Mammaperm

Er det slik at mammapermen er på 15 uker og fellesperioden er på 15 uker? Dvs vi må ut i jobb igjen i februar 2022? Når barnet er 7 mnd? I mine øyne veldig uaktuelt. Blir 5 mnd uten lønn som er ganske mye å gå uten penger.
 
Er du helt sikker på at du får 10 uker mer? Mener at 4 uker blir lagt til farskvoten når man velger 80%.. Nye regler i 2018.
Er ikke helt sikker, men sjekk det gjerne opp før du bestemmer deg! Mener man taper på å ta 80 i stedet for 100% og ulønnet, med tanke på at en får mindre utbetalt, men ikke lenge nok til å "ta igjen" det du ville tjent ved 100%.
Samtidig taper du mer hvis du tar 80% og en del av ukene havner hos far som ikke kan ta de ut.

Jeg skal sjekke det ut. Vet at man tjener mer på 100%, men jeg føler det er en risk å være i ulønnet perm mtp rettigheter man mister også. Så det er ikke så enkelt. Men ved at jeg tar ut all ferie i forbindelse med permisjonen så blir det 10 uker "ekstra " som og hjelper.
 
Er det slik at mammapermen er på 15 uker og fellesperioden er på 15 uker? Dvs vi må ut i jobb igjen i februar 2022? Når barnet er 7 mnd? I mine øyne veldig uaktuelt. Blir 5 mnd uten lønn som er ganske mye å gå uten penger.

Det er nok litt at dersom du tar 100% utbetaling, bør du sette av penger hver måned som du har å bruke i ukene hvor du tar ulønnet permisjon. Mange kombinerer det slik
Permisjonsperiode
Ferie
Ulønnet perm
 
Nei, det er enten engangsstønad eller foreldrepenger ;)
Ja det stemmer, enten eller. Jeg har kun rett på engangsstønad eller muligens stipend fra lånekassen. Er student, så var litt vrien situasjon.

Viss alle skulle fått både engangsstønad og foreldrepenger hadde det vært luksus å bringe barn til denne verden;)
 
Ja det stemmer, enten eller. Jeg har kun rett på engangsstønad eller muligens stipend fra lånekassen. Er student, så var litt vrien situasjon.

Viss alle skulle fått både engangsstønad og foreldrepenger hadde det vært luksus å bringe barn til denne verden;)

Husk at du kan få engangsstønad og stipend fra lånekassen samtidig om du har rett på begge deler :)

Men ikke engangsstønad gi foreldrepenger samtidig - det hadde vært bra butikk :hilarious:
 
Er det slik at mammapermen er på 15 uker og fellesperioden er på 15 uker? Dvs vi må ut i jobb igjen i februar 2022? Når barnet er 7 mnd? I mine øyne veldig uaktuelt. Blir 5 mnd uten lønn som er ganske mye å gå uten penger.
Sniker... det kommer litt ann på hvor stor «utbetalingsgrad» du/dere velger. Ved å velge 100 % utbetaling er det totalt 49 uker. Av disse er 3+15 uker forbeholdt mor (de tre første ukene er før termin). Så er det 15 uker som er forbeholdt far og 16 uker som det er opp til dere å fordele. Som andre nevner er det mulig for mor å få fars kvote dersom visse kriterier er oppfylt.
Altså skal den totale permisjonskvoten fordeles på følgende måte (gitt at dere venter kun ett barn):
- mor: 3+15 uker
- far: 15 uker
- felles 16 uker (opp til dere å bestemme fordeling)

Ved 80 % utbetaling er det totalt 59 uker permisjon som skal fordeles på følgende måte (gitt at dere venter kun ett barn):
- mor: 3+19 uker
- far: 19 uker
- felles: 18 uker (opp til dere å bestemme fordeling)

Som andre her inne anbefaler jeg deg å prøve permisjonskalkulatoren til NAV, https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger.
Lykke til :happy:
 
Husk at du kan få engangsstønad og stipend fra lånekassen samtidig om du har rett på begge deler :)

Men ikke engangsstønad gi foreldrepenger samtidig - det hadde vært bra butikk :hilarious:
Ja ette nærmere undersøkelser, så viser det seg at jeg har krav på foreldrestipend fra lånekassen, fordi jeg fortsetter å være student frem til vår 2022:) men er ikke mye jeg får fra lånekassen, typ 8000 i mnd. Så engangsstønadem kommer godt med for studentenes del. Trodde først ikke jeg hadde krav på engangsstønad, men det har jeg heldigvis.
 
