Gravidoppdatering uke 30+0
Termin: 7 mars 2024
Igjen til termin: 73 dager
Trimester: Tredje trimester!!
Graviduke: 30
Neste JM/legetime: Kjapt innom legen 29/12, jordmor 16/1, vekstkontroll 10/1 og 5/2
Kjønn: jente
Navn: vi har fortsatt tre favoritter, får nok ikke bestemt oss før hun er kommet
Utstyr som gjenstår:
Det vi mangler som (jeg synes) vi må ha:
Barselpakke !! Fødebagen.no
Badekar
Vogn
Bilstol
Caboo close bæresjal - har kjøpt Ergobab Embrace
Fikk Caboo lite av mamma til jul
Lekegrind
Kommode/ til klær
Madrass til bedside crib
Babygym
Woombie sovepose
Babycall
Stellematte
Babynest - blir sydd
Stelleveske
Regntrekk + solseil vogn
^— akkurat nå i desember er det julegaver som prioriteres.
Mage: Tuten vokser som den skal
Vektendring: har hittil gått opp 7 kg, og er fornøyd med det. Lillemor vokser som hun skal og det er det viktigste, men siden jeg hadde litt ekstra fra før er det helt greit om jeg slipper å gå opp mer enn jeg «må».
Aktivitet i magen: Kjenner fortsatt liv hver dag, og begynner å bli kjent med det nye mønsteret hennes. Hun er absolutt mest aktiv på kveldstid, litt tidlig om morgenen også er det ganske rolig gjennom dagen.
Tungt/plager: Begynner å merke det i bekkenet, venstre skulder er et mareritt og ellers kjenner jeg jo at det er tyngre og overskuddet er mindre. Ingen endring her, derfor legetime 29/12.
Kynnere: opp og ned
Barnerom: kanskje jeg bare skal fjerne denne fra oppdateringa enn så lenge?
Humør: For det meste bra, men hormonene er jo ikke til å kontrollere. Tårene sikker løst om dagen!
Sykehusbag: Har skrevet pakkeliste og liste over ting jeg ønsker å handle inn til fødsel/barsel. Fikk barselpakke fra fødebagen.no av samboer til jul, så nå begynner jeg å bli klar til å handle inn litt småting og pakke bag
Tanker om fødsel: Føde må jeg uansett, på det ene eller andre viset. Tenker at det går fint. Blir nok å skrive et fødebrev ila januar som jeg kan ha med meg. Kan legge til at jeg er veldig spent på hvordan det hele starter, og mistenker at det nesten kommer litt «kasta» på meg, fordi jeg enda føler meg så avslappet til svangerskapet. Jeg er ikke lei av å gå gravid enda heller, men kjenner at jeg gruer meg litt til fødsel fordi jeg gruer meg til å ha vondt rett og slett
Neste milepæl:
️Komme til uke 24
️ Komme gjennom glukosebelastning
️ Vekstkontroll, lege + dia.sykepleier 4/12
️ Komme til uke 27, tredje trimester
️ 3D ul uke 28
️ Slippe insulin
️Vekstkontroll 32 uker
️Vekstkontroll 36 uker
️ Kjenne baby mer regelmessig fra uke 28
️ Fødsel