Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

God bedring

Masse god bedring ❤️
Håper du føler deg bedre snart :Heartred

Takk ❤️
Formen i dag er faktisk umåtelig bedre. Kan være litt fordi baby sover ca hele tiden, og lilleA (som våknet 4.20 ish...) faktisk sovnet igjen etterhvert (ikke før nesten en time etter, men lå rolig), og vi sov da til 7.30.. og hvilte med Peppa gris på skjermen i en time ekstra :bag:
Fremdeles ubehag i korsryggen, og ømme bryst; men ingen feberfølelse per nå

Irriterer meg litt at pulsen er så høy hele tiden dog, noen som vet om det er normalt? Den er gjerne rundt 100 når jeg sitter vanlig, og popper fort opp i 120-140 når jeg går rundt og gjør ingenting..?

Takk ❤️
Formen i dag er faktisk umåtelig bedre. Kan være litt fordi baby sover ca hele tiden, og lilleA (som våknet 4.20 ish...) faktisk sovnet igjen etterhvert (ikke før nesten en time etter, men lå rolig), og vi sov da til 7.30.. og hvilte med Peppa gris på skjermen i en time ekstra :bag:
Fremdeles ubehag i korsryggen, og ømme bryst; men ingen feberfølelse per nå

Irriterer meg litt at pulsen er så høy hele tiden dog, noen som vet om det er normalt? Den er gjerne rundt 100 når jeg sitter vanlig, og popper fort opp i 120-140 når jeg går rundt og gjør ingenting..?

Åh, så godt å høre formen virker mye bedre idag❤️ Og mer søvn er virkelig gull verdt! Herlig å høre at lillesøster sover mye, og er rolig❤️

Det med pulsen vet jeg ikke hvilepulsen er alt fra 54-80, men får puls oppi 120 når jeg går rundt og gjør husarbeid. Har nå pulsen på 99 og sitter i sofaen. Nå er jeg gravid, da. Så vet ikke hvor mye det vil si? Om du er bekymret, så kanskje få en sjekk hos legen?❤️

Åh, så godt å høre formen virker mye bedre idag❤️ Og mer søvn er virkelig gull verdt! Herlig å høre at lillesøster sover mye, og er rolig❤️

Det med pulsen vet jeg ikke hvilepulsen er alt fra 54-80, men får puls oppi 120 når jeg går rundt og gjør husarbeid. Har nå pulsen på 99 og sitter i sofaen. Nå er jeg gravid, da. Så vet ikke hvor mye det vil si? Om du er bekymret, så kanskje få en sjekk hos legen?❤️

Ja, jeg vet ikke hva som er normalt, skulle gjerne hatt en sånn.. chat med en lege greie. Jeg har liksom ikke så lyst til å ringe og plage noen, også bare få høre at det er normalt og føle meg dum som spurte...

Ja, jeg vet ikke hva som er normalt, skulle gjerne hatt en sånn.. chat med en lege greie. Jeg har liksom ikke så lyst til å ringe og plage noen, også bare få høre at det er normalt og føle meg dum som spurte...

Du plager jo ikke legen da, frøken❤️ Om en er bekymret, så tar en jo kontakt med legen. Men kan jo kontakte sånn dr drop in iver nettet evt, om det føles bedre? Og er ingen spm som er dumme❤️

Du plager jo ikke legen da, frøken❤️ Om en er bekymret, så tar en jo kontakt med legen. Men kan jo kontakte sånn dr drop in iver nettet evt, om det føles bedre? Og er ingen spm som er dumme❤️

Jeg endte med å avvente. Var på vei å ringe legevakt faktisk, men så gikk den plutselig ned. Leverte fra meg unger hos besteforeldrene, og pulsen var plutselig under 100. Og så plutselig har jeg puls under 90, og observerer til og med under 80 i hvile nå i blant. Så var vel bare noe forbigående greier. Mistenker at jeg hadde en liten infeksjon i kroppen, som ikke gav feberutslag.. Føler meg bedre og pulsen er der den skal være.
Jeg er fremdeles ganske slapp i kroppen, og må nok bygge meg litt opp igjen; kjenner meg litt svak rett og slett. Men ellers er vel ting på vei å normalisere seg.

