MarsMasetråd

Ja det er veldig greit med 3 separate seter, også selv om vi bare har to barn nå, for den yngste har ikke vært noe glad i bil og da er det greit at den av oss som må sitte bak får plass til skinkene sine mellom bilstolene :hilarious:
Liker også godt muligheten til å ha flere folk i bilen. Egentlig liker jeg alt med den bilen utenom at den ideellt skulel gått på strøm. Men tenker at det skjer myye på elbilmarkedet nå og at det vil bli bare flere og flere alternativer i ulike størrelser og prisklasser innen 5-10 år. Har jo skjedd utrolig mye bare de siste 5 årene. Så da kjennes det greit å vente for heller å skaffe en vil vi synes har nok plass i riktig prisklasse også.

Vi har jo tre unger så tre separate seter er fint.

Det skjer mye med bilene på 5-10 år. Men med familien også. Om 5 år er mine 11, 16 og 18. Om ti er de altså 16, 21 og 23. Bil-behovet vårt da er ikke like stor bil som nå de neste 5 årene.

Vi har jo tre unger så tre separate seter er fint.

Det skjer mye med bilene på 5-10 år. Men med familien også. Om 5 år er mine 11, 16 og 18. Om ti er de altså 16, 21 og 23. Bil-behovet vårt da er ikke like stor bil som nå de neste 5 årene.

Ja, helt sant det :)
Mye av problemet her var også plass mellom baksete og førersetet. Hvis man er 2 meter og skal kjøre med en bakovervendt stol bak er det veldig få biler som funker. Prøvde feks Passat som jo går for å være romslig, og det var ikke sjans i havet. Fant vel ut at vi kunne velge mellom Skoda superb, ford s-Max, Toyota prius 7+ av biler i vår prisklasse. Innenfor elbil var da kun den største teslaen romslig nok bak fører. Så da ble der ford, siden den ga mest og størst bil for penga. Regner med vi ikke har to bakovervendte seter om 10 år nei :hilarious:

God morgen.

Kald morgen. 4 kuldegrader ute når vi våkna, og ettersom panelovnen under de trekkfulle vinduene i spisestua har tatt kvelden, evt termostaten der, så var ikke stua så varm heller.

Ja, helt sant det :)
Mye av problemet her var også plass mellom baksete og førersetet. Hvis man er 2 meter og skal kjøre med en bakovervendt stol bak er det veldig få biler som funker. Prøvde feks Passat som jo går for å være romslig, og det var ikke sjans i havet. Fant vel ut at vi kunne velge mellom Skoda superb, ford s-Max, Toyota prius 7+ av biler i vår prisklasse. Innenfor elbil var da kun den største teslaen romslig nok bak fører. Så da ble der ford, siden den ga mest og størst bil for penga. Regner med vi ikke har to bakovervendte seter om 10 år nei :hilarious:

Det problemet har ikke vi. Ingen av oss er i nærheten av 3 meter. Under 180 begge to. Vi hadde to bakover i Toyota avendis også en periode vi. S max ble kjøpt fordi vi skulle gå tre barn. (eller, vi trengte en bil til. Jeg ble gravid og vi begynte å tenke større bil. Den mistet jeg i en tidlig sa, men vi kjøpte bil til tre unger likevel for vi visste at vi ville ha en unge til. Det tok bare noen år å få den)

I ettetid har vi begynt med telt-campingferie med høy grad av medbrakt komfort. På grensen til glamping. Som krever en del av bilen, når vi ikke vil kjøre med tilhenger

Det problemet har ikke vi. Ingen av oss er i nærheten av 3 meter. Under 180 begge to. Vi hadde to bakover i Toyota avendis også en periode vi. S max ble kjøpt fordi vi skulle gå tre barn. (eller, vi trengte en bil til. Jeg ble gravid og vi begynte å tenke større bil. Den mistet jeg i en tidlig sa, men vi kjøpte bil til tre unger likevel for vi visste at vi ville ha en unge til. Det tok bare noen år å få den)

I ettetid har vi begynt med telt-campingferie med høy grad av medbrakt komfort. På grensen til glamping. Som krever en del av bilen, når vi ikke vil kjøre med tilhenger

Ja, jeg er 160 så kunne hatt hva som helst av bil og 2 bakovervendte seter. Uansett veldig fornøyd med stor bil både inni og bagasjerommet :hilarious:

Ja, jeg er 160 så kunne hatt hva som helst av bil og 2 bakovervendte seter. Uansett veldig fornøyd med stor bil både inni og bagasjerommet :hilarious:
Jeg digger plassen i bilen.

