krangle med deg, du påpeker at kosthold er riktig og jeg påpeker at bevegelse er viktig, for barn er ikke denne 80/20 «regelen» like aktuell, barb har et helt annet aktivitetsnivå enn voksne når de ikke sitter med skjermen.
 
postet denne på den melk siden her inne, men lurer på hva dere andre foreldre mener

Har alltid laget litt kule matpakker til skolebarna. Men nå, etter å ha byttet skole, så får barna beskjed om at følgene ikke er lov i matpakken:
- nøtter (allergi)
- mellombar (sukker og allergi mot nøtter)
- mer enn en frukt (pga sukker)
- prim (sukker)
- brunost (sukker)
- makrell i tomat (pga noen reagerer på lukt)
- egg (allergi i klassen)
- syltetøy (sukker)
- sjokoladepålegg (sukker)
- youghurt (sukker)
- salte kjeks (ikke mat)
- og helst ikke svin

Så hva skal man sende med barnet sitt da? Mine barn trenger en god del skikkelig mat, egg, litt usalta nøtter, fisk, grovbrød (hurra, det er lov) og hva er galt med svin?? Flere ting på listen jeg forstår godt, men ærlig talt da. Har lærere lov til å diktere slik?

Følger du alt dette?
 
Dummeste jeg har hørt...
smør på det pålegget du vil.. her får poden nugatti til tider når han er matlei.
På vår skole er det ingen regler.

På min arb plass som er barnehage serverer vi prim, brunost, barna får ha med yoghurt, vi har ketchup på maten av og til, de får syltetøy til påskefrokost osv.

Dette er hysteri!
 
Ut fra den lista ville jeg sendt med:
Pastasalat med kylling og grønnsaker/ost ungen liker
Wraps med innhold ungen liker (også svin)
Fiskekaker og grønnsaksstaver
Fylte horn
Matmuffins (på trass og pur f... siden det antageligvis vil tolkes som sukker [emoji849])
Bær i bøttevis (for det er ikke spesifisert som frukt [emoji85]) med kesam/skyr og granola

Høres flott ut.. men hvem har tid til å lage slike nistepakker da du har flere barn?
Vi smører på brødskiver til skolen. De får frukt og yoghurt på skolen.
 
Ikke rart barn og ungdom får spiseforstyrrelser når de "lærer" allerede på barneskolen hva som er "fy" mat fordi en kan bli feit..
nei, vet du hva!
Snakket med en lege og en ernæringsfysiolog ang mitt barn med dårlig matlyst pga medisiner.
Kjør på med smoothie med fløte og masse calorier.
Barn er barn- de skal ikke tenke på hva som er feirende mat og ikke. De er i vekst
 
Har aldri opplevd det så ille, men har fått beskjed om å ikke sende med nøtter en gang. Pga allergi. Respekterte selvsagt det.

Og det var en gang på en konferansetime jeg ble bedt om å "roe ned" matpakka. Hadde en periode jeg slang meg på trenden med kule sunne matpakker. Bokser med frukt og grønt, grove vafler, pizzasnurrer osv.. hjemmelaget og sunt, mye dill i matboksen. Fikk beskjed at vanlig skiver holdt og at andre barn ble sjalu. Den syntes jeg var kjip, men respekterte den også. Nesten hver dag ;)
 
Back
Topp