MarsMasetråd

Gratulerer med overstått bursdag. Det er nesten rart, de er jo samme årskull min og din yngste, men mi har egentlig nettopp blitt 6. Hun blir 7 i løpet av året da, men det føles lenge til.

Det skjer vel ikke så mye spennende, om man ser bort fra at, hey, verden er jo blitt absurd, rentene skal opp, strømprisen er (i andre deler av landet enn der jeg bor) syk. bensinprisene er hinsides og skal bli enda høyere, Kornmangel gir høye matpriser (*) og mye av det skyldes en gal russer...

(*) Men vi kan åpenbart leve lenge på hjemmebakte hveteboller eller noe sånt. "Kjøp mel" sa mannen da jeg dro på handletur sist, han hadde tatt den siste pakken. Greit. Jeg var på en butikk hvor de ikke har sånn 4 pk med mel som vi pleier kjøpe, men jeg vurderte om jeg skulle kjøpt med et par single 2 kg pakker da, for jeg så at påskekrimmen var på den. Den som pleier være på Tine-melka. Men, jeg skal jo innom kiwi også, tenkte jeg, de har nok 4 pk. Åpenbart kom den lille stamma i bakhodet påat "men sist du var der, var de utsolgt for mel" for jeg TOK MED 2 pakker. Så satte jeg varne i bilen og gkk på europris forå handle godteri, og traff kusina mi og ble stående lenge og vel og skravle, og så dri jeg på kiwi og handlet det jeg ikke fant på bunnpris, inkl altså en 4 pk med hvetemel. Vel hjemme med altså 12 kg hvetemel.... finner jeg at vi HAR faktisk 2 pakker hvetemel igjen, han hadde ikke tatt den SISTE... Så, ja, 8 pakker, 16 kg hvetemel. Og det ar ikke MENINGEN å hamstre.... vi pleier kjøpe en sånn med fire pakker mel, og vi kjøper ti kg sukker i slengen, og setter i boden. Det har jo lang holdbarhet og det brukes. OG jada, vi bruker nok dette melet også, men vi trenger ikke kjøpe mel på en stund...
Hmm, *kremt* altså… Jeg har også nok for å overleve ei stund… jeg har vel 38kg hvetemel og 22kg sukker på lageret mitt :hilarious: alt er fryst i ei uke før det er lagt i vanntette bokser :hilarious: :rolleyes:sååå, syns ikke du er så ille da :rolleyes:

Aha. Grunner til at jeg spør er tenker litt på om hun min blir trøtt av de. Har hørt noen som sier at de blir trøtt av allergi medisiner.
Ja, min fikk bl.a vallergan da han var liten. Den fikk han på kvelden. En periode fikk han vallergan på kveld og zyrtec på morgenen, når han skulle ha to doser hver dag. Han var 2 år da han begynte. Eller under 2 fakrisk. Og alrså på flytende medisin da, deretter over på smetetsbletter og nå tar han vanlige piller.

Ja, vi fikk alltid beskjed om at ho snart var ferdig, neste gang kan vi ta den av osv… I tillegg fikk vi ulike beskjeder om hva mer de ville rette på… Til slutt knakk ho fullstendig psykisk sammen da vi gikk derfra. Ho sa selv: Jeg vil ALDRI dit igjen, jeg blir jo ALDRI ferdig!!!
Da dro jeg henne med opp, krevde å få prate med sjefen selv (de har 3 stoler i samme avdeling) slik at HAN kunne fortelle oss hva som gjensto… Det endte med at reguleringa ble tatt av samme dag :)

Min er svært motvillig og vil helst rive den av allerede, han er lei

Hmm, *kremt* altså… Jeg har også nok for å overleve ei stund… jeg har vel 38kg hvetemel og 22kg sukker på lageret mitt :hilarious: alt er fryst i ei uke før det er lagt i vanntette bokser :hilarious: :rolleyes:sååå, syns ikke du er så ille da :rolleyes:
Såpass, vårt er i original - emballasje.

B55E07D4-73CE-4F71-81C4-36726BE62922.jpeg
Såpass, vårt er i original - emballasje.
Jeg mistet oversikten en periode da jeg glemte å sjekke lappen i skapet (der har jeg fullstendig liste over hva og hvor mye) så da stod jeg på butikken da, med gullfiskhjerne… Huska ikke om det var sammalt mel eller hvetemel jeg skulle ha… og jeg kjøper alltid 4 pk hvetemel i slengen :hilarious:
Men nå er den nylig oppdatert igjen :)

Ikke alltid like gøy å betale høye regninger, men denne gang var det gøy :)
Betalte akkurat en regning på kr 200.000,- som er vårt innskudd på den nye bilen vi skal hente på tirsdag :)

VW ID 4 GTX.
Blir lån i tillegg
Det har du vel nevt før ja

Fin bil det. Jeg glor stadig på elbiler. Men savner en som reelt kan erstatte s max. Med tre gode seter baki og et bagasjerom som har plass til (luksus) campingferie. Vel, smax sliter med det siste, så det aner meg at det ikke er lett å finne en erstatter

