Legging, når er det "greit" å la barnet gråte til det gir opp?

Da ble det litt mer nyansert ja med det siste du skriver :)
Allikevel velger jeg å tro de fleste tar et bevisst valg begge deler, ikke fordi de har feilet eller bevisst driter i at barnet får mindre søvn.
Nei. Men de fleste ønsker naturligvis at barnet er opplagt og fornøyd. Og det er mange veier dit.

Jeg mener det viktigste er å være konsekvent og komfortabel med den metoden man velger. Så får det være opptil hver enkelt hva man mener fungerer best i deres situasjon.

Det er for eks ikke sikkert vi får samme problemene med nr to. Jeg er på veldig mange måter åpen for at nr to kanskje blir helt motsatt når det gjelder mange ting... Så tiden vil jo vise.
 
Det er aldri greit... Ikke i min verden.
 
Dagsoving går fint, sovner selv.
Han viser sjelden tegn på å være trøtt, bhg kommenterte også dette tidlig at han tilsynelatende ikke ser trøtt ut men sovner raskt når de legger ham ned. Om kvelden er det derfor vanskelig å vite hva som er riktig tidspunkt å avslutte dagen på. Vi har hatt faste rutiner lenge, der alle skjermer skal være av fra når kveldsmaten inntas kl 18. Lyset og aktivitetsnivået dempes for å få en overgang. I bhg er de mye ute, og jeg er alltid ute med ham på dagtid, så dagslys skal ikke være noe problem. Ei heller aktivitet, han sitter ikke i ro i mer enn noen sekunder før han fyker avgårde igjen.
Han trenger den fysiske kontakten med oss, helst en hånd på hodet sitt. Straks jeg løfter vekk hånden er det hyling, så jeg føler ikke at når samboeren sitter i senga og ser på en liten en som hyler og strekker armene mot ham i tre kvarter er veldig good parenting...
Jeg skjønner at du syns det er kjipt, det hadde ikke jeg likt heller. Er det fortvila-gråt fordi han trenger trygghet, så bør han få det, tenker jeg. Jeg brukte lang tid på å skape trygghet rundt leggingen. I en periode hadde jeg nattlampe på så jeg kunne lese bok mens jeg satt inne hos jenta mi, det syns jeg var veldig greit. Etterhvert kunne jeg ta bort hånda, og jeg flyttet meg lenger og lenger bort. Må nesten le litt når jeg tenker på hvordan jeg satt og lagde lyder, hostet litt, kremtet, flyttet på meg osv da jeg endelig kom meg utenfor døra, sånn at hun skulle vite at jeg var der. Hun er i dag to og et halvt, og det siste året har hun vært superenkel å legge, rett i seng, natta, sov godt, snork. Hun er trygg og god og jeg slipper å ha dårlig samvittighet for noe.

Må likevel dele at mannen min løste problemet med nattlige oppvåkninger ved å være treg. Han våknet ikke like fort som meg og brukte lengre tid på å komme seg inn på rommet hennes på natta, og etter at jeg hadde jobbet tre nattevakter på rad var det problemet løst. Hun hadde nok grått noen minutter før han rakk inn og trøste, men siden det nok var mest at hun ville opp og leke tok hun ingen skade av det, hun lærte bare at det ikke var så spennende å våkne på natten når bare pappa var hjemme. Etter det er det han som står opp hvis hun våkner på natten, og da drikker hun litt vann eller får en klem hvis hun har drømt, og så sovner hun igjen med en gang. Tror det blir for mye dilldall meg meg iblant. :)
 
Send meg gjerne en PM med "oppskrift", når du har tid og mulighet. :)
Jeg tar det gjerne her så flere kanskje kan dra nytte av det. :)

Først og fremst så må du og samboeren din være enig om opplegget. Her var det slik at lillegutt krevde mer og mer av oss hver kveld, ga vi lillefingeren så tok han hele hånden. Og selv om vi var der, bysset, strøyk og var nær så skreik han fordi han ikke fant roen og ble overtrøtt. Så skriking var det for såvidt uansett. Ut i fra tidligere erfaringer med han så var han generelt roligere når vi var ute av rommet. Den mest intense gråtingen var når vi var sammen med han. Når han våknet og vi var borte var også "helvete løst". Dersom vi satt inne på rommet, mens han var i sengen så var også frustrasjonen hans større. Muligens fordi han ikke skjønte hvorfor jeg ikke tok han opp og trøstet hele tiden når han så meg. Det var bedre om vi gikk ut og inn.

Kveldsstellet blir tatt rutinemessig og til samme tid hver kveld. Vi leser en bok så legges han i senga. Som regel vil han reise seg med en gang, men vi holder han nede, stryker han over hodet , synger nattasang og sier god natt, så går vi ut. Inne på rommet er det et nattlys som skifter farge.
Første gangen venter vi bare to-tre minutter med å gå inn. Da tar vi godt rundt han og legger han rolig med igjen mens vi hvisker at nå er det natt og han må legge seg. De påfølgende gangene venter vi fem minutter, men sier ingenting. Bare legger han rolig med, stryker han over hodet, tilbyr vann og går ut.
Første kvelden tok det 1t og 45minutt, dagen etter 1time, nå alt fra 10 til 40minutter. Vi er vel på dag 7 om jeg husker riktig. Gråtingen er gått over til bare sutring og vi venter nå gjerne 10minutter før vi går inn. Han reiser seg ikke opp noe særlig lengre, og innimellom ligger han bare og babler.

