Mammaperm

Ville ringt nav og hørt angående dette jeg. Lærerferien tas jo normalt ut bare på sommeren, men kn godt være det er mulig å utsette det i forbindelse med fødsel.
Ja! Skal ringe dem! For veldig kjipt å miste og måtte gå tidligere ut i arbeid da jeg kunne hatt 10 uker ferie med barnet mitt... :/
 
Ja! Skal ringe dem! For veldig kjipt å miste og måtte gå tidligere ut i arbeid da jeg kunne hatt 10 uker ferie med barnet mitt... :/

Jeg vet ikke helt om jeg forstår alt som står her, men dette er en artikkel om emnet.
All ferie som treffer etter 6 uker etter fødsel vil du uansett få av lovbestemt ferie. Det er vel 5 uker? . Det er den som er sommeren du skal føde som du må sjekke ut.

https://www.utdanningsnytt.no/fodselspermisjon-og-ferieavvikling/137811
 
Jeg vet ikke helt om jeg forstår alt som står her, men dette er en artikkel om emnet.
All ferie som treffer etter 6 uker etter fødsel vil du uansett få av lovbestemt ferie. Det er vel 5 uker? . Det er den som er sommeren du skal føde som du må sjekke ut.

https://www.utdanningsnytt.no/fodselspermisjon-og-ferieavvikling/137811
Tusen takk!! Var akkurat det jeg trengte. Står man kan pause og ta ut ferien på sommeren, for så å fortsette etter ferien med mammaperm :D
 
Og denne stemmer også. Jeg mister 5 uker ferie det kommende året, kjipt, men heller 5 enn 10...

Du kan utsette med lovfestet ferie (4 uker og 1 dag per år). Men, kanskje du kan sjekke om far kan ta deler av sin perm når du har avspasering/undervisningsfri? Det vil i teorien kunne forskyve dine uker. Kommer jo an på når du føder, ettersom de 6 første ukene er forbeholdt deg.


Fant mer om utsettelse, så ser ut til at oppholdet i arbeid på sommeren ikke inngår i unntaket.

Unntak fra hovedregelen
Uttak av foreldrepenger og foreldrepermisjon kan utsettes når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie jfr. Ferielovens § 9 (2) og Folketrygdloven § 14-11 første ledd bokstav a, eller når vedkommende er i inntektsgivende arbeid på heltid, jfr. Folketrygdloven § 14-11 første ledd bokstav b. Dersom arbeidstaker søker utsettelse begrunnet i inntektsgivende arbeid på heltid, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver, jfr. Folketrygdloven § 14-11 andre ledd.

Arbeidsfri periode er ikke lovfestet ferie, jfr. Ferieloven § 5 og § 9 (2), og arbeidstaker har derfor ikke krav på å utsette foreldrepermisjon/foreldrepengene med hjemmel i ferieloven § 9 (2) eller Folketrygdloven § 14-11, første ledd bokstav a.
 
Last edited:
Jeg vet ikke om det fortsatt er mulig, men jeg var gravid siste året på 3 åring studie. Jeg søkte meg opp til nytt studie (lærerstudie) og tok ut mammaperm derfra. Hu ble født i oktober, så måtte gå på skolen i 1,5 mnd før jeg ble sykemeldt frem til fødsel. Da får du fult stipend og lån, alt blir omgjort til stipend pga babyen. I tillegg får du krav på alt det andre vanlige. Jeg jobbet litt i tillegg og fikk en del derfra også (sommervikar og noen ekstra dager). Var veldig gunstig å gjøre det på denne måten!

året etter sluttet jeg på lærerstudie = gikk der aldri på ekte. Hvis man ikke gjorde det sånn hvertfall på den tiden så havnet jeg i mellom 2 stoler. Sto der høygravid og ikke krav på penger! Så dette var eneste løsningen. Da jeg var ferdig med småbarnsperioden begynte jeg å jobbe som det jeg var utdannet (bachelorgrad).

Dette er fortsatt mulig. Kjenner et par som har gjort tilsvarende fordi de kommer rett fra studier.

Jeg jobbet gradert 20% hjemmefra når jeg selv ønsket fra baby ble 10 uker sist, det fungerte helt supert for meg og medførte at det ble kjempelang permisjon. Mannen har fortsatt 2 mnd permisjon igjen vi har utsatt og skal ta ut nå 2,5 år etter før ny bebis kommer
 
Back
Topp