Og siden jeg ikke er villig til å betale godt over millionen for en bil utgår teslaen som kan dekke samme behov. Derved finner jeg ikke egentlig mange elbiler å velge i, muligens noen av de nyeste suv bilene fra kinamerker, maxus eller hvilken det var som er rimelig romslig.

Men bilen vår lever enda et år eller tre så jeg avventer litt hva som kommer.

Følger unormalt aktivt med på biler som kommer i 2023-24-25 til å ikke egentlig være på biljakt da.

Jeg digger plassen i bilen.

Og siden jeg ikke er villig til å betale godt over millionen for en bil utgår teslaen som kan dekke samme behov. Derved finner jeg ikke egentlig mange elbiler å velge i, muligens noen av de nyeste suv bilene fra kinamerker, maxus eller hvilken det var som er rimelig romslig.

Men bilen vår lever enda et år eller tre så jeg avventer litt hva som kommer.

Vi tenker nok likt der :)
Jeg vil ikke betale for mye, og vil ha mye plass :hilarious:

Vi tenker nok likt der :)
Jeg vil ikke betale for mye, og vil ha mye plass :hilarious:
Vi går fra en Peugeot 5008 som har tilsvarende plass som s-max.
Konkluderte egentlig med at ja vi er glad i stor plass, men trenger ikke fult så stor plass som den gamle har.
Derfor endte vi på ID 4 som er ganske stor til å være el-bil.
Pendler til og fra Oslo hver hverdag, 30 km.
Med den gamle bilen betaler vi 3*kr 24,8 i bomring hver dag, men den nye 3*kr 8,8.
Det er over kr 1.000,- spart i måneden.
I tillegg kommer drivstoff.
Vi hadde en del egenkapital, men måtte også ha litt billån.
Dersom vi regner på det vil vi ende opp med de samme utgiftene i måneden med den nye bilen som med den gamle, men det er bare midlertidig til lånet er nedbetalt.

Konkluderte egentlig med at ja vi er glad i stor plass, men trenger ikke fult så stor plass som den gamle har.
Med den gamle bilen betaler vi 3*kr 24,8 i bomring hver dag, men den nye 3*kr 8,8.
Dersom vi regner på det vil vi ende opp med de samme utgiftene i måneden med den nye bilen som med den gamle, men det er bare midlertidig til lånet er nedbetalt.

Ja, tror på mange måter det vil spare seg inn når man betaler mindre i drivstoff og bompenger :)
Når ett eller flere barn er ferdig med bakovervendt bilstol, har vi ikke behov for like stor plass inni kupeén heldigvis. Eldste er 4 år, så hadde tenkt å ha han bakover til 6 år. Gruer meg for å snu, så kanskje 6,5 år, det er da han begynner på skolen, haha. Vurderte såvidt Skoda enyaq og ID4 da vi sjekka ut bilkjøp sist, og satser på at utviklingen av elbiler har blitt enda større når vi bytter ut Forden. Det blir helt klar EL ved neste kjøp. Vi planlegger å flytte innen et par år, så da bor vi sikkert et sted hvor vi kan lade hjemme.
Den nye bilen deres ser veldig bra ut da, satser på at det blir en bra bil for dere :D virker jo deilig å slippe å fylle opp tanken til 20 kr+ literen :hilarious:

Fra 22.8 blir det for oss 2*20,80 kr i bompenger pr bil, mot 2*10,40 pr elbil, med max 1248 i mnd for vanlig bil mot max 624 for en elbil. Mao kan vi spare inntil 624 i bompenger pr mnd da, pr bil. Vi kjører av ren nødvendighet to biler gjennom de aller fleste arbeidsdager, altså med mindre en av oss sitter på hjemmekontor. Men vi trenger ikke to biler som rommer hele familien, den ene kan være liten. Det er bare ikke økonomisk (eller miljømessig) så lett å forsvare å bytte en eksiterende, nedbetalt (for lenge siden), fungerende bil med liten salgsverdi, men mye bruksverdi. Så vi har den. I alle fall inntil videre.
I tillegg drivstoff (også bor vi nord for sognefjorden, så strøm er billig enn så lenge)

Men vi TRENGER minst plassen i smax'en med mindre vi skal kjøre med henger på campingtur, hvilket hadde vært det rasjonelle valget sånnsett, men tilhenger på sommerferie er ikke ønskelig egentlig.

