Lov å bruke andres årskort i dyreparken? *moralsk utfordring* oppdatert!

Pearl

Forumet er livet
Vi skal til dyreparken om en stund og en venninne insisterer på at vi må låne deres årskort så sparer vi de 12-1400 kronene det koster med billett.. Jeg er skeptisk - hadde jo vært kjekt å spare penger,men det er vel strengt tatt ikke lov?? Og OM man velger å gjøre noe sånt hva er risikoen for å bli tatt?? Står det navn på årskortene? Må man legitimere seg når man går inn? Kjenner jeg dras mellomfristelsen ved å spare pengene og komme gratis inn og skrekken for å bli oppdaget........ Noen erfaringer eller råd???

Oppdatert søndag 21. august..
Denne tråden engasjerte visst ja....  Nå har vi vært i dyreparken i går og selvsagt kjøpte og betalte vi billettene selv... Moralen seiret over fristelsen, men jeg er ihvertfall ærlig og innrømmer at jeg VAR fristet... Og det er jo bare menneskelig eller hur?                                           

Er jo i teorien det samme som å stjele..

Men nei, vi har aldri måtte legimiterere oss. står navn og er dårlige bilder på de...

Jeg hadde ikke gjort det...

Så godt som dyrene har det i den dyreparken, synes jeg ikke det moralske blir så vanskelig.
Hadde det derimot vært en dyrepark med triste forhold, og hvor dyrene var avhengig av hver minste lille krone, da hadde jeg ikke klart å gjøre det :)

Gollemor skrev:
Så godt som dyrene har det i den dyreparken, synes jeg ikke det moralske blir så vanskelig.
Hadde det derimot vært en dyrepark med triste forhold, og hvor dyrene var avhengig av hver minste lille krone, da hadde jeg ikke klart å gjøre det :)

Eeh jeg vet ikke om jeg missforstod nå, men mener du seriøst at siden dyreparken i kr.sand bruker så mye penger på at dyrene skal ha det bra så er det greit å låne andres årskort og "stjele" 1200 KR  fra de??

Hadde det ikke vært navn på de så hadde jeg sett på det som om det var lov å låne de bort. Står det navn på de så er det allefall ikke noe jeg hadde gjort. Tenk om dere blir tatt og hvor dårlige forbilder dere er for barna om dere gjør det

Jeg anser sjansen for å bli tatt som ekstremt liten, da man gjerne scanner inn seg selv, og bildene på kortene er latterlig dårlige. Men fy så flaut OM man hadde blitt tatt.. Og hva sier man til barna da?

Lykkeliky skrev:
Jeg anser sjansen for å bli tatt som ekstremt liten, da man gjerne scanner inn seg selv, og bildene på kortene er latterlig dårlige. Men fy så flaut OM man hadde blitt tatt.. Og hva sier man til barna da?

"Oi, dette var vi ikke klar over. Alltid viktig å betale for seg" Eh.. 

Venninna di risikerer jo at hun får inndradd årskortet sitt..

litt-anonym skrev:

Gollemor skrev:

Eeh jeg vet ikke om jeg missforstod nå, men mener du seriøst at siden dyreparken i kr.sand bruker så mye penger på at dyrene skal ha det bra så er det greit å låne andres årskort og "stjele" 1200 KR  fra de??

Herregud. 

Ja.
Det jeg mener er at så lenge jeg vet at dyrene har det tipp topp, og dyreparken går så mye i pluss pga temmelig høye inngangsbilletter, har jeg ikke så store moralske problemer med å låne et årskort. Det var snakk om hva jeg kunne gjort. Ikke hva folk burde gjøre. For meg ville det moralske dukket opp hvis dette var en dyrepark med elendige forhold og økonomi. Da hadde jeg ikke klart det. Jeg hadde heller ikke klart det dersom jeg hadde god økonomi selv. 

Det selges vel noen tusen sesongkort i året, og de har nok regnet på hvor mange ganger folk kan bruke det uten at parken merker noe til det økonomisk. Jeg vet av de som kjøper sesongkort til sine ansatte, men som ikke bruker de. Og jeg vet familier som er parken to-tre ganger i mnd hele året. Så jeg tror ikke Julius lider noen nød dersom EN familie velger å låne noen venners sesongkort EN gang.

Ved ett uhell så brukte jeg årskortet til minstemann her. Da gav jeg til og med kortet til en av de ansatte som beepet det inn for meg pga mye kø. Ikke en kjeft som oppdaget det.
Jeg oppdaget det ikke selv engang før jeg var inni parken :/

Har aldri vært borti at de sjekker kortene før og vi er MYE i parken. Men jeg tror ikke jeg hadde turd å brukt andres kort, rett og slett fordi jeg hadde blitt så griseflau dersom jeg hadde blitt tatt, hehe!!!

Jeg ser på det som det samme som å stjele og ville ikke gjort det nei!

om du evt gjør det, så må du gå inn hovedinngangen, der d også er inngang til badeland. i den andre inngangen får de opp bilder når de scanner tror jeg =)

jeg vet ikke helt hva jeg mener om det.

Hmmm... morsom mentalitet på noen her. Så lenge sjansen for å bli tatt er liten, er det altså ganske greit å gjøre seg til tjuv. Akkurat ja.

Må fortelle noe jeg syns var ganske morsomt da ei venninne fra sør-amerika kom på besøk. Vi skulle kjøre opp til hytta. Der er det bomvei. Men veien er ikke fysisk sperret, det er bare en sånn kasse i veikanten der det står at man må betale for seg. Jeg stoppet, fylte ut blankett, la i penger og puttet i kassa. Da jeg kom inn i bilen lurte hun veldig på hva det der var for noe? Jeg prøvde å forklare at når vi betalte for bruk av veien, sørget bonden som eide der for at veien ble vedlikeholdt, måket og strødd om vinteren og at uten den avgiften ville vi ikke kommet oss til hytta fordi vi er avhengige av at han tar vare på veien. Men venninna mi forsto fortsatt ikke hvorfor akkurat JEG betalte. Veien var jo ikke sperret, så jeg kunne bare kjøre rett forbi. Alle andre betalte jo, så da trengte vel ikke jeg...

Tenk for en flott verden vi ville hatt om alle tenkte sånn! "Gjør vel ingenting om JEG sniker meg inn i dyrehagen, når ALLE ANDRE betaler for seg." 

Og om noen skulle lure - nei, jeg ville aldri i verden gjort meg til tyv for å ta ungene mine med i dyrehagen. Jeg synes det er rimelig forkastelig oppførsel, faktisk!

Jeg merker jeg blir flau bare av å tenke på det.
Og jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å nyte turen hvis jeg visste at jeg hadde "stjålet" billettene.

Står navn og det er bilder på kortene, ikke verdens beste kvalitet på bildene da. Selv så låner jeg ikke bort kortene, om det så skulle være min far som vil ha med seg mini i dyreparken. Sjansen for å bli tatt tror jeg er liten, men den er der.

Det er å stjele. Selv om man ikke blir oppdaget...

Man kan ikke rettferdiggjøre stjeling med at "de har så god økonomi uansett".

Må si jeg er en smule oppgitt over foreldre som mener det er helt ok å lure til seg og stjele så lenge man ikke blir tatt...

Annicken skrev:
om du evt gjør det, så må du gå inn hovedinngangen, der d også er inngang til badeland. i den andre inngangen får de opp bilder når de scanner tror jeg =)

jeg vet ikke helt hva jeg mener om det.

Er samme scanning i begge inngangene, kommer ikke opp noe bilde på noen av stedene.

Det hadde jeg på ingen måte gjort nei...

Back
Topp