Fin bil det. Jeg glor stadig på elbiler. Men savner en som reelt kan erstatte s max. Med tre gode seter baki og et bagasjerom som har plass til (luksus) campingferie. Vel, smax sliter med det siste, så det aner meg at det ikke er lett å finne en erstatter
Vi har en Peugeot 5008 fra før.
Den har større bagasjerom enn s-max.
Ja, ID 4 har litt mindre, men ikke så mye, har du sammenlignet den faktiske forskjellen?
Når det gjelder baksetet.
S-max og 5008 har 3 fulle seter, 60+60+60 cm bredde.
En vanlig bil har 60+40+60 som er det samme som alle biler hadde når jeg var liten, og vi var 3 barn.
ID 4 har 60+50+60. Siden vi nå bare har et barnesete er det ikke noe problem.

Jeg kikker etter det samme :) men har innsett at jeg får vente i 4-5år. Da regner med at de 2 eldste har flytta ut :hungover:

Vi har en Peugeot 5008 fra før.
Den har større bagasjerom enn s-max.
Ja, ID 4 har litt mindre, men ikke så mye, har du sammenlignet den faktiske forskjellen?
Når det gjelder baksetet.
S-max og 5008 har 3 fulle seter, 60+60+60 cm bredde.
En vanlig bil har 60+40+60 som er det samme som alle biler hadde når jeg var liten, og vi var 3 barn.
ID 4 har 60+50+60. Siden vi nå bare har et barnesete er det ikke noe problem.

Jeg har ikke fakrisk fått sammenlignet forskjellen nei. Kan ikke du måle bredde, lengde og høyde (til toppen av seteraden) en gang ser passer? I oppgitte liter så er det vesentlig forskjell. Men jeg klarer ikke bli klok på den oppgitte liter - angivelse for smax, om det er pakking til taket enker hva det er.
. Og jeg finner ikke mål på bagasjerom i cm, som sier mer enn liter.

Vi har også bare en bilstol nå. Jeg hadde tenkt at mellomste skulle ha i sommer, hun er under 150, men hun sier det er trangt for skuldrene og ubehagelig selv i øverste stille, så da får hun sitte uten da. Hun er 141 (målt i januar) så det er lovlig. Broren er vel rundt 160 og definitivt uten sete, mens minstemor skal sitte i beltestol i mange år fremover.

60 +50+60 er bedre enn mange andre biler ja

Nå har vi ikke umiddelbare planer om å bytte bilen egentlig, men med tid og stunder. Bil nr 2 antok jeg at sto øverst på lista,, men nå passerer den EU kontrollen igjen med bare en mindre reprasjon og kostnad langt under bruksverdi, som mannen sier. Så da lever jo den videre. Da får vi se, smax'en skal på eu kontroll neste vinter.
Men i mellomtiden kommer det bomring. Det blir dyrt....

Men jeg er ikke villig til å gi opp telt - feriene. Og mannen er pr nå ikke villig til å kjøre med henger. Så da trenger vi svæææært bagasjerom, og takboks.

Fant fakrisk noen mål må på nett.
. Den store fordelen med s max en ligger muligens i bredden. Der er bagasjerommet 114 cm bredt på gulvet (mer lenger oppe) som gjør at 74 cm telt og ei smart store kasse på ca 40 cm altså går ved siden av hver andre. Andre biler jeg leser mål på er ca meteren bred, og de fleste er ca meteren dyp, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å pakke når ikke jeg får ei kasse ved siden av teltet, som grillen kan stå oppå, og ikke vet jeg om vi får med stolene sånn vi pleier heller men de vurderer jeg uansett å bytte. Men, vi trenger minimum like stor plass som nå. For vi pleier ca sprenge bilen

Jeg har ikke fakrisk fått sammenlignet forskjellen nei. Kan ikke du måle bredde, lengde og høyde (til toppen av seteraden) en gang ser passer? I oppgitte liter så er det vesentlig forskjell. Men jeg klarer ikke bli klok på den oppgitte liter - angivelse for smax, om det er pakking til taket enker hva det er.
. Og jeg finner ikke mål på bagasjerom i cm, som sier mer enn liter.

Vi har også bare en bilstol nå. Jeg hadde tenkt at mellomste skulle ha i sommer, hun er under 150, men hun sier det er trangt for skuldrene og ubehagelig selv i øverste stille, så da får hun sitte uten da. Hun er 141 (målt i januar) så det er lovlig. Broren er vel rundt 160 og definitivt uten sete, mens minstemor skal sitte i beltestol i mange år fremover.

60 +50+60 er bedre enn mange andre biler ja

Nå har vi ikke umiddelbare planer om å bytte bilen egentlig, men med tid og stunder. Bil nr 2 antok jeg at sto øverst på lista,, men nå passerer den EU kontrollen igjen med bare en mindre reprasjon og kostnad langt under bruksverdi, som mannen sier. Så da lever jo den videre. Da får vi se, smax'en skal på eu kontroll neste vinter.
Men i mellomtiden kommer det bomring. Det blir dyrt....

