Mat til marsbarna

Men prøv å gi noe annet? Grøten kan fint erstattes med feks grovbrød (bakt på jernrike kornslag) med kokosfett og litt leverpostei på feks. Også litt frukt ved siden av. Da er nok alle de viktige næringsstoffene fra grøten beholdt :)

Ja, noe sånt må prøves :) Har du noen triks til hvordan jeg kan gi det til ham uten at han får biter i halsen?

Jo, der vet jeg!

I Sverige og DK begynner de å innføre kumelk fra fra de er 6 mnd.
Mens i Norge anbefaler de fra de er 10 mnd.

Jo, der vet jeg!

I Sverige og DK begynner de å innføre kumelk fra fra de er 6 mnd.
Mens i Norge anbefaler de fra de er 10 mnd.
De er vel flinkere til å få i barna jernrik mat der, vet iallefall at i Sverige er det mange som spiser blodpudding og lignende ofte. Da vil det høye jerninntaket kompensere for den jernen kumelka hindrer fra å bli tatt opp i kroppen.
Melkeprodukter er jo ikke farlig i og for seg, men skal unngås fordi barna skal få fyllt opp jernlagrene sine det første leveåret, og kumelk hindrer opptaket av jern (det motsatte har iallefall ikke blitt godt nok bevist til at norske helsemyndigheter vil anbefale melk tidligere enn 10 mnd).

De er vel flinkere til å få i barna jernrik mat der, vet iallefall at i Sverige er det mange som spiser blodpudding og lignende ofte. Da vil det høye jerninntaket kompensere for den jernen kumelka hindrer fra å bli tatt opp i kroppen.
Melkeprodukter er jo ikke farlig i og for seg, men skal unngås fordi barna skal få fyllt opp jernlagrene sine det første leveåret, og kumelk hindrer opptaket av jern (det motsatte har iallefall ikke blitt godt nok bevist til at norske helsemyndigheter vil anbefale melk tidligere enn 10 mnd).

I DK får ammebarn jerndråper fra de er 6 mnd og flaskebarn får dekket behovet for jern vi mme så lenge de drikker minimum 400ml per dag.

I DK får ammebarn jerndråper fra de er 6 mnd og flaskebarn får dekket behovet for jern vi mme så lenge de drikker minimum 400ml per dag.
Ja, det er nok det norske helsemyndigheter prøver å unngå - jerntilskudd. Mest mulig naturlige jernkilder.

Mi får mme og foreløpig har hun ikke fått ren kumelk (vet at kidsa i barselgruppa får det). Men vet at noen Ellas kitchen inneholder litt h-melk.

Foreløpig har jeg ikke tatt helt stilling til hva vi skal følge her. Jeg har følgt DK på gluten.

Mi får mme og foreløpig har hun ikke fått ren kumelk (vet at kidsa i barselgruppa får det). Men vet at noen Ellas kitchen inneholder litt h-melk.

Foreløpig har jeg ikke tatt helt stilling til hva vi skal følge her. Jeg har følgt DK på gluten.
Hva sier de om guten da? Jeg er egentlig ikke sikker hvor hva retningslinjene om gluten er her. Men hun går da gluten, det er jo det i noen av babygrøtene.

Hva sier de om guten da? Jeg er egentlig ikke sikker hvor hva retningslinjene om gluten er her. Men hun går da gluten, det er jo det i noen av babygrøtene.

Norge fra 4 mnd tror jeg.
Fra 6 mnd her.

Det er vel at gluten skal introduseres gradvis tror jeg. Har ikke satt meg så inn i det eller brydd meg så veldig.

Det er vel at gluten skal introduseres gradvis tror jeg. Har ikke satt meg så inn i det eller brydd meg så veldig.
Ja, leste det i den boka fra helsesøster men ble bare forvirra. Jeg trenger enkel og konkret informasjon, gradvis sier meg jo ingenting.
Derfor ga jeg gluten og tenkte ikke noe mer over det, hvis man ammer er der vel en fordel å introdusere det før man slutter å amme.
Det gjorde jeg, så da tenkte jeg ikke noe mer over det:)

Ja, leste det i den boka fra helsesøster men ble bare forvirra. Jeg trenger enkel og konkret informasjon, gradvis sier meg jo ingenting.
Derfor ga jeg gluten og tenkte ikke noe mer over det, hvis man ammer er der vel en fordel å introdusere det før man slutter å amme.
Det gjorde jeg, så da tenkte jeg ikke noe mer over det:)
Høres fornuftig ut:) Gradvis er vel en betegnelse for ikke stapp ungen full av brød og grøt med en gang. Å ellers kan du gjør som du vil;)

Kjekt å vite, takk for svar alle. :-) her spiser vi jo nesten bare svensk mat, men drøyer den yoghurt tingen bittelitt jeg da ;-)

Idag ville hun ha min hjemmelagde smoothie, jeg ble så glad! Hun ville ikke ha det forrige dagen, var redd jeg hadde laget masse til ingen nytte.
Har kjøpt sånne poser, hun synes det er veldig stas når jeg sprøyter inn i munnen hennes. Lagde med eple, banan og blåbær, kjempegod!

Lagde de bananlappene idag med havregryn men jeg synes de gikk fra hverandre så lett når han skulle spise selv så tror det ble mest smuler av alt. Han brakk seg og gulpa også to ganger under samme måltidet så vi holder oss nok til vanlige grove pannekaker med havregryn heretter. Tror han syntes de var gode da men, storebror elsket dem hvertfall. Jeg er ikke så fan av mat med banansmak, så jeg syntes det var grusomt;)

Ellers er han fremdeles ikke spesielt begeistret for mine hjemmelagde middagsmoser (glass er supert derimot). Mulig jeg gir opp hele prosjektet og heller bare gir han biter han kan spise selv til middag (for det synes han er flott), så kan jeg supplere med litt mat fra glass for å få i han nok mat.

M+A=baby du vet den aftengrøten fra Semper som du hadde kjøpt?

Jeg lagde en halvporsjon av den i dag (0.5dl vann og 2ss pulver), så hadde jeg opp i 2ss hjemmelagde mos av søtpotet og gulrot. Det var veldig populært!

Lagde mos av søtpotet, gulrot og litt olje.

Lagde så jeg hadde nok til to avent begere til.

Semi hjemmelaga mat :P

Er det noen av dere som har sett "måltidsplanleggeren" til Hipp (link under)? Jeg fant den nettopp, og der står det forslag til meny for babyer hver dag, og best av alt; den inkluderer både "kjøpemat" OG hjemmelaget, og det er masse fine, enkle oppskrifter på hjemmelaget mat. I morra skal jeg definitivt ta en tur på butikken :-)

http://www.hipp.no/index.php?id=90

...det er mulig dette har vært diskutert før, da - jeg har neppe lest alle innlegg ;-)

M+A=baby du vet den aftengrøten fra Semper som du hadde kjøpt?

Jeg lagde en halvporsjon av den i dag (0.5dl vann og 2ss pulver), så hadde jeg opp i 2ss hjemmelagde mos av søtpotet og gulrot. Det var veldig populært!

Lagde mos av søtpotet, gulrot og litt olje.

Lagde så jeg hadde nok til to avent begere til.

Semi hjemmelaga mat :P
Så bra:) Jeg blander noen ganger hjemmelaget fruktmos i kjøpegrøt, så det blir en blanding her å.

Jeg lagde mos med potet, søtpotet, gulrot, torsk og persille idag. Og olivenolje! Hun smakte én skje bare. Så spiste jeg resten, var jo kjempegodt!
Vi prøver igjen imorgen:)

Back
Topp