Jeg kommer uansett til å fortsette med litt spennende matpakke til datteren min i barnehagen. Jeg vet hun plukker, men hun spiser i et ganske stort tempo. Hun prioriterer etter farge, først det røde, så det orange og gule, så om det er egg (som hun elsker), så resten. Hun prioriterer slik til hun er mett. Sånn gjør hun i alle måltider, men jeg vet også hun har mer lyst til å spise om jeg sender med omelett, cherrytomater, litt ulikt pålegg på skiva, i stedet for kun leverpostei på 2 brødskiver. Og jeg vet hun spiser fortere med ulike farger enn om det bare er brødskive med leverpostei. Jeg tenker at de foreldrene som sender litt stasha matpakke gjør det for å hjelpe ungene til å spise, mange unger blir matlei om de alltid får ost og skinke eller leverpostei. Jeg syns vi heller skal la oss inspirere litt av de som prøver å få ungene til å spise i stedet for å nesten trykke dem ned pga det jeg vil se på som misunnelse for at man selv ikke har tid eller ork til. Og selvfølgelig om du opplever på skolen din at om elevene trenger hjelp til å få spist noe ut av en termos, da har det gått for langt. De må kunne klare å spise det uten hjelp, det bør være minstekravet. Men det hører vel til sjeldenheten?