Makstid i barnehage?

Kremt. Jo du har faktisk skrevet noe om dette. Du har vel skrevet noe sånt som (jeg siterer deg):

"En barnehage er en pedagogisk virksomhet ikke en oppbevaring for barn. Synes det blir helt feil å tenke at dere betaler for det så da gjør dere helt som dere vil."

"Enten får man få hjelp til å hente barnet eller så må man faktisk finne seg annen jobb - har man valgt å få barn så må man ta ansvar for det! Mange foreldre får tilpasset arbeidstiden slik at mor får til å levere mens far henter. Sånn er det å være foreldre"

"Likevel holder vi på maksregelen (som det får tydelig fram at foreldrene betaler for) - og det er IGJEN kun fordi vi tenker på barnas beste. At du ikke forstår det synes jeg faktisk er litt skremmende."

"Selv om du kjenner barnet ditt så vet ikke du som forelder alt om barnehagehverdagen da dere faktisk ikke er der..."

Sitat slutt.

Min kommentar:

Jeg tolker kommentarene dine som ganske dømmende, og tenker for meg selv at hva slags folk er det som jobber i barnehagen som tenker at jeg ikke tar ansvar for barnet mitt. Det er nettopp det jeg gjør ved å jobbe og bidra økonomisk til familien slik at økonomien går rundt og vi har mat på bordet. Jeg tror du mangler en forståelse for at ikke alle foreldre har mulighet til å jobbe rett i nærheten av der de bor. Sånn er det bare... Jeg skulle selvfølgelig av praktiske årsaker ønske at jeg gjorde det, men per nå er det ikke slik. Gjør det meg til en dårlig mamma av den grunn? Eller en dårlig forelder? Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke har noen forståelse for maksregelen. Jo jeg forstår faktisk bakgrunnen for det. Men jeg mener at det blir feil for de foreldrene som har lang vei til jobb. Å be folk om å si opp jobben sin fordi barnehageansatte mener at barnet er for lenge i barnehagen mener jeg rett og slett er helt uhørt.

Vi har ikke disse reglene i den kommunen jeg bor i, og det er som jeg nevnte tidligere, nettopp fordi det er mange foreldre her som pendler. Jeg syns det er veldig bra at barnehagen er fleksible og har slike flotte åpningstider for oss med lang reisevei. Jeg håper det fortsetter sånn :-) Så får du være så uenig du bare vil.

Her har jeg fortsatt ikke uttalt meg om ditt barn i det du uthever.
Jeg har uttalt meg om holdninger til barnehage og en forklaring på hva en barnehage faktisk er og hva vi står for. Jeg er fullt for å imøtekomme foreldre, men syns ikke det skal gå utover barna.

Realiteten er jo faktisk at du ikke vet hvordan barnehagehverdagen til ditt barn er i det fulle og hele - det vet jo ikke jeg heller. Vi er ikke tilstede med våre barn i barnehagen. Mente på ingen måte at du ikke kjenner barnet ditt av den grunn.

Ut ifra mitt innlegg og ditt svar synes jeg det var Bekymringsverdig at du ikke viste foreståelse for at vi ønsker barnas beste, og at foreldres behov ikke alltid skal gå foran... IGJEN handlet dette ikke om deg og din foreldrerolle! Men om samarbeid heim og barnehage.

Jeg har ikke noe kjennskap som gjør at jeg kan si at du er en dårlig mamma - og det tror jeg så absolutt ikke du er heller. "Løsningen" jeg kom med er faktisk den som alle i vår kommune og nabokommune må forholde seg til. Jeg mener dette handler om hvilke valg man ofte må ta som forelder. Selv om ikke du tar det valget, så anser jeg da ikke deg som en dårlig forelder på noen som helst måte.

