LIMO80 sin dagbok

26+6, komt igang med blodsukkermåling og registrering av mat. Går bra. Har holdt meg innenfor nivåer av blodsukker.

Ny vekstkontroll i dag, spent på hvordan han ligger an i fht vekst siden forrige gang. Om mine forsøk på å spise sunnere har gjort utslag. Det at han er stor kan jo og være arv. Vi er jo ganske lange både jeg og pappaen.

Har kjent bevegelser utvendig en stund nå, godt å få livstegn fra mageboeren.
 
Han er estimert til 1300 gram, så noe større enn det babyverden sier er normalen i slutten av uke 26/starten av uke 27.

Blir fulgt tett opp videre på KK, godt er det med høyt blodtrykk og sv.diabetes. Ligger litt høyt på fastende om morgenen, men verdier etter mat er bra. Synes det går greitt å måle blodsukker og registrere mat etter 3 gjennomførte dager. Bruker en app som heter Lifesum, der får jeg opp hvor mange karbohydrater det er i ett måltid, har lagt meg på rundt 30 gram. Registrerer før jeg spiser slik at jeg har styr på karboinntaket. Koser meg med masse proteiner :)

Idag ble det tur nå etter middag, vil se om det har effekt på fastende blodsukker, håper det, hvis ikke må jeg nok på Insulin for å få ned nivået på morgenen.

Var godt å få se knøttet igjen, blir like lettet hver gang. Ny kontroll om 14 dager.
 
Jeg blir så glad når jeg går innom her og ser at alt går bra med deg og den lille spiren :love7 Du er tøff som har gått gjennom alt dette, og heldigvis sitter du med premien i armene dine om ikke altfor lenge ❤️
 
28+0 og tredje trimester.

Kjenner bevegelser fra mageboeren gjennom dagen <3 og natta, en herlig følelse.

Har klart å passe kostholdet og være i aktivitet etter at jeg fikk påvist sv.diabetes, men får likevel forhøyede blodsukker målinger, så det blir vel til at jeg må starte med medisiner i tilegg, hadde jo håpet å unngå det. Har redusert karbohydrater til å ligge mellom 20-30 gram per måltid, men reagerer ulikt på ulike kilder til karbohydrater. Har erfart at grovt ikke nødvendigvis er grovt nok i denne kroppen og at blodsukkereret kan oppføre seg ulikt etter tilnærmede identiske måltider. Stress og sinnstilstand påvirker blodsukkerstigningen.

Kommer nok til å høre om mulighet for 100% sykemelding ved neste besøk hos fastlegen, i morgen. Da er det sv.kontroll uke 28.

Ny vekstkontroll om 6 dager, spent på hvor mye han har vokst nå som jeg spiser kun grove karbohydrater, og spent på min egen vekt, klarer ikke å få i meg nok energi gjennom dagen, men spiser næringsrikt og tar det jeg skal av vitaminer så mageboeren får i allefall det han skal ha.

Har begynt å kjenne på hydronefrose igjen etter å ha vært fri det siden jul 2020.

Mageboeren er Rh negativ slik som meg, det var en lettelse å få svar på og en mindre bekymring. Skal likevel ta ny prøve om noen uker.
 
Last edited:
Hurra for siste trimester og gratulerer med at du er 28 uker på vei :Heartred

Ellers håpte jeg det gikk fint på svangerskapskontroll hos fastlegen din .
 
28+4, kjenner han romstrer gjennom dagen.

Uvirkelig å være kommet så langt og overveldende å tenke på hvor kort tid som er igjen og alt som vi mangler å få i hus.

Hadde en forestilling om å gå å shoppe babytøy og utstyr til knotten, men til nå i svangerskapet har det meste vært nedstengt ellers så går jeg rundt i en konstant døs med lite eller ingen energi.

Har fått 100% sykemelding nå så håper det kan hjelpe.

Spent på vekstkontroll om 2 dager(28+6), 26+6 var knotten sin vekt estimert til1386 gram, har lest en plass at han nå i en periode vokser med rundt 27 gram i døgnet. I såfall har vekten hans økt med 378 gram til rundt 1764 gram. Nærmer seg 2 kg.

Kommende uke blir travel med 3 ulike legeavtaler og ammegruppe.
Da gjelder det å planlegge og ha med seg tilstrekkelig med små måltider slik at ikke blodsukkeret kommer på avveie.
 
28+6

Idag var knotten estimert til 1717 gram, men han følger sin vekstkurve selv om han er utenfor normalområdet.

Fikk skryt for blodsukker verdiene mine. Jeg har ikke vært fornøyd siden jeg har hatt en god del målinger som ligger over ønska verdier, min ikke så mye over.

Spurte om det var farlig at jeg hadde utslag på ketoner i urin hos fastlegen, hadde også det i dag på mellom +1 og +2, men det var han ikke bekymret for. Han var heller ikke bekymret for at jeg har vektnedgang siden sist. Alt i alt var han fornøyd. Knotten vokser og ser ut til å trives og da er jeg fornøyd.

Blodtrykket var også bra i dag, byttet blodtrykksmedisin til Trandate for 14 dager siden, litt protein i urinen. Håper virkelig ikke jeg utvikler svangerskapsforgiftning også.