Koser meg uansett maks med liten baby i hus. Det går bedre med minste storesøster. Hun er veldig glad i babyen, og kan sette seg ved siden av og bare si "Bebi Bebi Bebi...!"
Baby sover for det meste; selv om søsteren i blant lener seg på henne og skal "kose". Kan ikke skylde på gulsott heller, for hun er nesten ikke gul lenger. :P

Tenkte jeg skulle legge inn hele fødselshistorien!
Har allerede skrevet den ned på skjult, og oppdaterte jo her underveis, men hele historien er jo greit.

Dato og uke for fødsel: 10/07 kl 16.15 (39+1)
Termin: 19/07
Størrelse på barnet: 3660g, 50cm, 34cm hodemål

Fødselshistorie:

Startet med vannavgang kl litt før 04 om natten. Hadde hatt mye kynnere dagen før, en god dose blodig slim ved midnatt. Våknet forsåvidt av én lang kynner/rie kvart på fire, og gikk på do. Tisset meg ferdig, før jeg glapp først litt væske i trusa. Gikk på do en gang til. Reiste meg. Nå rant det litt på gulvet: Så jeg hoppet inn i dusjen, og der rant det mer. Prøvde kle på meg ny truse med bind, men fikk en ny skikkelig dose fostervann :p
Jepp!! Her hadde vannet definitivt gått. Dette har jeg aldri opplevd sånn, før.

Løp ut kjapt til gubben (som sov på sofaen pga han tenkte at han skulle tidlig på jobb... Vel, han fikk stå opp tidlig i alle fall ;) ), og sa at vannet hadde gått, og slo på lyset. Morsomt nok - "vann, hva??" - han trodde vi hadde fått en rørlekkasje et sted først :hilarious:
Men han kviknet til og skjønte fort hva jeg mente. Byttet igjen bind og truse. Jeg løp opp og vekket eldste og bad henne legge seg på rommet mitt med mini, tok med meg en tissekladd (som jeg hadde kjøpt i tilfelle hjemmefødsel, hehe) for å sitte på i bilen, før jeg ringte og vekket mamma; og deretter ringte føden.
Pga tidligere raske fødsler, så ville jeg ikke vente. Hadde nå fått små rier med lav intensitet.. ca 4-5 min mellom. Tenkte det kom til å gå radig, men var i alle fall glad vi slapp å kjøre med sterke rier. Var ikke krise å stoppe for å fylle drivstoff heller liksom. (Billig var det også, så full tank!)

Var på føden ca 5.30, og hadde enda rier. De tok seg litt opp i styrke, men med litt lengre mellom (5-6min) så etter en måling kl 08 hvor jeg var ca 5cm, så satte jeg meg i badekar. Men så.. dabbet det heeeelt av. Riene stoppet ikke opp, men ble plutselig 6-9 min mellom, og svakere. Prøvde å sitte der en stund, men skjedde liksom ingenting. Så fant ut at jeg skulle gå litt istedenfor; da var klokken rundt 12. Spiste litt lunsj, gikk litt på do... Ble usannsynlig trøtt, så kl 13 ish gikk jeg og la meg. Sov litt av og på til kl 14, og da hadde jeg plutselig sterkere rier igjen.

Slumret mellom riene til 14.30, gikk på do, og styrken tok seg opp. Ble akutt kvalm og kastet opp....
Fikk litt mer badekar, men pga litt tegn på infeksjon i kroppen så fikk jeg ikke føde i badekaret.

Nå har jeg ikke tidsbegrep på resten, men opp og legge meg i sengen, målte 7cm (siden kl8 om morran og til kl 15+ så hadde det altså nesten ikke skjedd noe.. men NÅ var det i gang); fikk IV koblet opp, lagt på noe væske (også skulle den legges klar i tilfelle behov for antibiotika), harde rier som satt i rygg, hofte og mage - og gjorde helt usannsynlig vondt. Jeg hater rier i ryggen. Noe jeg sa høyt flere ganger også, jeg var litt sur for å få ryggrier egentlig.. 8cm åpning, en-to rier, også begynte det å presse litt nedover. Måtte ha gubben til å sette en knyttneve i ryggen min for å holde ryggriene litt i sjakk (det hjelper faktisk! Tips til andre med ryggrier; få motpress i ryggen!!).