Denne tråden handler om hvorvidt barnehagene rundt omkring velger å ha makstid, fordi jeg mener det handler om å sørge for barnas beste. Ikke om man er dårlige/gode foreldre som følge av sine valg av oppholdstid i barnehagen

Jeg snakker om barnehagens ansvar for å begrense barnas dag med makstid! Er ikke negativ mot foreldre. Jeg har heller ikke det problemet med foreldre i barnehagen. Det ble kommentert at det ofte er de som er hjemmeværende som har lange dager - jeg har ikke skrevet noe negativt om det. Det var en kommentar. Det du leser om at jeg anser de som håpløse tilfeller er altså helt uten grunn, da jeg på ingen måte har skrevet dette! Jeg har heller ikke antydet at de ikke ønsker å være sammen med barna sine, sitter hjemme og gjør ingenting - jeg sa kun at de er hjemmeværende. Har ikke sagt noe negativt om det...

Det blir for dumt når du skriver om holdninger og meninger som jeg IKKE har ytret i denne tråden!

Hvorfor begrense da om du mener det ikke er noe negativt med at foreldrene har barna så lenge i barnehagen og hvorfor må man da også si at ofte er de hjemmeværende som har det. Hva har det med saken å gjøre?
Spirelitens har sitert deg, og jeg er helt enig med henne dette tolker jeg negativt og tenker også er det slike som jobber i barnehage. Heldigvis så vet jeg at de fleste i en barnehagen ikke har slike holdninger :)
Jeg kan ikke si at du har det heller, men dine innlegg er ikke vinklet positivt uansett hvor uenig du er med meg om det.

Hvorfor begrense da om du mener det ikke er noe negativt med at foreldrene har barna så lenge i barnehagen og hvorfor må man da også si at ofte er de hjemmeværende som har det. Hva har det med saken å gjøre?
Spirelitens har sitert deg, og jeg er helt enig med henne dette tolker jeg negativt og tenker også er det slike som jobber i barnehage. Heldigvis så vet jeg at de fleste i en barnehagen ikke har slike holdninger :)
Jeg kan ikke si at du har det heller, men dine innlegg er ikke vinklet positivt uansett hvor uenig du er med meg om det.

Det var ett svar til caritas kommentar om at de som levere først sikkert ventet først også! Det er min eneste kommentar om dette, og er ikke noe jeg hadde tatt med inn hvis ikke det ble spurt/kommentert slik. Det hadde altså med caritas kommentar å gjøre og var kun relevant til det.

Jeg mener ikke at det er gunstig at barna er i barnehagen mer enn 9 timer nei.. Det er jo en grunn til at vi har valgt denne løsningen. Jeg synes likevel ikke at de som har barna lengre i barnehagen er dårlige foreldre! Skal vesentlige mye mer til. Men jeg synes barnehagene har et ansvar for å regulere åpningstid. Derfor lurte jeg på hvor mange som faktisk har det.

Som nevnt så har jeg alltid hatt ett godt samarbeid med de foreldregruppene jeg har jobbet med, og dette bunner i gode holdninger til foreldre og det å se foreldre som eksperter på sine barn. Så de holdningene som du tillegger meg her, er langt ifra virkeligheten.

Det var ett svar til caritas kommentar om at de som levere først sikkert ventet først også! Det er min eneste kommentar om dette, og er ikke noe jeg hadde tatt med inn hvis ikke det ble spurt/kommentert slik. Det hadde altså med caritas kommentar å gjøre og var kun relevant til det.

Jeg mener ikke at det er gunstig at barna er i barnehagen mer enn 9 timer nei.. Det er jo en grunn til at vi har valgt denne løsningen. Jeg synes likevel ikke at de som har barna lengre i barnehagen er dårlige foreldre! Skal vesentlige mye mer til. Men jeg synes barnehagene har et ansvar for å regulere åpningstid. Derfor lurte jeg på hvor mange som faktisk har det.

Som nevnt så har jeg alltid hatt ett godt samarbeid med de foreldregruppene jeg har jobbet med, og dette bunner i gode holdninger til foreldre og det å se foreldre som eksperter på sine barn. Så de holdningene som du tillegger meg her, er langt ifra virkeligheten.