Sniker... det kommer litt ann på hvor stor «utbetalingsgrad» du/dere velger. Ved å velge 100 % utbetaling er det totalt 49 uker. Av disse er 3+15 uker forbeholdt mor (de tre første ukene er før termin). Så er det 15 uker som er forbeholdt far og 16 uker som det er opp til dere å fordele. Som andre nevner er det mulig for mor å få fars kvote dersom visse kriterier er oppfylt.
Altså skal den totale permisjonskvoten fordeles på følgende måte (gitt at dere venter kun ett barn):
- mor: 3+15 uker
- far: 15 uker
- felles 16 uker (opp til dere å bestemme fordeling)

Ved 80 % utbetaling er det totalt 59 uker permisjon som skal fordeles på følgende måte (gitt at dere venter kun ett barn):
- mor: 3+19 uker
- far: 19 uker
- felles: 18 uker (opp til dere å bestemme fordeling)

Som andre her inne anbefaler jeg deg å prøve permisjonskalkulatoren til NAV, https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger.
Lykke til :happy:

Takk for utfyllende svar. Eksempelet på nav siden er med 22.000kr inntekt. Perm i 100% gir 22.000kr utbetalt og i 80% 17.000kr utbetalt. Med 80% kan man være hjemme med barnet til 12.mars ca. Det er jo mye bedre for barnet, amming og tilknytning. Litt usikker på lønnen, men da vil jeg jo få 3 mnd uten lønn som er overkommelig.
 
Er det flere som arbeider på skole her inne? Nå har jeg regnet meg frem til at det er best å ta ut 80% perm.

Termin er 26.06.2021. Kan jeg da ta 3 uker perm i forkant av fødsel (Ellers mister jeg pengene) og deretter ta sommerferie hele 5-6 uker for så å gå ut i perm igjen?
 
Er det flere som arbeider på skole her inne? Nå har jeg regnet meg frem til at det er best å ta ut 80% perm.

Termin er 26.06.2021. Kan jeg da ta 3 uker perm i forkant av fødsel (Ellers mister jeg pengene) og deretter ta sommerferie hele 5-6 uker for så å gå ut i perm igjen?

De 3 ukene har du perm uansett, de kan man ikke fordele annerledes. Føder du i løpet av de 3 ukene, "forsvinner" disse og mammepermen starter. Altså dersom du føder 3 uker før termin blir permisjonen 3 uker kortere :p litt rart det der.
 
De 3 ukene har du perm uansett, de kan man ikke fordele annerledes. Føder du i løpet av de 3 ukene, "forsvinner" disse og mammepermen starter. Altså dersom du føder 3 uker før termin blir permisjonen 3 uker kortere :p litt rart det der.
Ja, tenkte å se bort ifra det. Jeg starter sommerferie ca rundt termin, og lurer da på om jeg kan ta ut sommerferie 5-6 uker?o_O FØR jeg går ut i vanlig mammaperm?
 
Ja, tenkte å se bort ifra det. Jeg starter sommerferie ca rundt termin, og lurer da på om jeg kan ta ut sommerferie 5-6 uker?o_O FØR jeg går ut i vanlig mammaperm?

De 3 ukene før fødsel kan ikke fordeles på et annet tidspunkt, de funker bare mens du er gravid etter uke 37 og frem til babyen er født, så jeg ville ikke ha tatt ferie i disse ukene. Da tror jeg ikke du får dem tilbake senere. Men man kan fint utsette permisjon for å ta ferie etter at babyen er født, da må du isåfall søke om utsettelse til nav og noe greier. Litt komplisert. Men sett opp en oversikt over hvordan dere vil fordele ting, og hvilke spørsmål du har, også ringer du til nav for å snakke med noen om foreldrepenger. Det gjorde jeg, og jeg fikk svar på alt jeg lurte på og mer til :) Synes det er lettere enn å prøve å finne fram på nettsidene deres :)
 
Er det noe som hete kontant støtte, viss man ikke har rett til foreldrepenger?

Ikke meningen å kapre tråden, men jeg sliter litt selv. Kunne trengt råd fra de som har erfaring på området.

Er student uten jobb, ferdig med fulltidsutdanninga omtrent samtidig som jeg skal få babyen. Har jeg krav på foreldrepenger fra lånekassen kanskje? :dead: er veldig usikker selv.

er noe som heter engangsstøtte.

Ellers er kontantstøtte en støtte mellom barnet er 1-2 år og ikke har bgh, ingen krav til hva foreldre gjør da
 
Ja, tenkte å se bort ifra det. Jeg starter sommerferie ca rundt termin, og lurer da på om jeg kan ta ut sommerferie 5-6 uker?o_O FØR jeg går ut i vanlig mammaperm?
De første 6 ukene etter fødsel er låst og forbeholdt mor. Etter det kan du bare utsette permisjonen med 4 uker og 1 dag som er den lovbestemte ferien.
 
De første 6 ukene etter fødsel er låst og forbeholdt mor. Etter det kan du bare utsette permisjonen med 4 uker og 1 dag som er den lovbestemte ferien.
Så jeg vil miste neste års ferie? :O Dvs 5 uker :O Hvis man ser bort ifra den lovbestemte. Ganske ille.
 
Så jeg vil miste neste års ferie? :O Dvs 5 uker :O Hvis man ser bort ifra den lovbestemte. Ganske ille.

Ville ringt nav og hørt angående dette jeg. Lærerferien tas jo normalt ut bare på sommeren, men kn godt være det er mulig å utsette det i forbindelse med fødsel.
 
Back
Topp