Ny vekstkontroll om 14 dager ca.

Var godt å få tilbakemelding på at jeg gjør ting rett ifht mat.

Har time for oppfølging av sv.dia på med.pol torsdag og så skal jeg på kostholdskurs i neste uke. Spent om jeg lærer noe nytt.

Ny uke i morgen :)
 
28+6

Idag var knotten estimert til 1717 gram, men han følger sin vekstkurve selv om han er utenfor normalområdet.

Fikk skryt for blodsukker verdiene mine. Jeg har ikke vært fornøyd siden jeg har hatt en god del målinger som ligger over ønska verdier, min ikke så mye over.

Spurte om det var farlig at jeg hadde utslag på ketoner i urin hos fastlegen, hadde også det i dag på mellom +1 og +2, men det var han ikke bekymret for. Han var heller ikke bekymret for at jeg har vektnedgang siden sist. Alt i alt var han fornøyd. Knotten vokser og ser ut til å trives og da er jeg fornøyd.

Blodtrykket var også bra i dag, byttet blodtrykksmedisin til Trandate for 14 dager siden, litt protein i urinen. Håper virkelig ikke jeg utvikler svangerskapsforgiftning også.

Ny vekstkontroll om 14 dager ca.

Var godt å få tilbakemelding på at jeg gjør ting rett ifht mat.

Har time for oppfølging av sv.dia på med.pol torsdag og så skal jeg på kostholdskurs i neste uke. Spent om jeg lærer noe nytt.

Ny uke i morgen :)
Hurra for at alt er bra med knøttet - og deg! Høres riktig ut med sykemelding, du har virkelig nok med deg selv om dagen. Du er kjempeflink!:)
 
30+0, 73 dager igjen, 1 uke til vekstkontroll og ny video inn til klotten.

Måtte starte på insulin for å få kontroll på blodsukkerverdier.
 
31+0, vekstkontroll i morgen. Har håp om at jeg kanskje får amme baby, har omsider begynt å få ømme bryster eller dvs det "brenner" i brystvortene til tider. Har kjent på det siste 3 uker ca. Begynte etter at jeg var på ammekurs :sorry:.

Spent på hvor mye han blir estimert til i morgen, om han følger sin vekstkurve burde han være ca 2100 gram nå.

Kjenner bevegelser daglig, og har og kjent at han hikker. Artig når magen plutselig spretter.
 
32+2, sitter våken og kjenner på at knøttet sparker og vrir seg i magen.

32+6 er det ny kontroll på KK, blir jordmor denne gang så er usikker på hva som blir målt da.
Så har jeg og samtale med anestesilege, det er vist rutine ved høyrisiko svangerskap.

Håper virkelig jeg slipper keisersnitt, men hvis det er det som skal til så får det bli det. Har dårlig erfaring med operasjonsår som ikke ville gro tilbake i 2015 da jeg fikk fjernet en STOR dermoidcyste med åpent midtlinjesnitt fra navle til symfyse. Endte opp med at såret måtte lukkes over tid med VAC-pumpe. Brukte 3 uker på å gro.

Kan ikke påstå at jeg gleder meg veldig til vaginal fødsel, men håper det blir det. Kvinnekroppen er jo bygd for å gjennomføre fødsel, så da burde jo denne kroppen også klare det.
 
32+3, akkurat 8 uker til termin i dag.

Har fått i hus seng, stellekommode, og kjøpt noe klær + arvet litt.
Arver barnevogn fra en snill kusine.

Mangler å få i hus bilstol og stellematte.

Synes det er vanskelig å kjøpe klær til knøttet siden de hele tiden sier han er stor, makrosom, så har litt i str 50, 56 og 62.

Formen er god, har akseptert at lite energi er min hverdag fremover, utover det, høyt blodtrykk og svangerskapsdiabetes har jeg det bra. Knøttet gir beskjed om at han er med meg gjennom hele dagen. Gleder meg til å møte ham om 8 korte uker.
 
Gratulerer med 8 uker til termin idag.

Koselig at dere har arvet barnevogn fra en snill kusine, fått litt andre babyutstyr og klær i huset :Heartred
 
32+6 JM Kontoll på KK i dag, fikk høre hjertelyd, alt tilsynelatende vel med knøttet. Time til anestesi hvor jeg fikk beskjed om at de setter epidural på meg tidlig i fødsel for å redusere stress hos meg og knøttet.
 
Last edited:
33+3, 7 uker til termin, 2 uker til vekstkontroll av knøttet.

Han er aktiv gjennom hele døgnet, veldig uvirkelig følelse å kjenne at det er liv og røre i magen.

Hadde gitt opp å få oppleve svangerskap og det å bli mor.
 
34+3, 6 uker til termin, 42 dager.

Tror vi har det viktigste på plass, mangler å kjøpe stellematte, vippestol, lekegrind/seng til 1.etg.

1 uke til vekstkontroll, spent på hvor mye han har vokst siden sist, da var han estimert til 2053 gram (U 31+1) ved neste kontroll er vi 35+3, Han bør vel da være litt over 3000 gram. Får nok en 4 kg baby vi.

Mye romstering i magen gjennom dagen.
 
Back
Topp