Handler om tolkninger. Jeg har ikke tolket dine innlegg som noe annet enn saklige og gode. Du tenker på barnas beste uten å tråkke på foreldrene. En bør være forsiktig med å komme med krasse svar basert på hvordan en selv tolker innlegg igrunn :)

Nei, dessverre. Det finnes ingen lov på dette og her hvor jeg bor er det mange barn som er i bhg hele året uten at bhg kan gjøre noe annet enn å anbefale foreldre å la barnet ha fri.
Vi betaler bare for 11 mnd, og i vår bhg's regler står det 4 uker ferie, minimum 3 uker sammenhengende.

Er ikke det er krav da? Her må de ha tre ukers sammenhengende ferie. Tror to av de må være i sommerferien. De må ha totalt fire uker i løpet av et år.
Mange barnehager setter krav til dette i vedtakene. Det er ikke lovpålagt. Så det blir vel litt som maxpris. Det er ikke livpålagt, men heller ikke ulovlig å ha som krav/begrensning om det i vedtektene.

Noen foreldre klager på at barna må ha sammenhengende ferie også, fordi det ikke passer jobben. På samme måte som maxtid. Men begge deler er for barnets beste. Alle unger er forskjellig og man kan ikke tenke at alle barn er robuste og takler alt, på samme måte som at noen arbeidstakere sikkert hadde klart seg uten rettigheter i arbeidslivet.

Disse dilemmaene kommer er det mange av i bhg. Hensyn til barna går utover foreldre. Hensyn til foreldre går utover barna. Hensyn til enkeltbarn går utover fellesskapet og omvendt. Jeg synes det er veldig rart at noen mener at det ikke er greit at personale heller tar hensyn til barna framfor foreldrene. Man burde vel egebtlig være på samme side som både bhgpersonell og foreldre - på barnas side?

Noe regelverk bør man ha for å sikre barna. Men noen ting bør også gå på skjønn. Har kalt inn foreldre til møte ang at barna deres ikke har hatt det bra pga for lange dager. Noen ganger er det sykdom el som gjør at foreldrene ikke har noe valg, andre ganger velger foreldrene egentid foran samvær med barna. Jeg tenker det er bedre uten maxtid slik at barnet med en kreftsyk mor uten energi heller kan være sammen med energifulle voksne i bhg. Så får man ha åpen kommunikasjon og vurdere løsninger i hver enkelt situasjon.

Sånn mtp hvor utmattende en bhghverdag kan være så er det mange andre ting som kunne vært forandret istedenfor. Som minsker støy og overstimulering, og gir mer ro og nærhet. Når det er sagt synes jeg det går en grense for hvor mye bhg skal begrense tid mellom foreldre og barn.

Last edited:

Så flott!!
Her på babyverden er det mange leser og derfor bør man også tenke litt hvordan man blir oppfattet i innlegget om man ikke vil bli oppfattet negativt. Jeg kunne ikke skrevet slik i mitt yrke, jeg får ikke lov å uttale meg slik offentlig i mitt yrke. Og synes det er rart at barnehageansatte har lov til å uttale seg slik. Det er ikke bare deg i denne tråden heller som jeg oppfatter slik, det er flere ;)

Innlegget ditt til spirelitens oppfatter jeg fortsatt negativt mot de som velger og synes at makstid ikke er noe å ha i en barnehage. Men du mener det ikke slik! Så flott :)

Jeg kan si at jeg ikke har vært krass, for det er ikke min mening å være. Men at leseren oppfatter meg slik kan jeg forstå. Det er ikke bare ut i fra denne tråden, men har lest ganske mye som kommer fra barnehageansatte her på babyverden at jeg nå faktisk måtte spørre om de ansatte ser på foreldre som nødvendig onde. Det spørsmålet var ikke kun til hemmeligfrøken ;)

Jeg tenker det er bedre uten maxtid slik at barnet med en kreftsyk mor uten energi heller kan være sammen med energifulle voksne i bhg. Så får man ha åpen kommunikasjon og vurdere løsninger i hver enkelt situasjon.

