MarsMasetråd

Men det er vel ikke i tilfelle området man bor i blir bombet av man skal ha dem.
Jeg husker Tsjernobyl-ulykken veldig god, og alt dette snakk om radioaktivitet her i Norge etterpå.
Russerne angrep her om dagen Europa sitt største atomanlegg, hadde det da gått galt måtte nok vi her i Norge ha tatt disse pillene.
Men det hjelper fortsatt kun for at man (kanskje) ikke skal få kreft i skjoldkjertelen. Det hjelper ikke for all den andre radioaktiviteten man får i seg. Det er ikke en «fix all» som veldig mange tror :p

Det eneste vi har tenkt på er Jodix.
Syns det er fryktelig teit av man ikke kan kjøpe mindre pakke enn 10 pakning.
Hva eller er det man sier man skal ha, 3 pk havregryn, 3 boksmiddager og 9 l vann per person?
Bør kanskje begynne å tenke litt på det også

Det er anbefalt at man skal kunne klare seg i tre døgn, og sikker hversg foreslår.

Eksempel på beredskapslager:
  • 9 liter vann per person (Les også: Slik lagrer du vann)
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser (Les mer på dsa.no)

Vi har jodix, til både oss og naboen

Vi har ikke drivstoff utover det som er i bilene, vel. Jo et par liter bensin til gressklipperen ;)
Men vi har ved, vedovn og gassgrill med i alle fall noe gass til den. På sommeren har vi mer gass.

Kontakter har vi faktisk

Og tørkepapir og toalettpapir. Vi har unger i idrettslag og korps som selger ;)

Våtservietter og desinfeksjonsmiddel, ja, nå for tiden man man jo fortsatt antibac i alle vesker og lommer. Og noen våtservietter har vi somregel.

Batterier, massevis. Mobillader til bilen, ja. Både 12v og bilen har usb uttak. Ladet batteribank.... Der varierer. Vi har en del sånne og stort sett er vel noen oppladet i alle fall ;)

Batteridrevet DAB-radio er jeg usikker på om vi har som virker.

Førstehjelpspakke har vi i begge bilene og i camping - kassa. Soveposer og pledd og varme klær har vi

Fysrsikker og stearinglys og lommelykter og hodelykter.

Men lite hermetikk /tørrmat, ikke nok havregryn og knekkebrød og altfor lite vann.

Om det reelt er 3 dager så mener jeg vi klarer oss på mat fra fryseren. Selv om strømmen skulle gå vil den holde lav nok temp i noen dager til at vi kunne spist unna derfra. Og jeg har hermetiske tomater, hakket og finmost, noe bønner, skinke på boks, pasta og nudler og ris, og poteter. Det er vann, dersom vannet ble borte og det store vannet nedenfor her var Atom-forurenset. I så tilfelle ville vi slitt med nok vann. Så da heller stekte poteter enn koke pasta, for å si det sånn ;)
Så. En vanndunk eller to er sikkert ikke dumt, men det er høyst trolig ikke noe vi trenger egentlig.

Vel det kommer jo an på hvor man bor. Jeg bor ikke i Norge og kan derfor ikke uttale meg om norske merker. Derfor: les pakningsvedlegg.
Ja, samt nok, jeg svarte for det norske markedet og der er det beskrevet i tråden hvordan de kan tas. Bare få det i seg på et eller annet vis, egenelig.

Vi har jodix, til både oss og naboen

Vi har ikke drivstoff utover det som er i bilene, vel. Jo et par liter bensin til gressklipperen ;)
Men vi har ved, vedovn og gassgrill med i alle fall noe gass til den. På sommeren har vi mer gass.

Kontakter har vi faktisk

Og tørkepapir og toalettpapir. Vi har unger i idrettslag og korps som selger ;)

Våtservietter og desinfeksjonsmiddel, ja, nå for tiden man man jo fortsatt antibac i alle vesker og lommer. Og noen våtservietter har vi somregel.

Batterier, massevis. Mobillader til bilen, ja. Både 12v og bilen har usb uttak. Ladet batteribank.... Der varierer. Vi har en del sånne og stort sett er vel noen oppladet i alle fall ;)

Batteridrevet DAB-radio er jeg usikker på om vi har som virker.

Førstehjelpspakke har vi i begge bilene og i camping - kassa. Soveposer og pledd og varme klær har vi

Fysrsikker og stearinglys og lommelykter og hodelykter.

Men lite hermetikk /tørrmat, ikke nok havregryn og knekkebrød og altfor lite vann.

Om det reelt er 3 dager så mener jeg vi klarer oss på mat fra fryseren. Selv om strømmen skulle gå vil den holde lav nok temp i noen dager til at vi kunne spist unna derfra. Og jeg har hermetiske tomater, hakket og finmost, noe bønner, skinke på boks, pasta og nudler og ris, og poteter. Det er vann, dersom vannet ble borte og det store vannet nedenfor her var Atom-forurenset. I så tilfelle ville vi slitt med nok vann. Så da heller stekte poteter enn koke pasta, for å si det sånn ;)
Så. En vanndunk eller to er sikkert ikke dumt, men det er høyst trolig ikke noe vi trenger egentlig.
Vi har brønn i kjelleren, men hjelper vel ikke stort hvis grunnvannet er blitt forurenset :p

Det er anbefalt at man skal kunne klare seg i tre døgn, og sikker hversg foreslår.

Eksempel på beredskapslager:
  • 9 liter vann per person (Les også: Slik lagrer du vann)
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser (Les mer på dsa.no)
Tusen takk, jeg fant den selv etter at jeg spurte :)

Da har vi i hvert fall kjøpt inn sånn passe til en viss beredskap :)
Vann har vi en plan på, fikser i morgen.
Nå må jeg lage ferdig en kake, eldste blir 15 år i dag :)

Tusen takk, jeg fant den selv etter at jeg spurte :)
Men reelt er det et eksempel, som det står bør en tilpasse sitt eget liv og hvilke problemer en mest sannsynlig får. Å kunne klare seg noen dager uten strøm er en årlig øvelse i noen steder litt langt fra større byer, mens det ikke er like aktuelt i tettbygde strøk hvor strømmen fort rutes om. Men likevel. Å ha en viss egenberedskap er lurt. Særlig med en sinna Putin, men ellers også. Det hender jo at vann eller strøm blir borte

Jeg testa positivt på covid på lørdag. Er det til og med tirsdag jeg er i isolasjon da? Blir ikke helt enig med hodet mitt:rolleyes:

Jeg testa positivt på covid på lørdag. Er det til og med tirsdag jeg er i isolasjon da? Blir ikke helt enig med hodet mitt:rolleyes:
Nå er det verken noe som heter karantene eller isolasjon lenger, men man er anbefalt å være hjemme 4 dager fra og med den dagen man tester positivt.
Siden du testet positivt i går betyr det til og med tirsdag.

Vet at en ikke må være i isolasjon, men jeg jobber i hjemmetjenesten, så jeg tar det litt som en selvfølge å være hjemme noen dager. For noen uker siden var det flere smitta ansatte og rett etterpå var flere av brukerne våre smitta også. Er nok ikke tilfeldig.

Vet at en ikke må være i isolasjon, men jeg jobber i hjemmetjenesten, så jeg tar det litt som en selvfølge å være hjemme noen dager. For noen uker siden var det flere smitta ansatte og rett etterpå var flere av brukerne våre smitta også. Er nok ikke tilfeldig.
Fornuftig, kunne ønske fler tenkte som deg

Back
Topp