Lov å bruke andres årskort i dyreparken? *moralsk utfordring* oppdatert!

Seriøst? 

Nei aldri om jeg hadde gjort det. Uff. Da hadde ikke dagen blitt særlig hyggelig for meg! Og barn skal være med?? Kult for dere å bli tatt for det. Haha. Prøv å forklare DEN for barna!

Nei vær så snill. Skjerpings!!! 

Seriøst? 

Nei aldri om jeg hadde gjort det. Uff. Da hadde ikke dagen blitt særlig hyggelig for meg! Og barn skal være med?? Kult for dere å bli tatt for det. Haha. Prøv å forklare DEN for barna!

Nei vær så snill. Skjerpings!!! 

Moralsk sett er det jo ikke noe verre enn om de ga bort en dagsbillett til dere i gave. Problemet med årskort er jo at det er navn og bilde på de, og sånn sett ikke noe en kan gi bort på samme måte som en enkeltbillett

Lissyjane skrev:

hirly skrev:
huff.. må ærlig innrømme at jeg har snike meg inn på min svigerinnes årskort en gang jeg.. Da var jeg 15, og jeg er IKKE stolt av det. Jeg ser på det som stjeling og syns ikke det er greit. Hadde ikke noen fin dag i parken den gang heller..

Det er jo ikke noe bedre enn å f.eks ta med seg et smykke fra en smykkebutikk.. smykker og sånn er jo så overpriset likevel liksom.. er jo så mange andre som betaler for smykkene sine..

Du kan da ikke sammenligne sølv og gull med gratisbilletter i dyreparken! Herregud!

jeg kan sammenligne det med gull og sølv, tv'er på elkjøp,nedlasting av musikk, hva som helst som teknisk sett er å stjele.. Det ER å stjele når en sniker seg inn i fornøyelsesparker mener jeg. Og det er det heldigvis ingen som kan stoppe meg i å mene.. er ikke sånn at det er lov bare fordi de tar seg godt betalt.. er ingen menneskerett å komme inn i dyreparken.. Bilettene er ikke gratisbiletter som du beskriver det som.. Det er noens personlige årskort..

Lissyjane skrev:

hirly skrev:

Lissyjane skrev:

hirly skrev:
huff.. må ærlig innrømme at jeg har snike meg inn på min svigerinnes årskort en gang jeg.. Da var jeg 15, og jeg er IKKE stolt av det. Jeg ser på det som stjeling og syns ikke det er greit. Hadde ikke noen fin dag i parken den gang heller..

Det er jo ikke noe bedre enn å f.eks ta med seg et smykke fra en smykkebutikk.. smykker og sånn er jo så overpriset likevel liksom.. er jo så mange andre som betaler for smykkene sine..

Du kan da ikke sammenligne sølv og gull med gratisbilletter i dyreparken! Herregud!

jeg kan sammenligne det med gull og sølv, tv'er på elkjøp,nedlasting av musikk, hva som helst som teknisk sett er å stjele.. Det ER å stjele når en sniker seg inn i fornøyelsesparker mener jeg. Og det er det heldigvis ingen som kan stoppe meg i å mene.. er ikke sånn at det er lov bare fordi de tar seg godt betalt.. er ingen menneskerett å komme inn i dyreparken.. Bilettene er ikke gratisbiletter som du beskriver det som.. Det er noens personlige årskort..

Ja du kan selvfølgelig mene det du vil.. Men å samenligne et smykketyveri, noe som butikken vil få slite for. Og å gå inn i dyreparken, som de økonomisk ikke vil ense engang, er feil.

ok :) så sier vi det :)

Godt å se at det er så mange lovlydige sjelerr blant BV-ere. Ifølge logikken hos enkelte så tilsier den lovlydigheten også at dere er oppegående og intelligente, og det er jo fint (det har hendt at man har tvilt litt på det). Går følgelig ut fra at alle som sitter med den oppfatningen heller aldri har lastet ned en sang, film eller noe annet med copyright, og at de aldri har lånt noen andres sesongkort for å se en fotballkamp, for eksempel. Siden det er så forkastelig, mener jeg.

Jeg skal være dønn ærlig her, og si det som jeg tror mange innerst inne selv ville sagt.

Husk på at det jo ikke er ulovlig å laste ned, men det er ulovlig å dele... Ja, jeg vet at det er to sider av samme sak, men foreløpig er det ene lov og det andre ulovlig.

Jeg hadde ikke gjort det, og føler meg heller ikke spesielt skinnhellig av den grunn.

Dyreparken er ikke overpriset i forhold til hva du får...

Vi var i kongeparken tidligerer i år og der er det nesten samme pris, og vi var ferdig og lei etter 3 timer.. i dyreparken kan vi gå 9 timer, og forsatt ha lyst til å gjøre mer....

Jeg hadde gjort det dersom det ikke hadde vært bilder på kortene!
Umoralsk? Kanskje det? Men det får så være.. Hvis jeg kunne velge mellom å ikke reise i dyreparken i det hele tatt og å kunne låne noen andres årskort, hadde det valget vært enkelt...

Mulig at loven ikke er konsekvent der, men vi kan vel alle være enige om at det moralsk sett er både forkastelig og et dårlig forbilde for barna, hvis kriteriet for dette er å låne noe som tilhører andre slik at dette går utover inntekten til en tredjepart.

litt-anonym skrev:

Vi var i kongeparken tidligerer i år og der er det nesten samme pris, og vi var ferdig og lei etter 3 timer.. i dyreparken kan vi gå 9 timer, og forsatt ha lyst til å gjøre mer....

....mener du.

Bouncy B skrev:
Godt å se at det er så mange lovlydige sjelerr blant BV-ere. Ifølge logikken hos enkelte så tilsier den lovlydigheten også at dere er oppegående og intelligente, og det er jo fint (det har hendt at man har tvilt litt på det). Går følgelig ut fra at alle som sitter med den oppfatningen heller aldri har lastet ned en sang, film eller noe annet med copyright, og at de aldri har lånt noen andres sesongkort for å se en fotballkamp, for eksempel. Siden det er så forkastelig, mener jeg.

Det har jeg faktisk aldri gjort heller!

Jeg hadde ikke lånt det kortet nei. Hadde forresten ikke lånt det ut heller.
Hva andre gjør får være deres sak.

Jeg hadde glatt gjort det....
Dyreparken har faktisk fått betalt for den dagen uansett, noen har kjøpt årskortet, samme faan og jeg går eller de går...

Hadde gjort det LETT!
Hadde jeg vært så moralsk at jeg ikke hadde greid det så tror jeg at jeg hadde spydd av meg selv.

Labambie skrev:

litt-anonym skrev:

....mener du.

Mener jeg ja.. Men greia er jo uansett så er det ganske mye flere ting der, som man kan se og oppleve, i forhold til tusenfryd og kongeparken feks.... 

Back
Topp