Makstid i barnehage?

Problemet i dag er jo at begge foreldrene er nødt til å jobbe for å klare seg økonomisk, og jeg tror nok de fleste ville heller vært hjemme med barna mens de er små, enn å jobbe 8 timer og kanskje pendle en time hver vei.
Alternativet ville jo vært å gå tilbake til sånn det var for 25 år siden, med foreldretrygd, så en av foreldrene var hjemme med barna til de begynte på skolen, men da ville jo de som jobber i barnehage vært arbeidsledig.

Ser ikke på det som den nødvendige løsningen. I kommunene hvor maksgrensen eksisterer så er jo foreldrene fint nødt til å forholde seg til det og det går jo bra det også. Så synes fortsatt at den regelen bør eksistere overalt:)

Ser ikke på det som den nødvendige løsningen. I kommunene hvor maksgrensen eksisterer så er jo foreldrene fint nødt til å forholde seg til det og det går jo bra det også. Så synes fortsatt at den regelen bør eksistere overalt:)

Flere i vår kommune er blitt nødt til å slutte å jobbe, som igjen betyr at de må ta ungene ut av barnehagen, for uten jobb har du heller ikke råd til barnehage. Pga de ikke har fått barnehageplass i kommunene de jobber, eller i den bygda de jobber. F.eks er det 20 minutter å kjøre mellom bygdene, som betyr at man går over makstiden med 10-20 minutter. Og jobber man i en av de nærmeste byene, så tar det 45-60 minutter å kjøre en vei.
Jeg heller mener ikke at barna skal være i barnehagen hele døgnet, men det er jo stor forskjell på hvordan arbeidsmarkedet er rundt omkring, hvor langt unna arbeidsplassene er i forhold til barnehagen osv, makstiden burde gjenspeile seg i dette.

Flere i vår kommune er blitt nødt til å slutte å jobbe, som igjen betyr at de må ta ungene ut av barnehagen, for uten jobb har du heller ikke råd til barnehage. Pga de ikke har fått barnehageplass i kommunene de jobber, eller i den bygda de jobber. F.eks er det 20 minutter å kjøre mellom bygdene, som betyr at man går over makstiden med 10-20 minutter. Og jobber man i en av de nærmeste byene, så tar det 45-60 minutter å kjøre en vei.
Jeg heller mener ikke at barna skal være i barnehagen hele døgnet, men det er jo stor forskjell på hvordan arbeidsmarkedet er rundt omkring, hvor langt unna arbeidsplassene er i forhold til barnehagen osv, makstiden burde gjenspeile seg i dette.

Vi bor også en plass hvor de aller fleste har 30 minutter hver vei å kjøre - går opp likevel! ;) men som sagt MANGE ganger i denne tråden - selv om jeg forstår foreldrenes dilemma så mener jeg at barnas beste skal gå foran i forhold til lengde på barnehagedag - og da bør det eksistere noen begrensninger. Jeg velger som sagt her å helt og holdent se det fra barnas side.

Det er det virkelig ikke, men jeg forstår det slik at dere har rett på redusert arbeidstid om barnet er under en viss alder. Men det må jo veies opp mot økonomi o.l.

I mitt yrke er 40 timers arbeidsuke standard arbeidstid. Kan så klart sette frem krav om redusert arbeidstid, men det står i loven at det kun kan gjøres om det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Noe det vil være, så derfor ikke gjennomførbart. Vi klarer oss på en inntekt, så kan så klart være hjemme :) Men dumt med tanke på pensjonssparing og egenutvikling/ følge med i faget. Er nok ikke så lett å komme tilbake i jobb etter mange års pause ;)

Jeg sluttet i en jobb da jeg gikk ut i permisjon (hadde kontrakt til det) og kan ikke gå tilbake til den jobben. I mitt yrke er 40 timers arbeidsuke standard arbeidstid. Så siden jeg nå er jobbsøkende, så kan jeg jo ikke ta en jobb og så kreve redusert arbeidstid. Kan så klart, men det står i loven at det kun kan gjøres om det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Noe det vil være, så derfor ikke gjennomførbart. Vi klarer oss på en inntekt, så kan så klart være hjemme :) Men dumt med tanke på pensjonssparing og egenutvikling/ følge med i faget. Er nok ikke så lett å komme tilbake i jobb etter mange års pause ;)
Nei det er ikke så lurt å gå helt ut av jobb. Synd det ikke er mulig med deltid :-( Men, kan man ikke så gjør man bare det beste ut av det.