Jeg lå på siden, litt usikker på om jeg hadde direkte rier lenger?! Men pressetrangen kom og gikk som den ville, så jeg fulgte bare denne istedenfor. Kunne kjenne at lille stod med hodet i åpningen, og at pressetrangen tok seg en så alt for lang pause :hilarious: Fikk strekt vevet lenge i alle fall :P
Så kom hodet ut; det var veeeldig digg.. men ny runde med kroppen, og litt pause i pressetrangen der også, med kroppen stående i åpningen litt også (dette er ikke sånn kjempe behagelig :p ). Men så usannsynlig DEILIG når man kjenner føttene endelig passere, og at NÅ er man ferdig!!! Skikkelig lettelse!
(Joda, morkaken skulle også ut, men den gled bare ut etter noen minutter).

Hadde tilnærmet ingen blødning (jordmor var litt sånn.. "var det ikke mer?", leser at det er dokumentert 150ml), fikk null rifter.. men 16.15 var hun ute, som gjorde at dette ble den lengste fødselen jeg har hatt av alle fire. Jeg var sliten! Tok to timer før jeg greide å tisse (og da jublet jeg nesten! Jeg prøvde flere ganger etter første time; og var livredd for å ikke greie tisse, og risikere kateter), og tok omtrent 6 timer før jeg begynte få noe særlig funksjon i kroppen igjen. Var så slapp :bag:

Jeg må si, ikke den drømmefødselen jeg hadde sist, men alt i alt gikk det veldig fint. Hadde det ikke vært for at jeg fikk intens siste time, og fikk ryggrier, så hadde det jo vært veldig bra. Lite blødning, ingen rifter, 9-10-10 i apgar score på baby, ingen medisinsk smertelindring.. på papiret en veldig bra fødsel.

Men skal notere meg et par ting..
* Jeg må få behandling for låsning i ryggen under svangerskap; for jeg har hatt dette begge gangene jeg har fått rier i ryggen.
* Modningsakupunktur SKAL jeg ha neste gang, for lettere fødsel..! Om jeg så må finne noen som ordner det privat fra uke 36-37.
* Bringebærbladte skal jeg bruke neste gang også, da jeg tror at dette har gitt mindre blødning og har hjulpet livmoren å trekke seg bedre sammen.

Også tilslutt.. fra journalen min..
Screenshot_2023-07-15-22-20-33-78_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Dette ser bare groteskt ut.. :hilarious: selv med 12t fra vannavgang, 1t aktiv fødsel.. Jeg måtte sjekke med de andre ungene. Finner ikke på hun i 2009, men.. der var jeg heller ikke inne på sykehuset før 1,5t før forløsning , og da hadde jeg 8cm.. Så kan ikke være registrert mer enn 2t. :P (varte 11t totalt). 2017: 2 timer aktiv fødsel registrert. (5t totalt). 2021, 3 timer aktiv fødsel registrert (5,5t totalt)..

Jeg endte med å avvente. Var på vei å ringe legevakt faktisk, men så gikk den plutselig ned. Leverte fra meg unger hos besteforeldrene, og pulsen var plutselig under 100. Og så plutselig har jeg puls under 90, og observerer til og med under 80 i hvile nå i blant. Så var vel bare noe forbigående greier. Mistenker at jeg hadde en liten infeksjon i kroppen, som ikke gav feberutslag.. Føler meg bedre og pulsen er der den skal være.
Jeg er fremdeles ganske slapp i kroppen, og må nok bygge meg litt opp igjen; kjenner meg litt svak rett og slett. Men ellers er vel ting på vei å normalisere seg.