I sånne situasjoner så er jeg helt enig med deg i at det kan være bedre uten makstid. Og det er jo særlig i slike spesielle tilfeller at man råder foreldre til og beroliger med at lange dager faktisk ikke skader barna.

Jeg aner ikke om vår bhg har maxtid, tror ikke det. Den er åpen fra 07.15-16.45, så tror ikke de har behov for det.

Har aldri vært en problemstilling for oss da vi jobber lit ulikt, en henter og en leverer så hun har aldri lengre dager enn 7.5 timer. :)

Vi har ikke fått barnehage ennå, men har søkt den med lengst åpningstid. Håper vi kan bruke over 9 timer. Vi har behov for dette, da jeg jobber ukurrante tider og lange dager og mannen pendler 1,5 tiner. Er ikke bare å bytte jobb som enkelte foreslår.

I barnehagen vår er det makstid på 8,75 timer, jenta mi er der nesten aldri mer enn 8 timer, men det er likevel som regel ikke mer enn ti barn igjen om hun hentes etter 15.30. Jeg mener at barn ikke har godt av altfor lange dager i barnehagen, det er slitsomt, og de har godt av medt mulig tid med foreldrene sine. Men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er om og gjøre å ha kortest mulig dager i barnehagen og levere feks 10.30 og hente 13.30, da dette som regel vil føre til at barnet er det siste som blir levert og det første som blir hentet. Dette kan igjen gjøre det vanskelig å komme inn i leken som allerede har startet, og videre føre til sosiale problemer for barnet i barnehagen, derfor har jeg god tro på kjernetid fra feks 10-14, og mener at de fleste barn har godt av å være i barnehagen hele kjernetiden, men at de selvsagt ikke tar skade av kortere dager og fridager innimellom :)

I vår barnehage er det også krav om 4 uker ferie iløpet av året, hvorav 3 skal være sammenhengende, vi er glad i å reise, så jenta vår har nok fort ti uker ferie i året pluss noen dager her og der :)

Hva som er best for barnet mitt kan vel strengt tatt ikke dere vite noe om :-) dere kjenner ikke henne :-)

Og ja jeg betaler for å ha henne der, så da skal jeg jammen få lov til å bestemme selv hvor lenge hun er der. Hvis ikke så må de nesten endre åpningstidene.

Og nei jeg har ikke tenkt å si opp jobben min :-) ikke mannen min heller. Vi trives veldig godt i jobben vår, og snuppa trives veldig godt i barnehagen. Så det er ingen som lider noen nød her :-)

Så får det være så provoserende som bare mulig ;-)

Jeg skal ikke legge meg oppi hvor mye du har barnet ditt i barnehagen, og jeg har full forståelse for at mange har behov for å benytte barnehagen mye mer enn vi gjør. Men jeg reagerer derimot på kommentaren din om at ingen kan si noe om hva som er best for barnet ditt siden de ikke kjenner henne. Jeg kan feks si at mitt barn lever i en kjeller med tilgang på vann, brød og toalett, og at ingen kan si noe om at dette ikker er bra for henne fordi de ikke kjenner henne.

Så lenge barnet ditt ikke har spesielle diagnoser eller behov(noe du ikke har nevnt noe om), kan andre uttale seg på generelt grunnlag om hva som er bra for henne og ikke, ut fra feks relevant forskning. Jeg skjønner at dere har behov for barnehage i mer enn 6 timer per dag, men vær åpen for at 9 timer i barnehagen ikke nødvendigvis er det beste for ditt barn, men at livssituasjonen deres krever det. Ingen kan gjøre alt det beste for barnet sitt, noen ganger vil det alltid finnes andre alternativ som kunne vært bedre.

Vi har ikke fått barnehage ennå, men har søkt den med lengst åpningstid. Håper vi kan bruke over 9 timer. Vi har behov for dette, da jeg jobber ukurrante tider og lange dager og mannen pendler 1,5 tiner. Er ikke bare å bytte jobb som enkelte foreslår.
Det er det virkelig ikke, men jeg forstår det slik at dere har rett på redusert arbeidstid om barnet er under en viss alder. Men det må jo veies opp mot økonomi o.l.