Nei det er ikke så lurt å gå helt ut av jobb. Synd det ikke er mulig med deltid :-( Men, kan man ikke så gjør man bare det beste ut av det.

Hadde jeg hatt mulighet til deltid, så hadde jeg definitivt gjort det :-) Både for å få mer tid med han, men faktisk også for å ha mer overskudd selv i hverdagen. Har bare ett barn, men når man skal jobbe fullt, ha kontroll på hjemmet, trene og ha barn, så blir kan det nesten bli litt mye :o Nå er jeg heldigvis i permisjon, og siden vi venter på bhg plass, så blir nok det situasjonen en stund ;)

Hadde jeg hatt mulighet til deltid, så hadde jeg definitivt gjort det :-) Både for å få mer tid med han, men faktisk også for å ha mer overskudd selv i hverdagen. Har bare ett barn, men når man skal jobbe fullt, ha kontroll på hjemmet, trene og ha barn, så blir kan det nesten bli litt mye :o Nå er jeg heldigvis i permisjon, og siden vi venter på bhg plass, så blir nok det situasjonen en stund ;)
Jeg stemmer for å utvide døgnet med et par timer :-P

Tror barnehagen har makstid på 9 timer. Har aldri hatt behov for så lenge, så har ikke satt meg inn i det. Men de fører opp tidspunktet for når man leverer og henter.

våres er 8,5 time vanligvis.. når man har jobb fra 8-15:30 så må det jo bli slik

En sjelden gang , da eg feks må ta senvakta på min egen jobb må de være der akkurat 9 timer
(sambo rekker ikke hente før, lang reisevei )
Ingen god følelse, men skjer heldigvis ikke ofte.

Vår barnehage har maxtid på 9 timer ja

Hvor i barnehageloven står det at barnehageeier kan nekte foreldrene å bruke barnehagen i åpningstiden?

Barnehagen paragraf 7, fjerde ledd gir barnehageeier lov til å regulere åpningstid (og innenfor dette sette særlige krav iforhold til maxtid) ;)

Barnehagen paragraf 7, fjerde ledd gir barnehageeier lov til å regulere åpningstid (og innenfor dette sette særlige krav iforhold til maxtid) ;)

Står ingenting om maxtid i paragraf 7, åpningstider har jeg skrevet at det er eier som avgjør ja, aldri skrevet noe annet,
Så vi er like langt, samme kan det være. Gjelder ikke meg, så får hver foreldre selv finne ut hva som er lov eller ikke lov :)
Dette står i barnehageloven paragraf 7.
Barnehageeieren skal fastsette barnehagens vedtekter. Vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes/de foresattes forhold til barnehagen, herunder
a) eierforhold,
b) formål, jf. §§ 1 og 1a
c) opptakskriterier,
d) antall medlemmer i samarbeidsutvalget,
e) barnehagens åpningstid.
Godkjente virksomheter skal være registrert i Enhetsregisteret.

Står ingenting om maxtid i paragraf 7, åpningstider har jeg skrevet at det er eier som avgjør ja, aldri skrevet noe annet,
Så vi er like langt, samme kan det være. Gjelder ikke meg, så får hver foreldre selv finne ut hva som er lov eller ikke lov :)
Dette står i barnehageloven paragraf 7.
Barnehageeieren skal fastsette barnehagens vedtekter. Vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes/de foresattes forhold til barnehagen, herunder
a) eierforhold,
b) formål, jf. §§ 1 og 1a
c) opptakskriterier,
d) antall medlemmer i samarbeidsutvalget,
e) barnehagens åpningstid.
Godkjente virksomheter skal være registrert i Enhetsregisteret.