Vi må nok ha noe billån om vi bytter bil nå ja, det hadde vi på smax'en også da den var ny.

Vel, ser vi sånn 10 år frem i tid som var nevnt for noen innlegg siden så 1) trenger vi ikke på langt nær så stor bil, for to av ungene har nok flyttet, MYE vil ha skjedd på bilfronten også, og kanskje også en overføringskabel mellom nord og sør i nroge for strøm, som utligner prisene mer, da er det bare 2-5 år igjen av den bomringen, men det er også mulig vi innen et år eller to kan få såpass grei selvstyring på minstemor at vi kan samkjøre til og fra jobb, derved bare ha en bil i bomringen, og hun kan gå til og fra skolen selv, ny skole med trygg skolevei fra august. så der kan være noe innsparingspotensiale!
I tillegg, om ti år har vi nedbetalt huset, så da står vi langt friere økonomisk ;)

Men, vi må ha ny bil før om ti år, toyotaen ser jeg for meg at vi beholder i max to år til (akkurat eu godkjent for to nye år)
Smax'en skal på eu kontroll neste år, men den holder nok i drift minst noen år til før reprasjonene begynner å bli for dyre tror jeg
Og den er faktisk året nyere enn jeg trodde også, vi kjøpte den i juli 2014, den er første gang registrert i mai 2013, jeg trodde vi kjøpte den sommeren 2013 jeg

Vi flyttet jo hit sommeren 2012 og hadde bare en bil til vi kjøpte denne, så da samkjørte vi. Men da hadde vi 1) bare to unger 2) bhg som var åpen 6.30-17 (mot sfo 7.15-1615 nå) og 3) ingen fritidsaktiviteter på de to barnehageungene våre. De spiste dessuten frokost i bhg, så vi kledde på dem og dro.

Jeg må tenke litt på et det der. Om vi kan klare å la alle ungene gå selv/sykle/buss og sistemann låser døra (et hadde vi en runde av da de to eldste gikk på skolen, at de to eldste gikk, og så ringte de meg og bekreftet at de hadde låst døra) Det ville bli enklere om vi hadde en smartlås ja :)
Da kan vi 1) muligens samkjøre og 2) jeg kan muligens da gå opp til 100% stilling igjen, jeg går i 90% for å rekke alt, og da vil det bli sparte bilakostnader og økt lønn, det er jo økonomisk. Og vi kunne byttet den gamle Toyotaen i en liten elbil, spart mer i bilkostnader og den kunne vi byttet med en liten, brukte en som vi kan betale kontant uten lån.

Tenke høyt her, skal ha en runde og snakke med mannen om det med 100% stilling, det var han som brakte det opp som tema, det skal vi tenke gjennom alle sider av. Lønn, og med det pensjonsgrunnlag, men det innebærer altså mer jobb da, tidligere ut og/eller senere hjem. Mest å hente på tidligere ut, jeg er ikke på plass før nærmere 9 pr nå.

Fra høsten har vi altså unger i 2, 6 og 9 klasse. De to eldste vet jeg kan klare seg selv, spm er om vi kan få hengt minstemor på mellomste på vei til skolen (da kan ikke hun sykle) eller hun må gå alene, evt møte noen i klassen og gå sammen med. Andreklasse, 6,5 år gammel, er muligens litt tidlig å sende henne alene avsted? Hun kan fortsette på sfo, men gå hjem selv. Så trenger ikke vi rekke henting. Vi må fortsatt rekke middag før aktiviteter, men muligens kan jeg utfordre 6. klassingen på å lage enkle middager den ene dagen i uka det er mest travelt, evt via at det er forberedt noe på forhånd. Hun har jo også mat og helse på skolen det året. Hmm.... dette ble mye tanker.

