Mat til marsbarna

Er det noen av dere som har sett "måltidsplanleggeren" til Hipp (link under)? Jeg fant den nettopp, og der står det forslag til meny for babyer hver dag, og best av alt; den inkluderer både "kjøpemat" OG hjemmelaget, og det er masse fine, enkle oppskrifter på hjemmelaget mat. I morra skal jeg definitivt ta en tur på butikken :)

http://www.hipp.no/index.php?id=90

...det er mulig dette har vært diskutert før, da - jeg har neppe lest alle innlegg ;-)
Den har jeg ikke sett før, så smart:)

Fem måltider om dagen var litt optimistisk da, det skjer ikke her. Hun får jo heller ikke frokostgrøt kl. 7, pleier å være rundt 9.
 
Last edited:
Lagde de bananlappene idag med havregryn men jeg synes de gikk fra hverandre så lett når han skulle spise selv så tror det ble mest smuler av alt. Han brakk seg og gulpa også to ganger under samme måltidet så vi holder oss nok til vanlige grove pannekaker med havregryn heretter. Tror han syntes de var gode da men, storebror elsket dem hvertfall. Jeg er ikke så fan av mat med banansmak, så jeg syntes det var grusomt;)

Ellers er han fremdeles ikke spesielt begeistret for mine hjemmelagde middagsmoser (glass er supert derimot). Mulig jeg gir opp hele prosjektet og heller bare gir han biter han kan spise selv til middag (for det synes han er flott), så kan jeg supplere med litt mat fra glass for å få i han nok mat.
Å, jeg synes det er så gode, hadde de til frokost på lørdag! Liker banan jeg da, banankake er kjempegodt!
 
Er det noen av dere som har sett "måltidsplanleggeren" til Hipp (link under)? Jeg fant den nettopp, og der står det forslag til meny for babyer hver dag, og best av alt; den inkluderer både "kjøpemat" OG hjemmelaget, og det er masse fine, enkle oppskrifter på hjemmelaget mat. I morra skal jeg definitivt ta en tur på butikken :)

http://www.hipp.no/index.php?id=90

...det er mulig dette har vært diskutert før, da - jeg har neppe lest alle innlegg ;-)
Supert! Så smart, den skal jeg teste ut :) Så fint vist barnet hadde fulgt de søvn greiene også :p haha
 
Takk for tipset. Den må skjekkes ut.

5 måltider blir det heller ikke her, selv om frokostgrøten er ca 7.30. Blir 4 måltider pluss kveldsflaska. Så hvis flaska regner som måltid, har vi 5 ;-)
 
Vi tester å spise selv. Maten lå egentlig på en tallerken, men den gikk på hodet med en gang:)
 

Vedlegg

  • 1413469039023.jpg
    1413469039023.jpg
    62,2 KB · Visninger: 26
Gav henne en oppskjært bit havre polarbrød i dag, det spiste hun selv! Hurra!
 
Jeg fant oppskrift på noen kjeks jeg skal bake. Oppskriften er som følger (man kan sikkert bytte du melk med noe annet om man vil unngå melk). Stikkes ut med en liten pepperkaker form.

1 dl havregryn
1 dl fuldkornsmajsmel
1 dl mel
1/2 dl fuldkornsmel
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk vaniljepulver
1 spsk frysetørret jordbær/hindbær
1 dl mælk
1 spsk kokosolie

Alt blandes bare sammen.
Dejen skal være godt kold inden den rulles ud i ca 1/2 cm tykkelse.
Stikkes ud og bages i ca 15 min ved 180 grader alm ovn

(Der er til 1 plade)
 
Jeg fant oppskrift på noen kjeks jeg skal bake. Oppskriften er som følger (man kan sikkert bytte du melk med noe annet om man vil unngå melk). Stikkes ut med en liten pepperkaker form.