Men jeg er ikke villig til å gi opp telt - feriene. Og mannen er pr nå ikke villig til å kjøre med henger. Så da trenger vi svæææært bagasjerom, og takboks.
Sitter og klør meg i hodet, deres eldste som er konfirmant neste år er lavere enn min 10-åring???
Liv er 162..

Bagasjerommet er 543 liter (eller 543 dm^3, hvor 1 dm^3 = 1 dm * 1 dm * 1 dm = 1 liter og 1 dm = 10 cm)
Dette vil si, dersom du måler høyden og bredden i deres bil i dm kan du lett beregne hvor dyp bilen må være for å komme opp i 543 l og sammenligne med hvor dyp deres bil er.
(Selvfølgelig, dersom du ikke ønsker å regne det ut selv kan du alltid sjekke her: https://www.volkswagen.no/no/alle-b...9Q8M8cjVHExWGClcxPEaAtOGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds )

Sitter og klør meg i hodet, deres eldste som er konfirmant neste år er lavere enn min 10-åring???
Liv er 162..

Bagasjerommet er 543 liter (eller 543 dm^3, hvor 1 dm^3 = 1 dm * 1 dm * 1 dm = 1 liter og 1 dm = 10 cm)
Dette vil si, dersom du måler høyden og bredden i deres bil i dm kan du lett beregne hvor dyp bilen må være for å komme opp i 543 l og sammenligne med hvor dyp deres bil er.
(Selvfølgelig, dersom du ikke ønsker å regne det ut selv kan du alltid sjekke her: https://www.volkswagen.no/no/alle-b...9Q8M8cjVHExWGClcxPEaAtOGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds )
Ja, jeg har små unger. Min eldste er 13 år, 8. Klassing og konfirmant neste år, og av de minste i klassen og rundt 160 høy.
Søstra som er 5.klassing, nylig blitt 11 er altså litt over 140
Og minstemor som er 2. Klassing men ikke blir 7 før til jul var målt til 112 cm for er par mnd siden.

Og panneklask, jeg kan selvsagt regne ut hvor høyt opp de regner på bilen vår!
Den er 114 bred og ca 100 dyp og oppgitt til ca 750 liter som tilsier ca 66 cm høyde, jeg skal ut og måle at jeg husker rett og hvor høyt 66 er, men det er vesentlig forskjell til 543.

Det er det som er problemet mitt. Jeg leser test etter test som skryter av elbiler med stort bagasjerom på 450-550+ liter stort sett. Og jeg vet at vi stapper en bil med oppgitt ca 750, inkludert at vi da bruker takboks. Vi har med oss mye. Det må til for at vi skal få med alle mann på ferie. For at mann og barn skal trives og ville være med, og jeg også sånnsett, er det camping på en plass med innlagt strøm og tilgang til sanitær. Det medfører at vi må ha med et par svære kveiler med skjøteledning og mye ledninger og ladere og sånt dill. Vi må ha bord og stoler (vi har pr i dag 2 stoler og 4 krakker og det gir ikke fornøyde unger....) og ullfell til å legge i stolen. Ullteppe og pledd. Selvsagt det gigantiske teltet (og en liten fantasi om at om det skal byttes ut før vi slutter å være 5 på tur, blir det et som er enda litt større) vi har selvsagt soveposer og liggeunderlag som par plass, vifteovn og vannkoker. Grill og primus. Ei kasse med mat&kjøkkenutsyr. Stor kjølebag på strøm Gjerne sykler og derved hjelmer og evt rulleskøyter.

En kan godt si at vi må klare oss uten en del av dette, men vi klarer ikke redusere så mye og likevel ha happy familie, det tror jeg ikke. Varme folk, kald mat og drikke, grill, sitte ved bordet og spise, wifi (sånn tålelig, rett nok, kapasiteten på campingplasser er liten så det funker best før alllr andre våkner. Men mannens mobil som hotspot hjelper. Kan ikke stå på hele dagen, selvsagt. Men det er morgen og kveld det trengs da) litt luksus må vi ha ;)

Men bilen vi har, som altså har et enormt bagasjerom, og likevel blir så stappfull at ungene må ha ting under beina, vi er dårlig på å begrense oss også, lever nå heldigvis godt noen år til, antar jeg.

Jeg må helt klart måle og tenke litt i bilen, dybden avhenger jo av hvordan vi har trukket stolene frem eller bak, og det er nedi den ekstra plassen vi pr nå setter stolene. Jeg vurderer å bytte stolene, i noen mer plass - effektive, men da blir det flere av dem.

Måle og tenke, ikke for å bytte bil, men for å komme oss på tur med den vi har, og vettet i behold. Det er på grensen til at familien slår sprekker når vi pakker bil ;)

Back
Topp