Ja, tror på mange måter det vil spare seg inn når man betaler mindre i drivstoff og bompenger :)
Når ett eller flere barn er ferdig med bakovervendt bilstol, har vi ikke behov for like stor plass inni kupeén heldigvis. Eldste er 4 år, så hadde tenkt å ha han bakover til 6 år. Gruer meg for å snu, så kanskje 6,5 år, det er da han begynner på skolen, haha. Vurderte såvidt Skoda enyaq og ID4 da vi sjekka ut bilkjøp sist, og satser på at utviklingen av elbiler har blitt enda større når vi bytter ut Forden. Det blir helt klar EL ved neste kjøp. Vi planlegger å flytte innen et par år, så da bor vi sikkert et sted hvor vi kan lade hjemme.
Den nye bilen deres ser veldig bra ut da, satser på at det blir en bra bil for dere :D virker jo deilig å slippe å fylle opp tanken til 20 kr+ literen :hilarious:

Mine har blitt snudd sommeren ved skolestart, det var mest skummelt med eldstemann, man venner seg til det. Denne sommeren har vi bare en i beltestol også, det virker som om mellomste er blitt for lang i ryggen. Hun er ca 142, så hun MÅ ikke sitte i noe, men er ikke 150, så hun SKAL sitte i noe om der er, men hun får rett og slett ikke plass i stolen til søstra selv om vi trekker nakkestøtten max opp, så da får hun trolig sin første sommerferie uten. I fjor hadde hun beltestol på ferie, bare eldtemann uten

Det å begynne å kjøre med unger uten bilstol er også mest skummelt med den eldste. Men, han er jo faktisk ikke så langt unna å være like lang som meg. Vel, under ti cm igjen i alle fall. Så tross alt, han begynner å bli stor. (158 i januar, jeg er 167)

Det er baggasjerommet vi trenger størrelsen på. Og da kjører vi med takboks altså. Og sykler på kroken vanligvis. Skal vi kjøre med hener er det 1) den maksfarta på 80 (med mindre man tempo 100 godkjenner henger og bil) og 2) det med syklene som kombinert med 3) den bilen vi har, har en tillatt maksvekt på 2505 kg. Siden vi har førerkort klasse b (uten e) kan vi trekke maks 3500 totalt tillatt maksvekt, derved blir en henger medtillatt totalvekt på 1000 kg akkurt 5 kg for mye, så da må vi ha en som er mindre, og da skal det godt gøres at vi får med oss syklene, og likevel markant mye annen baggasje. (det er ikke hengere laget på 995 akkurat, det blir de med max 750 da somregel, og utfra det lille jeg har googlet er de gjerne ikke laget for å ha sykkelstativ på e tak p åhengeren, for da vipper man opp i tyngre klasser gasnke fort.

Men ja, den bilen musemor har vist bilde av ser LEKKER ut, og dess mer jeg har lest om den, så LIKER jeg den altså!

Men ja, den bilen musemor har vist bilde av ser LEKKER ut, og dess mer jeg har lest om den, så LIKER jeg den altså!
Hehe, beklager så mye :P
Bare for å ha sagt det, vi brukte også veldig lang tid på å bestemme oss for hvilke biler vi skulle se på før valget falt på denne.

Hehe, beklager så mye :p
Bare for å ha sagt det, vi brukte også veldig lang tid på å bestemme oss for hvilke biler vi skulle se på før valget falt på denne.
Det tar tid å bestemme seg ja.

Særlig når mannen ikke er med på tankene i det hele tatt. For vi skal ikke ha ny bil :)

Mine foreldre har bestilt id3, men får den ikke før neste år da.

Hehe, beklager så mye :p
Men ikke beklag, det var inspirasjon for meg.

Men jeg ser ikke hvordan vi skal komme oss på ferie uten tilhenger

Men ikke beklag, det var inspirasjon for meg.

Men jeg ser ikke hvordan vi skal komme oss på ferie uten tilhenger
Utenfor sentret like ved her jeg bor er det for øyeblikket utstilt en annen el-bil som er 7-seter og mer på størrelse med s-max'en for tiden.
Husker ikke merket, men jeg kan godt ta bilde av den når jeg er ute og handler senere i dag :P

Utenfor sentret like ved her jeg bor er det for øyeblikket utstilt en annen el-bil som er 7-seter og mer på størrelse med s-max'en for tiden.
Husker ikke merket, men jeg kan godt ta bilde av den når jeg er ute og handler senere i dag :p
Meget mulig den som sto på senteret her ne gang, men jeg husker ikke merket på den heller. Det var en sånn "Kina-merke", men jeg husker ikke hvilket

Back
Topp