1 dl havregryn
1 dl fuldkornsmajsmel
1 dl mel
1/2 dl fuldkornsmel
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk vaniljepulver
1 spsk frysetørret jordbær/hindbær
1 dl mælk
1 spsk kokosolie

Alt blandes bare sammen.
Dejen skal være godt kold inden den rulles ud i ca 1/2 cm tykkelse.
Stikkes ud og bages i ca 15 min ved 180 grader alm ovn

(Der er til 1 plade)
Tenkte jeg skulle prøve å lage disse idag:) bytter ut melk med vann bare, og kokosolje med en annen olje så slipper jeg å dra på butikken.
 
Tenkte jeg skulle prøve å lage disse idag:) bytter ut melk med vann bare, og kokosolje med en annen olje så slipper jeg å dra på butikken.
Ferdig! Veldig kjapt og enkelt å lage. Bytta ut maismel med rismel, kokosolje med olivenolje, melk med vann og jordbær med blåbær.
Man tager hvad man haver.
 

Vedlegg

  • 1413546294305.jpg
    1413546294305.jpg
    48,5 KB · Visninger: 26
Idag raspet jeg eple til han i stedet for å koke og mose. Enklere og fallt i smak:)
 
Ferdig! Veldig kjapt og enkelt å lage. Bytta ut maismel med rismel, kokosolje med olivenolje, melk med vann og jordbær med blåbær.
Man tager hvad man haver.

Likte hun de?
Jeg skal bake de når vi kommer hjem til uka. Mangler bare maismel, tenkte å servere de på barselgruppa på onsdag :)
 
Likte hun de?
Jeg skal bake de når vi kommer hjem til uka. Mangler bare maismel, tenkte å servere de på barselgruppa på onsdag :)
Hun likte å gnage på de hvertfall, men det går ikke så mye ned. Uansett kjekt for henne å kunne spise på noe selv, selv om de ikke metter.
Tror nok jeg kommer til å spise de fleste da;) Men litt salt, sukker og kanskje litt mer vaniljesukker er disse supre for voksne:)
 
Ferdig! Veldig kjapt og enkelt å lage. Bytta ut maismel med rismel, kokosolje med olivenolje, melk med vann og jordbær med blåbær.
Man tager hvad man haver.

Jeg lagde også disse i dag, men brukte ikke maismel for det fant jeg ikke så det droppet jeg.
Utrolig enkel å lage og kjempe gode!

Frøkna synes også de var gode, skal garantert lages igjen :)
 
Jeg lagde også disse i dag, men brukte ikke maismel for det fant jeg ikke så det droppet jeg.
Utrolig enkel å lage og kjempe gode!

Frøkna synes også de var gode, skal garantert lages igjen :)
Tror egentlig man kan bruke de meltypene man har tilgjengelig i skapet:)
Må lage nye jeg også, det er tomt.
 
Tror egentlig man kan bruke de meltypene man har tilgjengelig i skapet:)
Må lage nye jeg også, det er tomt.

Jeg jeg brukte mel, havregryn, fibra, kokosolje, frysetørka jordbær, bakepulver, vanilje, litt melk og litt havremel.
Rørte det sammen til en passe deig, lot den ligge litt i kjøleskapet.

Luktet veldig kokos, og smakte godt!
 
Jeg jeg brukte mel, havregryn, fibra, kokosolje, frysetørka jordbær, bakepulver, vanilje, litt melk og litt havremel.
Rørte det sammen til en passe deig, lot den ligge litt i kjøleskapet.

Luktet veldig kokos, og smakte godt!
Hm, kanskje jeg skal prøve med kokosolje neste gang for mer smak da:)
 
Jadda, søtpotetmosen jeg lagde gikk ned på høykant! Miks av søtpotet, gulrot, kylling og basilikum var ho litt mer skeptisk til, men ho spiste der også! Lagde så det ble til ca 3 middager, så da har vi litt i frysa - selv om det ikke er helt optimalt å fryse potet..!
 
Jadda, søtpotetmosen jeg lagde gikk ned på høykant! Miks av søtpotet, gulrot, kylling og basilikum var ho litt mer skeptisk til, men ho spiste der også! Lagde så det ble til ca 3 middager, så da har vi litt i frysa - selv om det ikke er helt optimalt å fryse potet..!
Jeg har fryst potet flere ganger, det har gått fint:) spiste restene selv;)
 
Back
Topp