Vi går fra en Peugeot 5008 som har tilsvarende plass som s-max.
Konkluderte egentlig med at ja vi er glad i stor plass, men trenger ikke fult så stor plass som den gamle har.
Derfor endte vi på ID 4 som er ganske stor til å være el-bil.
Pendler til og fra Oslo hver hverdag, 30 km.
Med den gamle bilen betaler vi 3*kr 24,8 i bomring hver dag, men den nye 3*kr 8,8.
Det er over kr 1.000,- spart i måneden.
I tillegg kommer drivstoff.
Vi hadde en del egenkapital, men måtte også ha litt billån.
Dersom vi regner på det vil vi ende opp med de samme utgiftene i måneden med den nye bilen som med den gamle, men det er bare midlertidig til lånet er nedbetalt.
Fra 22.8 blir det for oss 2*20,80 kr i bompenger pr bil, mot 2*10,40 pr elbil, med max 1248 i mnd for vanlig bil mot max 624 for en elbil. Mao kan vi spare inntil 624 i bompenger pr mnd da, pr bil. Vi kjører av ren nødvendighet to biler gjennom de aller fleste arbeidsdager, altså med mindre en av oss sitter på hjemmekontor. Men vi trenger ikke to biler som rommer hele familien, den ene kan være liten. Det er bare ikke økonomisk (eller miljømessig) så lett å forsvare å bytte en eksiterende, nedbetalt (for lenge siden), fungerende bil med liten salgsverdi, men mye bruksverdi. Så vi har den. I alle fall inntil videre.
I tillegg drivstoff (også bor vi nord for sognefjorden, så strøm er billig enn så lenge)
Men vi TRENGER minst plassen i smax'en med mindre vi skal kjøre med henger på campingtur, hvilket hadde vært det rasjonelle valget sånnsett, men tilhenger på sommerferie er ikke ønskelig egentlig.
Vi må nok ha noe billån om vi bytter bil nå ja, det hadde vi på smax'en også da den var ny.
Vel, ser vi sånn 10 år frem i tid som var nevnt for noen innlegg siden så 1) trenger vi ikke på langt nær så stor bil, for to av ungene har nok flyttet, MYE vil ha skjedd på bilfronten også, og kanskje også en overføringskabel mellom nord og sør i nroge for strøm, som utligner prisene mer, da er det bare 2-5 år igjen av den bomringen, men det er også mulig vi innen et år eller to kan få såpass grei selvstyring på minstemor at vi kan samkjøre til og fra jobb, derved bare ha en bil i bomringen, og hun kan gå til og fra skolen selv, ny skole med trygg skolevei fra august. så der kan være noe innsparingspotensiale!
I tillegg, om ti år har vi nedbetalt huset, så da står vi langt friere økonomisk
Men, vi må ha ny bil før om ti år, toyotaen ser jeg for meg at vi beholder i max to år til (akkurat eu godkjent for to nye år)
Smax'en skal på eu kontroll neste år, men den holder nok i drift minst noen år til før reprasjonene begynner å bli for dyre tror jeg
Og den er faktisk året nyere enn jeg trodde også, vi kjøpte den i juli 2014, den er første gang registrert i mai 2013, jeg trodde vi kjøpte den sommeren 2013 jeg
Vi flyttet jo hit sommeren 2012 og hadde bare en bil til vi kjøpte denne, så da samkjørte vi. Men da hadde vi 1) bare to unger 2) bhg som var åpen 6.30-17 (mot sfo 7.15-1615 nå) og 3) ingen fritidsaktiviteter på de to barnehageungene våre. De spiste dessuten frokost i bhg, så vi kledde på dem og dro.
Jeg må tenke litt på et det der. Om vi kan klare å la alle ungene gå selv/sykle/buss og sistemann låser døra (et hadde vi en runde av da de to eldste gikk på skolen, at de to eldste gikk, og så ringte de meg og bekreftet at de hadde låst døra) Det ville bli enklere om vi hadde en smartlås ja
Da kan vi 1) muligens samkjøre og 2) jeg kan muligens da gå opp til 100% stilling igjen, jeg går i 90% for å rekke alt, og da vil det bli sparte bilakostnader og økt lønn, det er jo økonomisk. Og vi kunne byttet den gamle Toyotaen i en liten elbil, spart mer i bilkostnader og den kunne vi byttet med en liten, brukte en som vi kan betale kontant uten lån.
Tenke høyt her, skal ha en runde og snakke med mannen om det med 100% stilling, det var han som brakte det opp som tema, det skal vi tenke gjennom alle sider av. Lønn, og med det pensjonsgrunnlag, men det innebærer altså mer jobb da, tidligere ut og/eller senere hjem. Mest å hente på tidligere ut, jeg er ikke på plass før nærmere 9 pr nå.
Fra høsten har vi altså unger i 2, 6 og 9 klasse. De to eldste vet jeg kan klare seg selv, spm er om vi kan få hengt minstemor på mellomste på vei til skolen (da kan ikke hun sykle) eller hun må gå alene, evt møte noen i klassen og gå sammen med. Andreklasse, 6,5 år gammel, er muligens litt tidlig å sende henne alene avsted? Hun kan fortsette på sfo, men gå hjem selv. Så trenger ikke vi rekke henting. Vi må fortsatt rekke middag før aktiviteter, men muligens kan jeg utfordre 6. klassingen på å lage enkle middager den ene dagen i uka det er mest travelt, evt via at det er forberedt noe på forhånd. Hun har jo også mat og helse på skolen det året. Hmm.... dette ble mye tanker.