Ja men det e innenfor denne paragrafen vi har hjemmel i loven til å velge hvor mange timer man betaler for hvert dag i barnehagen. Var det jeg selv mente men jeg har dobbelsjekket langt oppi systemet nå og får oppgitt samme paragrafen ;) en barnehage kan bestemme at man har åpent bare 5 timer også! Så på den måten kan man si det slik at vi har satt åpningstid på 9 timer pr dag (det er det man betaler for og det kommer tydelig fram i vedtektene) , men for å være mer brukertilpasset så kan foreldre bestemme selv om de ønsker å bruke sine timer fra 07.00 eller 07.30 ;)

Her er det ikke makstid og de fleste barnehager er oppe fra 06.15-18.00(med mulighet til å være åpen til 18.30)
Her går det derimot på jobbskjemaet til foreldrene, den som begynner senest er den som må levere i barnehagen, den som er ferdig tidligst er den som må hente. Barnehagen følger da skjema som foreldrene har sendt inn :-)

Men vet folk når de er ferdige på jobb på fast basis da? Det er fjernt fra min hverdag. Men jeg jobber ikke turnus, jeg har fleksibel arbeidstid, så jeg tilpasser meg

Har jobbet i privat bhg, og der var det ingen som registrerte tiden barna var det. De ansatte etterspurte maxtid hos ledelsen, men de sa barnehagen skulle være tilbud etter foreldrenes behov. Derfor satt de ikke maxtid (men hva med barnas behov!?). De hadde heller ikke nedre grense for alder de tok i mot og vi hadde barn ned til alder av 5 mnd!!!! Helt sykt. Jeg sluttet der pga dårlig ledelse...

Har jobbet i privat bhg, og der var det ingen som registrerte tiden barna var det. De ansatte etterspurte maxtid hos ledelsen, men de sa barnehagen skulle være tilbud etter foreldrenes behov. Derfor satt de ikke maxtid (men hva med barnas behov!?). De hadde heller ikke nedre grense for alder de tok i mot og vi hadde barn ned til alder av 5 mnd!!!! Helt sykt. Jeg sluttet der pga dårlig ledelse...
5mnd?? Får helt vondt i hjertet:( en baby har det best hjemme med mamma og pappa

Tror ikke min datters barnehage har dette men hun er bare I barnehagen mellom 3 og 4 timer uansett. Nå er hun 2 år og bare gått i en mnd. Men jeg blir hjemme med kommende lillebror så da er det ikke lange dager vi trenger.

Viktigste er at hun får vært sosial og aktiv nå mens jeg ligger på sofaen og får etterlengtet hvile i et tungt svangerskap. Og når lillebror kommer blir det heller ikke lengre dager men fint for henne med sin egen arena og det blir mindre stress for meg= bedre mamma☺

Vår barnehage har ikke makstid, heldigvis. Når jeg er alene med ungan, leveres de halv åtte og hentes 16.40. Jeg har rett og slett ikke noen annen mulighet. Vanlige dager er 8.30-9.30 til 15.30-16.30. Hos oss kan jeg hente som sistemann klokka fire. Men ser at det er hjemmeværende foreldren som har ungene lenger i bgh enn oss. I sverige har man max 5 timer om man ikke er i jobb eller er så syk at du ikke kan pass ungan.
Dette I Sverige er det fordi barnehagen blir ekkelt når foreldrene ikke arbeider som er grunnen til 5 timer? Tenker hvis du betaler selv og er ufør skal vell ingen bestemme hvor mange timer ditt barn får være der maks når det er mindre enn det som er vanlig?,

Bare lurer siden jeg er ufør selv og betaler for barnehageplassen selv☺ og jeg kan jo bruke den som jeg vil. Min datter er der bare 3-4 timer..men nå har hun bare gått I en mnd. Regner med det blir 4-5 når hun er helt vant til det

Back
Topp