Helgens smittetall er ikke pene. Jeg håper i det lengste at det skyldes at flere steder har testet og registrert i helga enn vanlig, men altså 363 og 396 i en helg.
Sist helg 262 og 180, helgen før 208 og 217, helgen før det 149 og 117
Smitte tallen vi fikk lørdag og søndag denne uken er på nivå med ukedagene for et par uker siden! Helgene pleier alltid ligge under. Her er grafen for siste 30 dager, det røde er altså et snitt av de siste 7 dagene, de rosa kolonnene er hver dag, man ser helgene som er lavere. Og for all del, helga ER lavere enn hverdagene forrige uke, men det er fordi vi hadde svært høye tall forrige uke. Det er en åpenbart stigende trend.
Vis vedlegget 350913
7 dagers snittet stiger når den nyeste dagen som tas med, er høyere enn den dagen som da ble dag 8 og derfor ikke med i 7 -dagers gruppa enda.
I så måte bidro denne helgen sterkt til den stigende trenden, for som sagt, sist helg var de 262 og 180 nye registrerte positive tester.
I morgen skal statsministeren trolig redegjøre for stortinget om nye tiltak og veien videre, så jeg forventer en pressekonferanse i morgen. (Og siden den redegjørelsen i så fall streames fra stortinget som jeg lærte i denne tråden for noen mnd siden, så vil de grove trekkene av det som legges frem der stå i avisene allerede før hun kommer seg på talerstolen i marmorsalen tenker jeg)
Men i mellomtiden, et drøyt døgn med venting.
OG hva blir tallene i dag ?