Jeg spurte mannen hvorfor han bare sa OK, da svarte han at vel, jeg hørte tøysete ut noe jeg sa det så han visste det hadde gått bra med meg, og bilen skal vi likevel kvitte oss med om ikke så lenge så den er det ikke så farlig med
Hehe, pragmatisk mann du har da.
Bilbytte tenker jeg også en del på om dagen, men tilgangen på biler er jo begrenset i markedet (nybiler, brunnet halvledere og chops og whatnot og shipping og krig og korona og ja) så derved er vel også bruktbilprisene noe høyere enn normalt, og reelt er det to bilbytter som er aktuelle
1) toyota avensis stasjonsvong som er vår bil nr 2, altfor stor til det, 2007 modell, driftssikker som bara det åpenbart, gled gjennom sist eu kontroll uten en merknad. Tanken min er at den burde vært byttet i en liten, snerten elbil. Både for miljøet og for den bomringen som kommer, med halv pris for elbiler, til høsten. Men, bilen er nedbetalt for mange år siden, og går jo som ei klokke sånn ca. Vi får se på neste eu kontroll som jeg tror ikke er før neste vinter, jeg tror det er et år siden sist og det er vel bre annethvert år. På den annen side, 2020 og 2021 går litt i ett grunnet hjemmekontor-korona-bobla, så det KAN være at den skal på kontroll nå i mars.
2) S max'en vår, som også pga miljø og samme bomring, jeg tenker burde byttes i en elbil, men jeg trenger da en elbil som har skikkelig plass til 3 unger, hvor da helst ikke en av dem må sitte på det som heller egner seg til å brette ned som et armlene mellom de to andre. De neste ca 5 årene har vi en av tre i en beltestol, som jo også tar mer plass enn ungen i seg selv. Ja, enn så lenge har vi to, men mellomste er 141 så hun kan jo sitte uten, dog har hun beltestol i alle fall på langtur et år eller to til, godt å ha den hodestøtten når man er trøtt. Vi må også ha stort baggasjerom, det må egentlig tilsvare s max'en og det begrenser utvalget en del. Takboks kommer i tillegg og krok må vi ha, dog trenger den ikke kunne dra så tungt, det har ingen av oss lappen til uansett

(Jeg vil nemlig fortsatt kunne komme meg på campingferie, og volumet vi drar med oss er stadig større og størrre. Vi gjør det kanskje ikke mer enn 1-3 ganger i året, med 0-2 andre ferier i tillegg, men det er viktig for meg at det ikke er noe hinder for det. Dersom vi må leie bil for å komme oss på sommerferie/pinsetur, så ser jeg i krystallkual at campingen reelt bare utgår. Og det er såpass viktig for min mentale helse at det går ikke)
Den perfekte bilen etter disse krav finnes ikke enda, og s-maxen som vel er en 2013 modell eller noe sånt lever enn så lenge fint enda.
Det billigste er jo uansett å beholde de bilene vi har, de er nedbetalte og fungerer jo.