Mammaperm

En tråd i 'Juni 2021' startet av maldita, 16 Nov 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. maldita Forelsket i forumet JuniJubel2021

Ja! Skal ringe dem! For veldig kjipt å miste og måtte gå tidligere ut i arbeid da jeg kunne hatt 10 uker ferie med barnet mitt... :/

2. Veivalsa Forumet er livet Marshmallows2021 Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Jeg vet ikke helt om jeg forstår alt som står her, men dette er en artikkel om emnet.
    All ferie som treffer etter 6 uker etter fødsel vil du uansett få av lovbestemt ferie. Det er vel 5 uker? . Det er den som er sommeren du skal føde som du må sjekke ut.

https://www.utdanningsnytt.no/fodselspermisjon-og-ferieavvikling/137811

3. Junijubel Glad i forumet JuniJubel2021

4. Veivalsa Forumet er livet Marshmallows2021 Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

5. maldita Forelsket i forumet JuniJubel2021

Tusen takk!! Var akkurat det jeg trengte. Står man kan pause og ta ut ferien på sommeren, for så å fortsette etter ferien med mammaperm :D

6. maldita Forelsket i forumet JuniJubel2021

Og denne stemmer også. Jeg mister 5 uker ferie det kommende året, kjipt, men heller 5 enn 10...

7. Junijubel Glad i forumet JuniJubel2021

Virker sånn, ettersom de henviser til perioder med undervisningsfri.

8. Junijubel Glad i forumet JuniJubel2021

Du kan utsette med lovfestet ferie (4 uker og 1 dag per år). Men, kanskje du kan sjekke om far kan ta deler av sin perm når du har avspasering/undervisningsfri? Det vil i teorien kunne forskyve dine uker. Kommer jo an på når du føder, ettersom de 6 første ukene er forbeholdt deg.

Fant mer om utsettelse, så ser ut til at oppholdet i arbeid på sommeren ikke inngår i unntaket.

Unntak fra hovedregelen
    Uttak av foreldrepenger og foreldrepermisjon kan utsettes når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie jfr. Ferielovens § 9 (2) og Folketrygdloven § 14-11 første ledd bokstav a, eller når vedkommende er i inntektsgivende arbeid på heltid, jfr. Folketrygdloven § 14-11 første ledd bokstav b. Dersom arbeidstaker søker utsettelse begrunnet i inntektsgivende arbeid på heltid, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver, jfr. Folketrygdloven § 14-11 andre ledd.

Arbeidsfri periode er ikke lovfestet ferie, jfr. Ferieloven § 5 og § 9 (2), og arbeidstaker har derfor ikke krav på å utsette foreldrepermisjon/foreldrepengene med hjemmel i ferieloven § 9 (2) eller Folketrygdloven § 14-11, første ledd bokstav a.

Last edited: 20 Nov 2020
  9. Woia Flørter med forumet Septemberhjertene 2018 JuniJubel2021

Dette er fortsatt mulig. Kjenner et par som har gjort tilsvarende fordi de kommer rett fra studier.

Jeg jobbet gradert 20% hjemmefra når jeg selv ønsket fra baby ble 10 uker sist, det fungerte helt supert for meg og medførte at det ble kjempelang permisjon. Mannen har fortsatt 2 mnd permisjon igjen vi har utsatt og skal ta ut nå 2,5 år etter før ny bebis kommer

Del denne siden