Lov å bruke andres årskort i dyreparken? *moralsk utfordring* oppdatert!

Eg ville ikkje ha gjort det. Hadde ikkje klart å kose meg i parken om eg ikkje
hadde betalt for meg.

Nei, det hadde eg aldri gjort. Har eg ikkje råd til å ta ungane med i dyrehagen så lar eg vere. Sånn er det berre med den saka.

Det er ok å stjele frå dyrehagen fordi dei har så mykje pengar? Kva med naboen som har eit par mill på bok? Kan eg naske litt der om eg får sjansen? Han har jo så mykje...

*grøss*

Har gjort det ett par ganger tidligere, med svigermor og hennes manns kort.. (haha)

Men er ikke noe jeg har for vane og gjøre, og det kniper litt i magen... men nå var det bare _1 kort da_ og ikke falske kort til hele familien.

Hmm.. Har kommet mange forskjellige meninger i denne tråden ja.. Ser ut som det er delt mellom "nei, aldri - det er å stjele" og "ja, jeg hadde glatt gjort det".. Vet ikke enda selv hvor jeg lander, det frister men moralen og samvittigheten sier nei.. Og det er ikke det at vi ikke har råd å betale for det har vi absolutt - det bare frister å "spare" pengene til f.eks mat/drikke som likevel vil bli kjøpt i parken.. Får se hva vi ender opp med når det nærmer seg... Takk for alle svar iallefall!!!

Gollemor skrev:

litt-anonym skrev:

Gollemor skrev:
Så godt som dyrene har det i den dyreparken, synes jeg ikke det moralske blir så vanskelig.
Hadde det derimot vært en dyrepark med triste forhold, og hvor dyrene var avhengig av hver minste lille krone, da hadde jeg ikke klart å gjøre det :)

Eeh jeg vet ikke om jeg missforstod nå, men mener du seriøst at siden dyreparken i kr.sand bruker så mye penger på at dyrene skal ha det bra så er det greit å låne andres årskort og "stjele" 1200 KR  fra de??

Herregud. 

Ja.
Det jeg mener er at så lenge jeg vet at dyrene har det tipp topp, og dyreparken går så mye i pluss pga temmelig høye inngangsbilletter, har jeg ikke så store moralske problemer med å låne et årskort. Det var snakk om hva jeg kunne gjort. Ikke hva folk burde gjøre. For meg ville det moralske dukket opp hvis dette var en dyrepark med elendige forhold og økonomi. Da hadde jeg ikke klart det. Jeg hadde heller ikke klart det dersom jeg hadde god økonomi selv. 

Det selges vel noen tusen sesongkort i året, og de har nok regnet på hvor mange ganger folk kan bruke det uten at parken merker noe til det økonomisk. Jeg vet av de som kjøper sesongkort til sine ansatte, men som ikke bruker de. Og jeg vet familier som er parken to-tre ganger i mnd hele året. Så jeg tror ikke Julius lider noen nød dersom EN familie velger å låne noen venners sesongkort EN gang.

Ikke for å blande meg i denne diskusjonen altså, men det er litt for lett å si at EN familie velger å låne noen venners sesongkort EN gang. Hva om alle tenker sånn? "Nei, det er jo ingen andre enn meg som gjør det" En farlig tanke...

Jeg hadde IKKE gjort det!
Blir dere stoppa og kontrolert, så blir kortene inndradd. Og DET er mye dyrere enn at dere skal kjøpe billettene selv!
Greit nok at bildene på selve kortet er elendig, men det er jo ikke det bildet de ser når du evnt. blir kontrolert.....
Smålighet kaller jeg det emoticon

Gollemor skrev:
Så godt som dyrene har det i den dyreparken, synes jeg ikke det moralske blir så vanskelig.
Hadde det derimot vært en dyrepark med triste forhold, og hvor dyrene var avhengig av hver minste lille krone, da hadde jeg ikke klart å gjøre det :)

Du høres ut som et skikkelig geni!!

Hvordan tror du de har muligheten til å ha den standarden de har for dyrene da?

kjenner jeg får litt fnatt av å lese denne tråden ! jeg håper dere blir tatt om du velger å bruke kortene ! alltid like morro med en familie som prøver å snikke seg inn i parker. har selv jobba i en park å ferska en familie med mor, far,barn og barnevogn på veg over ett gjerde for å snike seg inn i parken. fantastisk !

Miriel skrev:
Jeg merker jeg blir flau bare av å tenke på det.
Og jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å nyte turen hvis jeg visste at jeg hadde "stjålet" billettene.

Enig! 

litt-anonym skrev:
Venninna di risikerer jo at hun får inndradd årskortet sitt..

... og bli nektet årskort senere.

Jeg er skikkelig dårlig til å juge, så jeg hadde blitt tatt, hehe. Jeg hadde ikke turt å ta noen sjanser. Så skjønner barna hva jeg driver med... nei gud, for en katastrofe. 

viss jeg først skal stjele noe så gjør jeg det heller skikkelig enn å snike seg inn i dyreparken med ungene dritflaut viss en blir tatt

nå skal jeg si at jeg i min ungdom har snikt meg inn på en festival eller fler eller i badelandet som liten, men nå er vi voksne og skal være ett godt eksempel for barn. kunne ikke ramlet meg inn engang.

Legokloss skrev:
Hadde det ikke vært navn på de så hadde jeg sett på det som om det var lov å låne de bort. Står det navn på de så er det allefall ikke noe jeg hadde gjort. Tenk om dere blir tatt og hvor dårlige forbilder dere er for barna om dere gjør det

Hadde ikke turt det... hadde nok død hvis jeg hadde blitt ferska. Dritflaut!

SELVFØLGELIG hadde jeg IKKE gjort det! Herregud..... Hva slags menneske og forbilde hadde jeg vært for dattra mi da? Nei, jeg ser på meg selv som ett altfor bra menneske til å gjøre noe så usselt og frekt gitt

Gjør meg ikke til kjeltring for småpenger gitt (ikke for store penger heller for den saks skyld, hehe)..

Så fordi Dyreparken tjener nok penger så er det greit å stjele fra de? Det er vel en grunn til at de greier å holde en så god standard. Tenk hvis alle skulle tenkt slik da..

Jeg har aldri stjelt og kommer aldri til å gjøre det heller. Jeg kan stå med rak rygg den dagen tenåringsbarnet mitt kommer hjem etter nasking og være et godt forbilde og si at jeg aldri har gjort noe slik. Hva skal dere som hadde sneket i Dyreparken sagt da? Dere kunne ikke sagt fy, for dere er faen meg ikke noe bedre selv ;-) Dere mener at stjeling er ok, så hva lærer dere da barna deres?

Back
Topp