Jeg ser det er lett for mange å tro at det bare er å bytte jobb. Men for mange er det vanskelig nok å få en jobb. Noen kan selvfølgelig få redusert arbeidstid, men om man skal jobbe så lite om dag at man taper på å kjøre til og fra jobb, så er det jo mer lønt å slutte å jobbe å ha barnet/barna hjemme, som igjen mange ikke anbefaler, pga at barna mister mye av det sosiale. Da må det være bedre med ingen makstid, så foreldrene får jobbe og tjene penger, som igjen gagner barna. Og barna får være i barnehagen og delta på det sosiale og pedagogiske som foregår der.
Det var jo svært enkelt før, for da var barna i barnehagen i kjernetiden for å få med seg det sosiale og det pedagogiske og mødrene var hjemme og fikk morstrygd.
Om begge foreldrene skal være i jobb, noe som man nesten er nødt til i dag for å overleve økonomisk, så må det jo legges til rette for at begge skal være i jobb. Mange i dag har heller ikke besteforeldre å bruke, for de er selv fortsatt i jobb. For ikke å snakke om kommer det til å være umulig for kvinner med barn eller i fruktbaralder å få jobb etterhvert, om man alle skal trenge tilrettelagt arbeidstid, spesielt innenfor helsesektor og andre steder hvor man har skift/turnus.

Her har jeg fortsatt ikke uttalt meg om ditt barn i det du uthever.
Jeg har uttalt meg om holdninger til barnehage og en forklaring på hva en barnehage faktisk er og hva vi står for. Jeg er fullt for å imøtekomme foreldre, men syns ikke det skal gå utover barna.

Realiteten er jo faktisk at du ikke vet hvordan barnehagehverdagen til ditt barn er i det fulle og hele - det vet jo ikke jeg heller. Vi er ikke tilstede med våre barn i barnehagen. Mente på ingen måte at du ikke kjenner barnet ditt av den grunn.

Ut ifra mitt innlegg og ditt svar synes jeg det var Bekymringsverdig at du ikke viste foreståelse for at vi ønsker barnas beste, og at foreldres behov ikke alltid skal gå foran... IGJEN handlet dette ikke om deg og din foreldrerolle! Men om samarbeid heim og barnehage.

Jeg har ikke noe kjennskap som gjør at jeg kan si at du er en dårlig mamma - og det tror jeg så absolutt ikke du er heller. "Løsningen" jeg kom med er faktisk den som alle i vår kommune og nabokommune må forholde seg til. Jeg mener dette handler om hvilke valg man ofte må ta som forelder. Selv om ikke du tar det valget, så anser jeg da ikke deg som en dårlig forelder på noen som helst måte.

Denne tråden handler om hvorvidt barnehagene rundt omkring velger å ha makstid, fordi jeg mener det handler om å sørge for barnas beste. Ikke om man er dårlige/gode foreldre som følge av sine valg av oppholdstid i barnehagen
Ok :-) vi får være enige i å være uenige :-) når du insinuerer at jeg ikke tar ansvar for barnet mitt og ikke forstår hvordan det er å være forelder så tar jeg det ganske personlig. Men mulig du bare snakket generelt da og ikke direkte om meg :-) :-) :-)

Jeg har for øvrig til gode å få høre fra bhg at jeg bør bytte jobb da. For det faller jo ikke på sin egen urimelighet ;-) he he... Jeg ser for meg den samtalen med bhg.

Nei. Jeg tror nok bhg her forstår :-) i motsetning til den du jobber i :-) glad jeg ikke har barnet mitt der :-)

Ok :-) vi får være enige i å være uenige :-) når du insinuerer at jeg ikke tar ansvar for barnet mitt og ikke forstår hvordan det er å være forelder så tar jeg det ganske personlig. Men mulig du bare snakket generelt da og ikke direkte om meg :-) :-) :-)

Jeg har for øvrig til gode å få høre fra bhg at jeg bør bytte jobb da. For det faller jo ikke på sin egen urimelighet ;-) he he... Jeg ser for meg den samtalen med bhg.

