Lov å bruke andres årskort i dyreparken? *moralsk utfordring* oppdatert!

Vet ikke hvorfor jeg lar meg overraske over at så mange bv brukere synes det er greit og stjele jeg, men det gjør jeg faktisk!

Hadde jeg ikke villet betale meg inn hadde jeg ikke gått heller, enkelt og greit!

*lykkeligst* skrev:

Gollemor skrev:

litt-anonym skrev:

Gollemor skrev:
Så godt som dyrene har det i den dyreparken, synes jeg ikke det moralske blir så vanskelig.
Hadde det derimot vært en dyrepark med triste forhold, og hvor dyrene var avhengig av hver minste lille krone, da hadde jeg ikke klart å gjøre det :)

Eeh jeg vet ikke om jeg missforstod nå, men mener du seriøst at siden dyreparken i kr.sand bruker så mye penger på at dyrene skal ha det bra så er det greit å låne andres årskort og "stjele" 1200 KR  fra de??

Herregud. 

Ja.
Det jeg mener er at så lenge jeg vet at dyrene har det tipp topp, og dyreparken går så mye i pluss pga temmelig høye inngangsbilletter, har jeg ikke så store moralske problemer med å låne et årskort. Det var snakk om hva jeg kunne gjort. Ikke hva folk burde gjøre. For meg ville det moralske dukket opp hvis dette var en dyrepark med elendige forhold og økonomi. Da hadde jeg ikke klart det. Jeg hadde heller ikke klart det dersom jeg hadde god økonomi selv. 

Det selges vel noen tusen sesongkort i året, og de har nok regnet på hvor mange ganger folk kan bruke det uten at parken merker noe til det økonomisk. Jeg vet av de som kjøper sesongkort til sine ansatte, men som ikke bruker de. Og jeg vet familier som er parken to-tre ganger i mnd hele året. Så jeg tror ikke Julius lider noen nød dersom EN familie velger å låne noen venners sesongkort EN gang.

Ikke for å blande meg i denne diskusjonen altså, men det er litt for lett å si at EN familie velger å låne noen venners sesongkort EN gang. Hva om alle tenker sånn? "Nei, det er jo ingen andre enn meg som gjør det" En farlig tanke...

Om det er kortinnehaveren eller andre som drar i dyreparken den dagen, blir det jo samme antall besøkende vel? Man kan strengt tatt bruke kortet sitt både 1 og 100 ganger, alt ettersom lyst og behov. Og blir man syk/flytter og ikke har mulighet til å bruke kortet, så koster det fortsatt like mye? Kall meg gjerne dum...

Det hadde sikkert vært fristende, men jeg hadde ikke gjort det..

Nøste77 skrev:
Jeg hadde IKKE gjort det!
Blir dere stoppa og kontrolert, så blir kortene inndradd. Og DET er mye dyrere enn at dere skal kjøpe billettene selv!
Greit nok at bildene på selve kortet er elendig, men det er jo ikke det bildet de ser når du evnt. blir kontrolert.....
Smålighet kaller jeg det emoticon

Helt enig her! Jeg skjønner ikke engang at såkalt oppegående voksne mennesker spør om slikt engang. 

Nøste77 skrev:
Jeg hadde IKKE gjort det!
Blir dere stoppa og kontrolert, så blir kortene inndradd. Og DET er mye dyrere enn at dere skal kjøpe billettene selv!
Greit nok at bildene på selve kortet er elendig, men det er jo ikke det bildet de ser når du evnt. blir kontrolert.....
Smålighet kaller jeg det emoticon

Helt enig her! Jeg skjønner ikke engang at såkalt oppegående voksne mennesker spør om slikt engang. 

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Vet ikke hvorfor jeg lar meg overraske over at så mange bv brukere synes det er greit og stjele jeg, men det gjør jeg faktisk!

Hadde jeg ikke villet betale meg inn hadde jeg ikke gått heller, enkelt og greit!

Jeg hadde absolutt IKKE gjort det!

Jeg hadde ikke gjort det.

Årkortene har vel i tillegg bilde, og det må jo være det pinligste i verden å bli tatt for å være en annen person enn den på bildet. Det står jo vakter der og kikker på kortene.

Skal jeg dra den klassiske: i Norge følger man norske lover og regler, ellers kan man bare dra hjem igjen :P

Men dårlig spøk til side, jeg tror ikke jeg hadde turt å gjøre det, selv om jeg skjønner at fristelsen er stor :-)

Jeg hadde ikke vurdert det en gang! Men kjenner mange jeg tror lett hadde gjort det..

Jeg er så pingle at jeg hadde aldri turt det nei :P
Tenk hvor flaut å bli oppdaget :O :O huff, må være skrekken :P

Mange gode forbilder her inne merker jeg.

Nei, jeg hadde ikke gjort det! Både av moralske grunner, prinsipper, fordi det er ulovlig, og fordi man skal være et godt forbilde for barna sine.

Nei, jeg hadde aldri gjort det! Om vi skal i Dyreparken eller andre steder man må betale, betaler jeg det det koster selv om jeg definitivt ikke har god råd. Kunne ikke falle meg inn å gjøre noe slikt.

Jeg har ikke samvittighet til det.
Hvis man syns det er for dyrt å betale det det koster, får man heller la være.

Det er ganske mye skinnhellighet ute å går i verden,SPESS på bv...emoticon

Lite kult å ta med barna på en røvertur..
Nei, hadde nok betalt for meg, og barna mine. Tenk om du blir tatt, og hele familien pluss venninna di sin familie utestengt.. Flaut for alle det..

Frk.VilliTrusa skrev:

Synes det er veldig mye av det motsatte jeg! Jeg håper og tror at den største andelen av Norges befolkning ikke sniker seg inn plasser, stjeler og snylter!

Dermed er det ikke bare på bv det er så mange som ikke ville lurt seg inn!

Klart jeg betaler for meg...

huff.. må ærlig innrømme at jeg har snike meg inn på min svigerinnes årskort en gang jeg.. Da var jeg 15, og jeg er IKKE stolt av det. Jeg ser på det som stjeling og syns ikke det er greit. Hadde ikke noen fin dag i parken den gang heller..

Det er jo ikke noe bedre enn å f.eks ta med seg et smykke fra en smykkebutikk.. smykker og sånn er jo så overpriset likevel liksom.. er jo så mange andre som betaler for smykkene sine..

Frk.VilliTrusa skrev:

er en skinnhellig om en betaler for seg? 

Back
Topp