Vårt kommer stort sett pent fordelt slik at det passer best mulig. Tror jeg.
Hos oss blander vi oss ikke i småkjøp (og ikke la meg summere opp alle småsummene på stoff de siste ukene ettersom jentenes syprosjekter bare øker og øker.... ) og innen rimlighetens grenser har vi frihet til å finne på det i vil med pengene, men vi har altså en relativt lik grunnholdning til økonomi da.
Og hadde nettopp en status-behandling her vi begge sitter på hjemmekontor, initiert av at han fikk en mail fra kulturskolen om eldste skal fortsette til høsten, jeg fikk to om sønnen og en om vår datter, så da sjekket vi hvor mange plasser vi betaler for for den eldste. Jeg betaler for en for hver av dem, inkl søskenmod for den yngste av dem. Han for igen.
Men her har du økonomistyring i Malama-familien: Hvor mye har du på konto? Inkl høyrente og bufferkonto ja. Hva får vi egentlgi i barnetrygd? Til de blir 18? (sjekk, ja, 300 mer i mnd for yngste ut året da, deretter er hun 6 år og da det samme som de andre. Ti lde er 18 ja, eldste blir 13 så det er lenge til enda) Hva får du utbetalt i lønn en normalmnd (ikke nå på vinteren med overtirdslønn) i 90% stilling? Ja, da blir det sånn om du går opp til 100% til høsten som vi har snakket om (Jeg gikk ned til 90% da jeg startet igjen etter tredje barn, opprinnelig midlertidig sånn til hverdagen hadde satt seg. Det har forblitt sånn. Til høsten starter hun på skolen og eldste på u.skolen og vi vurderer om jeg skal kunne gå tilbake til 100%)
Jahh, da har vi mer på konto enn hva som trengs som buffer ja, jeg tenker vi setter igang med skifte av vinduene her så snart været tilsier at det er forsvarlig (lite fristende å bytte alle vinduene på stua (eller hele huset? vet ikke?) når det er kuldegrader på utsiden. Det blir kaldt! "og vurdere hva mer vi gjør når vi først har en snekker her"
Og med det går han tilbake på jobb, aka sitter fortsatt i sofaen, men tar en telefon. Og jeg fortsetter med min jobb ved spisebordet. Økonomien er kartlagt og budsjett lagt. Altså: Bytte vinduer når det blir varmere. Sette noe mer i pensjonssparing/fond. Vi betaler bare for en plass for eldste i kulturskolen. Livet går sin gang. Han styrer hvilke tv kanaler vi betaler for, og bryr seg til gjengjeld ikke om wish-pakkene som dumper ned i postkassa (eller stoff&stil og kreativshop, sistnevnte ikke i postkassa, det blir "hent i butikk")