Gravidoppdatering uke 32+0
Termin: 7 mars 2024
Igjen til termin: 59 dager
Trimester: Tredje trimester!!
Graviduke: 32
Neste JM/legetime: Time hos jordmor 16/1, Vekstkontroll 10/1, fødselsforberedende kurs 17/1
Kjønn: Jente
Navn: Fremdeles tre navn på topp, foreløpig kalles hun stort sett "Lillemor"
Utstyr som gjenstår:
Det vi mangler som vi må ha:
Babycall
Madrass til bedsidecrib
Laken til said madrass
Nattposer til baby
Badekar+stativ
Et par nye, myke vaskekluter
Ammeinnlegg ull+engangs
Purelan
Inotyol
Babyolje
Tørrservietter
Bleier
En ammebh til fra Medela
Oppbevaringsboks til hjemmelagde våtservietter til soverom
Utstyr vi har kjøpt/fått:
Bedside crib
Bilstol + base (Cybex Cloud T i-size plus, pink. Base T)
Cybex E-priam rosegold/Mirage Grey
Klær strl 50/56
Ulldress strl 50/56
Ull til bilstol (lånt)
Vognposer
Pumpe, dobbel, medela (lånt, av renslig venninne
)
Caboo Lite bæresjal
Najell Sleepicarrier vol2
Ergobaby Embrace
Babynest, tror det er i orden (blir sydd)
Hjemmestrikket hentesett er under produksjon
Stelleveske(r)
Stellematter
Stellebord til soverom
Lite nattlys til soverom
Lekegrind
Organizer til vogn
Barselpakke fra fødebagen.no: kjølebind, fødekjole, varmeflaske, engangstruser, skylleflaske, lindreservietter, pakkekuber
Filtesker til oppbevaring stellebord soverom
Dundyner
Helseteppe, 1 stk
3 stk gulpekluter
Et par ammebh'er/gravidbh'er
Mage: Denne synes jeg er litt teit, ja jeg har mage
Vektendring: har hittil gått opp 7 kg, og er fornøyd med det. Lillemor vokser som hun skal og det er det viktigste, men siden jeg hadde litt ekstra fra før er det helt greit om jeg slipper å gå opp mer enn jeg «må». Tror ikke jeg har lagt på meg så veldig mye mer gjennom julen. Kanskje 1 kg? Vi får se om en uke!
Aktivitet i magen: Masse! Kjenner henne hver dag, men bevegelsene er mer ålende/seige nå om jeg kan si det sånn? Pluss et par kjappe slag/spark. Lurer på om jeg bærer på neste boksestjerna her til lands, for fy søren for en kraft det er til tider! Magen buler jo ut når hun holder på.
Leie: Det kjennes ut som at hun fremdeles flytter litt på seg, men hun er ikke så mye på tvers lenger tror jeg. Som igjen vil si at enten ligger hu med hodet ned - eller så er det opp. La oss håpe det er NED
Hvis hun ligger i seteleie, så kommer hun ikke ut samme vei hun kom inn, det føler jeg meg ganske sikker på.
Tungt/plager: Symfysen min får gjennomgå kjennes det ut som, bekkensmertene er virkelig kommet for å bli. De er bedre når jeg er i mindre aktivitet, altså må jeg lytte til kroppen og ta det med ro. Per nå er jeg 60% sykmeldt, kommer til å be om 70%. 30% i jobb siste tiden tror jeg er fint. Da er aktivitetsnivået overkommelig, og jeg får overskudd til å ta fatt i behovet for å få ting frem og på plass.
Kynnere: Ja, og de har vært litt mer tydelige nå. Gjerne flere ganger ila dagen, men ikke regelmessige eller langvarig. Kjenner dem da, deeet gjør jeg. Stopper litt opp og bare lar de holde på, og prøver å ikke tenke på at rier er ti ganger så vondt
Barnerom: kanskje jeg bare skal fjerne denne fra oppdateringa enn så lenge?
Humør: Så lenge behovene mine er fylt, så er jeg glad. Så fort det går for lenge mellom måltidene, så sitter tårene enda mer løst enn ellers i dette svangerskapet, og jeg er enda mer tom og har enda kortere lunte enn jeg selv trodde var mulig. Så her gjelder det å følge opp the basic needs
Sykehusbag: Stadig inne og ser på pakkelisten, og prøver å tenke meg frem til når den beste tiden er for å pakke bagen! Og det må bli etter jeg får vasket første runde med babyklær, har jeg funnet ut. Altså sikkert ila en til to, kanskje tre uker? Det hele avhenger litt av når skapet på vaskerommet er klart for babyklær, og jeg vil ikke mase på han som pusser opp der inne, for han holder jo på hele tiden med et eller annet stakkars.
Tanker om fødsel: Huff ja, nei. Hva skal jeg si? Jeg gruer meg til å ha vondt, og det er det som opptar tankene mine mest. Prøver å visualisere at jeg skal håndtere smertene, at jeg klarte det veldig godt sist, så derfor er jeg godt rustet til å klare det fint igjen. Tror jeg aller først må akseptere og ta innover meg at jeg gruer meg til å ha vondt. Ut må baby uansett, og jeg tror det hele skal gå fint! Er fremdeles spent på hvordan og når det hele starter, og hvem pokker ringer vi om det starter midt på natta? Kanskje jeg må snakke med mamma og høre om hun kan være her i dagene før/rundt termin, i tilfelle det skulle skje på dagtid? eller natta? Har ikke tenkt så mye på logistikken enda jeg, bare at det ordner seg vel
Generelt: Nå gleder jeg meg til vekstkontroll, jeg gleder meg også til ny samtale med Dia.sykepleier, har sendt mail i dag og håper på svar ila morgendagen. Svangerskapsdiabetesen gjør det ikke lett for meg, og listen over hva jeg ikke kan spise/drikke begynner å bli lang. Nå kan jeg ikke spise brød lenger. Har ikke testet ut det supergrove brødet igjen, har rett og slett ikke turt. Heldigvis går det veldig bra når jeg spiser rugbrød, og magert kjøtt og egg går som f.eks kylling/kalkun. Grønnsaker går også fint og Kiwi sine RÅ kjøttboller hadde jeg ikke klart meg uten tror jeg. Innrømmer at jeg fortsatt synes det er vanskelig. Det gikk veldig fint en stund, men nå er det ikke mye jeg tør å spise.. Vet ikke hvor positivt det er. Huff, dette ble jo tidenes lengste oppdatering.. Hadde en del på hjertet denne gangen. Åh jo, tenk nå er det faktisk gått en HEL UKE uten at jeg har fått høre at jeg er så svær eller hva enn. DEILIG.
Om du har lest alt fortjener du nesten premie
Neste milepæl:
️Komme til uke 24
️ Komme gjennom glukosebelastning
️ Vekstkontroll, lege + dia.sykepleier 4/12
️ Komme til uke 27, tredje trimester
️ 3D ul
️ Kjenne baby mer regelmessig fra uke 28ke 28
️ Slippe insulin
er ikke out of the woods just yet!
️Vekstkontroll 32 uker
️Vekstkontroll 36 uker