Koser meg uansett maks med liten baby i hus. Det går bedre med minste storesøster. Hun er veldig glad i babyen, og kan sette seg ved siden av og bare si "Bebi Bebi Bebi...!"
Baby sover for det meste; selv om søsteren i blant lener seg på henne og skal "kose". Kan ikke skylde på gulsott heller, for hun er nesten ikke gul lenger. :p

Da kan det nok tenkes at den høye pulsen hadde sammenheng med en liten infeksjon!? En graviditet og fødsel tar på å gå gjennom, så ikke rart du føler deg litt slapp❤️ Viktig å ta vitaminer og sjekk jernet❤️
Så skjønn hun er :love7 Herlig med en sovebaby som "bare" er med❤️

Snapchat-729779137.jpg

Jeg har en sånn baby som sover... Alene til og med! :sad010Det er HELT fantastisk!!

Husker ikke når hun sovna først, men vi var borte hos mamma.. Måtte vel ha vært før 18 at vi ammet litt.. hun sov i alle fall, mens hun ble flyttet fra fang til fang. Sov da jeg pakket henne i bilstolen og kjørte hjem. Sov da jeg flyttet henne over til vogna (19.45). Sov mens jeg la minste storesøster (ble nesten 20.30).. og sov vel helt til ca 21 ish. Da fikk hun pupp, gav henne til pappaen ; og hun sovnet igjen. Skiftet en bleie for en halvtime siden (kun fordi jeg kom på at det var en stund siden siste skift :bag:, og gubben måtte likevel legge henne fra seg) vanligvis blir hun sur av sånt, men hun sov seg gjennom hele skiftet...
Ser ut som hun kanskje våkner til litt snart, for hun strekker litt på seg og lager litt lyd, men.. ja. Jeg har en baby som sover...!

Foreløpig i alle fall. Tror vi sier *bank i bordet*, mens vi krysser fingrene for at hun beholder det sovehjertet... ❤️

Vis vedlegget 410966
Jeg har en sånn baby som sover... Alene til og med! :sad010Det er HELT fantastisk!!

Husker ikke når hun sovna først, men vi var borte hos mamma.. Måtte vel ha vært før 18 at vi ammet litt.. hun sov i alle fall, mens hun ble flyttet fra fang til fang. Sov da jeg pakket henne i bilstolen og kjørte hjem. Sov da jeg flyttet henne over til vogna (19.45). Sov mens jeg la minste storesøster (ble nesten 20.30).. og sov vel helt til ca 21 ish. Da fikk hun pupp, gav henne til pappaen ; og hun sovnet igjen. Skiftet en bleie for en halvtime siden (kun fordi jeg kom på at det var en stund siden siste skift :bag:, og gubben måtte likevel legge henne fra seg) vanligvis blir hun sur av sånt, men hun sov seg gjennom hele skiftet...
Ser ut som hun kanskje våkner til litt snart, for hun strekker litt på seg og lager litt lyd, men.. ja. Jeg har en baby som sover...!

Foreløpig i alle fall. Tror vi sier *bank i bordet*, mens vi krysser fingrene for at hun beholder det sovehjertet... ❤️
Ååå husker vår yngste også var sovebaby❤️ sov seg gjennom alt. Sånn har det også forblitt, 2,5 år nå og har sovet gjennom natten siden 6 ukers alder,
Da kan man jo også håpe at denne nydelige frøkna også gjør det ;)
Nydelige lille.❤️

Så herlig!

For ei nydelig lita tulle :Heartred Deilig med sovebaby!! Det ønsker jeg meg også:hilarious:
Ååå husker vår yngste også var sovebaby❤️ sov seg gjennom alt. Sånn har det også forblitt, 2,5 år nå og har sovet gjennom natten siden 6 ukers alder,
Da kan man jo også håpe at denne nydelige frøkna også gjør det ;)
Nydelige lille.❤️
Nydelig lita tulle ❤️
Åååh, vil også ha en slik :Heartred nydelige jenta :Heartred

Takk ❤️❤️
Nå tar det ca en time med amming etter leggetid da, før hun er sånn sett fornøyd :hilarious: , men utenom det, så er det bare soving. Sover godt i løpet av natten også; selv om hun selvsagt våkner for mat flere ganger.

Bare veldig herlig å slippe å bære og bysse heeele tiden også :bag:

Så nydelig hun er :love017 :sad010 Så deilig å få ei lita sovesnuppe til lillesøster i heimen- det hjelper godt på:Heartpink Håper jeg er like heldig:rolleyes::Heartblue

Back
Topp