Nei. Jeg tror nok bhg her forstår :-) i motsetning til den du jobber i :-) glad jeg ikke har barnet mitt der :-)

Barnehagen jeg jobber i forstår veldig godt at ting kan være vanskelig.. Det handler IGJEN ikke om dette? Det handler om at det er satt en grense for å gi barna rettigheter. Så uansett hvor mye jeg kan forstå en forelders behov så har jeg ikke mulighet til å la dette gå foran "barnas beste".

Du skriver vel mer tydelig at du ikke synes jeg egner meg i min jobb, enn jeg antyder at du er en dårlig mor forresten..og dette kun fordi at jeg velger å ha barna beste som hovedfokus i alt jeg gjør i jobben min! Hvis det er holdninger som gjør at du ikke ønsker å ha barnet i min barnehage så OK ;)

Barnehagen jeg jobber i forstår veldig godt at ting kan være vanskelig.. Det handler IGJEN ikke om dette? Det handler om at det er satt en grense for å gi barna rettigheter. Så uansett hvor mye jeg kan forstå en forelders behov så har jeg ikke mulighet til å la dette gå foran "barnas beste".

Du skriver vel mer tydelig at du ikke synes jeg egner meg i min jobb, enn jeg antyder at du er en dårlig mor forresten..og dette kun fordi at jeg velger å ha barna beste som hovedfokus i alt jeg gjør i jobben min! Hvis det er holdninger som gjør at du ikke ønsker å ha barnet i min barnehage så OK ;)

Og det er din mening. Jeg mener at foreldrene bør kunne vurdere og bestemme dette selv ut i fra hvordan barnet er :-) hadde datteren min vært møkkasur hver dag etter barnehagen, tydelig vært sliten og jeg hadde fått tilbakemelding på at hun var sliten så hadde vi kanskje løst ting på en annen måte. Eneste jeg får høre er at hun stortrives og er blid og fornøyd hele dagen :-) så da ser jeg rett og slett ikke problemet. Barn er forskjellige, noen liker at det skjer noe hele tiden mens andre barn ikke takler det like bra.

Har aldri antydet at du ikke egner deg i din jobb. Det vet jeg ingenting om. Eneste jeg vet er at du er ganske dømmende i forhold til foreldre som har barn lenge i barnehagen, ref sitatene jeg viste deg tidligere. Hvor har jeg sagt at du ikke egner deg?

Eneste jeg sa var at jeg er glad barnet mitt ikke går i en bhg hvor bhgansatte mener at foreldrene bør si opp jobben sin eller bytte jobb, eventuelt selge huset sitt pga lange dager i bhg. Det har vel strengt tatt ikke de ansatte noe med. Og jeg er glad det ikke er slik her jeg bor.

Ikke hørt om maxtid i bhg så regner ikke med de praktiserer det der. Når det er sagt leverer vi aldri tidligere enn 08 og aldri senere enn 16.30, det er liksom vår maxtid :-)

Jeg mener kanskje at det sto noe om at fullplass er 45 timer i uken, men jeg er ikke sikker. Uansett åpningstider er det vel neppe de samme barna som kommer tidlig og slutter sent. De foreldrene som begynner tidlig på jobb slutter vel oftest tidligere også, og motsatt.
Som oftest er det sånn, men dessverre gjelder ikke dette alle. Noen barn er alltid tidlig i barnehagen og hentes sent.

Problemet i dag er jo at begge foreldrene er nødt til å jobbe for å klare seg økonomisk, og jeg tror nok de fleste ville heller vært hjemme med barna mens de er små, enn å jobbe 8 timer og kanskje pendle en time hver vei.
Alternativet ville jo vært å gå tilbake til sånn det var for 25 år siden, med foreldretrygd, så en av foreldrene var hjemme med barna til de begynte på skolen, men da ville jo de som jobber i barnehage vært arbeidsledig.

Back
Topp