Matpakke

R

RoseBusk

Guest
postet denne på den melk siden her inne, men lurer på hva dere andre foreldre mener

Har alltid laget litt kule matpakker til skolebarna. Men nå, etter å ha byttet skole, så får barna beskjed om at følgene ikke er lov i matpakken:
- nøtter (allergi)
- mellombar (sukker og allergi mot nøtter)
- mer enn en frukt (pga sukker)
- prim (sukker)
- brunost (sukker)
- makrell i tomat (pga noen reagerer på lukt)
- egg (allergi i klassen)
- syltetøy (sukker)
- sjokoladepålegg (sukker)
- youghurt (sukker)
- salte kjeks (ikke mat)
- og helst ikke svin

Så hva skal man sende med barnet sitt da? Mine barn trenger en god del skikkelig mat, egg, litt usalta nøtter, fisk, grovbrød (hurra, det er lov) og hva er galt med svin?? Flere ting på listen jeg forstår godt, men ærlig talt da. Har lærere lov til å diktere slik?
 
Sjokoladepålegg og salte kjeks kan jeg være enig i, men resten er jo bare tull å forby.
 
postet denne på den melk siden her inne, men lurer på hva dere andre foreldre mener

Har alltid laget litt kule matpakker til skolebarna. Men nå, etter å ha byttet skole, så får barna beskjed om at følgene ikke er lov i matpakken:
- nøtter (allergi)
- mellombar (sukker og allergi mot nøtter)
- mer enn en frukt (pga sukker)
- prim (sukker)
- brunost (sukker)
- makrell i tomat (pga noen reagerer på lukt)
- egg (allergi i klassen)
- syltetøy (sukker)
- sjokoladepålegg (sukker)
- youghurt (sukker)
- salte kjeks (ikke mat)
- og helst ikke svin

Så hva skal man sende med barnet sitt da? Mine barn trenger en god del skikkelig mat, egg, litt usalta nøtter, fisk, grovbrød (hurra, det er lov) og hva er galt med svin?? Flere ting på listen jeg forstår godt, men ærlig talt da. Har lærere lov til å diktere slik?

Nei, de har lov å komme med anbefalinger, men ikke forbud. Gjelder det allergier er det selvfølgelig noe annet, men de kan ikke nekte sukker eller svin (?)
 
postet denne på den melk siden her inne, men lurer på hva dere andre foreldre mener

Har alltid laget litt kule matpakker til skolebarna. Men nå, etter å ha byttet skole, så får barna beskjed om at følgene ikke er lov i matpakken:
- nøtter (allergi)
- mellombar (sukker og allergi mot nøtter)
- mer enn en frukt (pga sukker)
- prim (sukker)
- brunost (sukker)
- makrell i tomat (pga noen reagerer på lukt)
- egg (allergi i klassen)
- syltetøy (sukker)
- sjokoladepålegg (sukker)
- youghurt (sukker)
- salte kjeks (ikke mat)
- og helst ikke svin

Så hva skal man sende med barnet sitt da? Mine barn trenger en god del skikkelig mat, egg, litt usalta nøtter, fisk, grovbrød (hurra, det er lov) og hva er galt med svin?? Flere ting på listen jeg forstår godt, men ærlig talt da. Har lærere lov til å diktere slik?
Forbud pga alvorlige allergier er innafor.
Men sukker (frukt, brunost, prim) osv det er bullshit. Seriøst. Jeg hadde bedt om å få se retningslinjene hvor dette står.
De kan si de ønsker minst mulig sukker men ikke nekte barn å ha med seg prim og frukt osv.
 
Så lenge du sender med yoghurt naturell så kan de ikke ta deg på å ha sendt med sukker. Kun 1 frukt høres tåpelig ut, siden fruktsukker er noe helt annet enn raffinert sukker. Nøtter og egg forstår jeg om det er allergi i klassen, noen reagerer på at det bare er i rommet. Men svin? For noe tull! Ingen ting galt ernæringsmessig med svin. Hadde sendt med masse svin bare i protest jeg!
Send med gulost, ulike kjøttpålegg, frukt, bær, tomat, agurk, paprika, yoghurt naturell med oppkuttet frukt/bær.
 
Tenker folk må da bestemme selv hva de vil sende med ungene, og ser de noen alltid har med seg mat med lite næringsinnhold går det jo an å kalle inn foreldre til en liten samtale.
 
Allergien syns jeg må skal ta alvorlig og ting man vet inneholder mye sukker trenger man jo ikke sende hver dag men ville fint sendt med ungen både brunost og syltetøy.

Med svin syns jeg de går for langt!
Jeg har barn som ikke spiser svin men jeg forventer at de ikke får i matpakken til andre om vi hadde bodd i Norge!
Her går de varmmat til lunsj hver dag og har ikke hørt noe om at de slutter å servere svin pga de få som ikke spiser svin [emoji849] bare idioti
 
Allergi er alvorlig men det er et fåtall som ikke tåler at andre spiser det så det skal være en ekstrem klasse for å ha disse behovene.

Sukker bør begrenses men det der var ovrr stokk og stein. Salte kjeks og sjokoladepålegg og syltetøy får ikke mine lov (av meg) men ellers, idioti. Min sønn har for tiden ofte med deg havregrøt han, i matthermos. Med sukker og kanel. Sukker ja.
 
Allergi forstår jeg. Og det respekteres selvsagt. Sukker er ikke så farlig det heller. Men når jeg har laget hjemmelaget syltetøy med stevia og ikke får ha det i matpakken fordi andre barn kan tro det er sukker... da blir jeg vrang
 
Allergier blir tatt hensyn til selvsagt [emoji4]

Alt annet får de ta en bolle på [emoji39] Nesten lettere å få liste over mat man får lov til da liksom [emoji23] Nei. De kan gi anbefalinger, men ikke tvinge en til å ikke smøre prim på skiva liksom [emoji39]
 
Allergier og sjokoladepålegg er fair, resten er bare tull.
 
Allergier er greit, men makrell fordi noen ikke liker lukta??? [emoji23]
Den er vel å dra det litt langt vel. Samme med det andre. Alt med måte og variert te ker jeg.
 
Allergier er greit å følge. Det andre er bare tull. Enkelte steder er det ingenting igjen da. Det mat hysteriet ang barnefedme har gått for langt. Jeg er glad barna mine går i en bhg hvor alt er lov med moderasjon og man tar selvfølgelig hensyn til allergi. Svin hadde jeg sendt med uansett.
 
Tja allergier og forbud mot barer er helt greit synes jeg
Salte kjeks er også greit
 
Helt greit med forbud mot allergier. Jeg synes personlig at barn er for unge til barer, men mener ikke at det burde vært forbudt. Sjokoladepålegg og syltetøy bør foreldre si nei til uten at det trenger å være et forbud.
 
Det der hadde jeg driti lett i[emoji23][emoji23] mine barn hadde med denne lista ikke kunne spise, ihvertfall ikke hu på 10. Hadde faktisk klaget dette inn til kommunen, skolen har ikke lov å legge slike føringer, allergi er noe annet men svin og sukker kan de ikke si noe på
 
Det der hadde jeg driti lett i[emoji23][emoji23] mine barn hadde med denne lista ikke kunne spise, ihvertfall ikke hu på 10. Hadde faktisk klaget dette inn til kommunen, skolen har ikke lov å legge slike føringer, allergi er noe annet men svin og sukker kan de ikke si noe på

Jeg skulle også hatt dokumentasjon på at det er så mye alvorlig allergi i klassen jeg da. Det er fåtall som reagerer så veldig og alle er samlet i samme klasse?
 
Back
Topp