Mat til marsbarna

Prøvde Ellas biffgryte igjen idag, den førte jo til heftig gulping sist.
Tok sjangsen igjen siden hun har blitt mer vant med fast føde, og nå holdt den seg nede i magen;)

Jadda, søtpotetmosen jeg lagde gikk ned på høykant! Miks av søtpotet, gulrot, kylling og basilikum var ho litt mer skeptisk til, men ho spiste der også! Lagde så det ble til ca 3 middager, så da har vi litt i frysa - selv om det ikke er helt optimalt å fryse potet..!

Sniker :)

Søtpotet er ikke potet ;) Den er like god etter å ha vært fryst.

Frøkna fikk en ellas kitchen bang bang i går, den inneholdt hvitløk. Herregud for en ånde hun fikk, skikkelig manneånde! Vi holdt på å le oss i hjel..

Mannen lurte på om vi hadde vært på indisk restaurant.

Søtpotet har jeg også fyrst mange ganger synes ikke det smaker forskjell etter den har tint.

Joda, det går fint - men det smaker ikke like godt! ;) Men da stoler jeg på Mamitica! Hva er søtpotet da, sånn av ren nysgjerrighet? :)

Det er bare en slags grønnsak :) Ikke i slekt med poteten, men ligner bare i utseende. Det er kjempesunt så supert at det har blitt så populært her i Norge :)

Hvordan går det med dere nå?

Her har vi kuttet helt ut flaske, hun nekter og da sa HS at vi fint kunne trappe ut av mme.

Blander det i de to grøt måltidene hun får, men det er alt.

Spiser også mer og mer vanlig mat. Det er så deilig! Fascinert over se hvordan hun tygger, spytter, harket og "mmmm"er seg igjennom det hun får. Har ikke lagt noe begrensning, utover godteri, kaker, is o.l..ellers får hun alt.

HS ville at vi skulle gi henne litt vanlig melk til måltidene, ost eller yoghurt siden hun ikke drikker mme lengre (drikker vann).
Hun liker alt hun får, fikk en yogolino i går.

Synes bare det er så deilig å kunne gi henne alt!
Vi delte et avokado smørbrød på lørdag, så koselig :)

(Hun får stadig glass, ellas osv også).

Her spiser gutten min grøt til frokost, brødskive og frukt til lunch, middag og grøt til kvelds! Spiser bare morsmelk på morgenen og vil ikke ha mer enn det, vurderer å gi litt mme :p stor overgang fra 6 mnd middagsglass til 8 mnd, så blir litt brekninger under middagen :p håper det går seg til!

Her er det mme tidlig morgen. Grøt til frokost. Brød og frukt til lunsj. Vanlig middag i biter, bare litt mer baby vennlig enn vår mat (nekter glass og most mat, skal være biter). Grøt til kveldsmat og mme før han sovner. Ingen mme på dagtid lenger, han gadd ikke drikke noe.

Her er det mme tidlig morgen. Grøt til frokost. Brød og frukt til lunsj. Vanlig middag i biter, bare litt mer baby vennlig enn vår mat (nekter glass og most mat, skal være biter). Grøt til kveldsmat og mme før han sovner. Ingen mme på dagtid lenger, han gadd ikke drikke noe.

Det var sånn det startet her, nektet mme på dagtid, så om morgenen, så om kvelden..noen kvelder går. Men nå har jeg bare kuttet det.

Det var sånn det startet her, nektet mme på dagtid, så om morgenen, så om kvelden..noen kvelder går. Men nå har jeg bare kuttet det.
Det kommer nok til å gå greit en stund. Hvertfall om morgenen for det er det første han spiser før han gjerne sover noen timer til, så da er han veldig sulten. Er ikke det at han ikke vil ha, men at han er for mett ellers. Drikker 200 ml morgen og kveld uten problem. Storebroren drakk på kvelden før natta til han var 1 år, da var det jeg som kutta det.

Grøt til frokost, skive og frukt til lunsj, grøt igjen sånn i totida, og middag sammen med oss i femtida. Lager fra bunnen ut i fra Margit Vea boka - lagrer masse i frysa :) Mme rett før ho tar nattan. Ikke helt system på sovinga på dagen, så hvis den siste luren blir "for sen" så kan det hende det bare blir en stor flaske mme i stedet for to-grøten :)

Får mm når ho våkner før jeg går på jobb. Grøt eller brødskive før den første luren sin, sviskevann å drikke. Hjemmelaga middag etter første luren, så pumpet morsmelk før andre luren. Grøt med fruktmos etterpå, så mm på kvelden og i løpet av natta

Masse pupp, litt brød og litt fruktmos.
Noen ganger får jeg i henne grøt også, men jeg har kasta mye i det siste. Har gitt det opp litt
Har prøvd biter med frukt, kokte grønnsaker og pasta.
Blir mest leking med maten, men håper at hvis hun får det hver dag så kanskje hun spiser etterhvert.
Hjalp ikke å introdusere mat tidlig gitt.

Masse pupp, litt brød og litt fruktmos.
Noen ganger får jeg i henne grøt også, men jeg har kasta mye i det siste. Har gitt det opp litt
Har prøvd biter med frukt, kokte grønnsaker og pasta.
Blir mest leking med maten, men håper at hvis hun får det hver dag så kanskje hun spiser etterhvert.
Hjalp ikke å introdusere mat tidlig gitt.
Har slitt masse med mattilvenningen her også. Men har funnet ut at hun liker mye smak! De enkle start purèene ble rett og slett for kjedelig for henne. Så måtte lage med mere smak og konsistens. Så det kan du jo prøve vist du vil :) Hun elsker fersk hvitløk/ingefær/dill/basilikum osv

Her har middagsglass gått rett ned, men nå vil han ikke ha. Spiser hvis han får biter, så nå må jeg nok i gang med å lage middagen selv:)

Masse pupp og litt grøt. Ellers smaker han litt på fruktmos/grønnsaksmos, frukt i babyfeederen og brød. Virker ikke helt som at han har skjønt at det er noe han skal spise for å bli mett. Også har vi noe maissnacks og babykjeks som han liker å gnage litt på, men det blir bare maks en bit.

Idag lagde jeg pannekake til han av havregryn, egg, grovt mel og vann. Han var utrolig fornøyd der han satt med pannekaka si mens vi andre spiste :)
Kan jeg få spørre hvordan du lagde de? Oppskrift. :)

Jeg har litt spørsmål nå som lillegullet endelig begynner å spise litt mer.
Favoritten foreløpig er sånn fruktmos. Er det noe grense for hvor mye de kan spise av det i løpet av dagen?
Har dere noen forslag til pålegg jeg kan gi på brødskiven. Har så langt bare prøvd leverpostei, det likte han ikke.

Back
Topp