Om natten får han heller ikke komme i vår seng lengre da han turner og sparker slik at alle tre sover dårlig. Vi var overrasket da det bare var to slitsomme netter hvor han holdt det gående i halvannen time. På natten tok vi han opp og trøstet til han roet seg, før vi la han i sengen igjen med samme prosedyre som på kvelden. Vi hører nå bittelitt sutring en gang om natten, men han faller til ro selv uten at vi må inn.

Ungen våkner nå uthvilt hver morgen. Vi har fått en ny unge, en ny hverdag og jeg har ikke litt dårlig samvittighet engang. Ørepropper er gull verdt de første par dagene, det gjorde det mye bedre for meg, samt å være mett. Høres sikkert litt rart ut, men slikt tenker man gjerne ikke på. :p
Vi tar annenhver dag og natt så han skjønner at det er det samme som skjer uansett hvem som legger.

Tror kanskje jeg fikk oppsummert det meste nå. :)
Jeg har hatt et barn som har vært en "flink" sover og nå ett som var mer utfordrende. Så jeg har også tenkt som mange andre her i tråden "det er jo bare å...". Men man vet virkelig ikke hvordan det er å være desperat etter søvn, å kanskje stå i full jobb med bare to-tre timer sammenhengende søvn, å være på randen av sammenbrudd før man har gått i de samme skoene selv. Flere her burde være ydmyk. De som sliter som vi har gjort gråter seg kanskje i søvn selv hver kveld og har det veldig vondt. Da er det lite hjelp i kommentarer som "jeg hadde aldri latt mitt barn gråte seg i søvn". For det handler virkelig om så mye mer enn det.

Håper dere finner en langsiktig løsning som fungerer for dere. Vi føler vi er på riktig veg og krysser fingre og tær for at ikke sykdom eller annet kludrer det til med det første.
 
Aldri.
Prøvd med bamse med lys og musikk? Fungerer bra her.
Ellers også en liten bamse som han kan holde rundt.
Lykke til :)
 
Jeg tar det gjerne her så flere kanskje kan dra nytte av det. :)

Først og fremst så må du og samboeren din være enig om opplegget. Her var det slik at lillegutt krevde mer og mer av oss hver kveld, ga vi lillefingeren så tok han hele hånden. Og selv om vi var der, bysset, strøyk og var nær så skreik han fordi han ikke fant roen og ble overtrøtt. Så skriking var det for såvidt uansett. Ut i fra tidligere erfaringer med han så var han generelt roligere når vi var ute av rommet. Den mest intense gråtingen var når vi var sammen med han. Når han våknet og vi var borte var også "helvete løst". Dersom vi satt inne på rommet, mens han var i sengen så var også frustrasjonen hans større. Muligens fordi han ikke skjønte hvorfor jeg ikke tok han opp og trøstet hele tiden når han så meg. Det var bedre om vi gikk ut og inn.

Kveldsstellet blir tatt rutinemessig og til samme tid hver kveld. Vi leser en bok så legges han i senga. Som regel vil han reise seg med en gang, men vi holder han nede, stryker han over hodet , synger nattasang og sier god natt, så går vi ut. Inne på rommet er det et nattlys som skifter farge.
Første gangen venter vi bare to-tre minutter med å gå inn. Da tar vi godt rundt han og legger han rolig med igjen mens vi hvisker at nå er det natt og han må legge seg. De påfølgende gangene venter vi fem minutter, men sier ingenting. Bare legger han rolig med, stryker han over hodet, tilbyr vann og går ut.
Første kvelden tok det 1t og 45minutt, dagen etter 1time, nå alt fra 10 til 40minutter. Vi er vel på dag 7 om jeg husker riktig. Gråtingen er gått over til bare sutring og vi venter nå gjerne 10minutter før vi går inn. Han reiser seg ikke opp noe særlig lengre, og innimellom ligger han bare og babler.

Om natten får han heller ikke komme i vår seng lengre da han turner og sparker slik at alle tre sover dårlig. Vi var overrasket da det bare var to slitsomme netter hvor han holdt det gående i halvannen time. På natten tok vi han opp og trøstet til han roet seg, før vi la han i sengen igjen med samme prosedyre som på kvelden. Vi hører nå bittelitt sutring en gang om natten, men han faller til ro selv uten at vi må inn.

Ungen våkner nå uthvilt hver morgen. Vi har fått en ny unge, en ny hverdag og jeg har ikke litt dårlig samvittighet engang. Ørepropper er gull verdt de første par dagene, det gjorde det mye bedre for meg, samt å være mett. Høres sikkert litt rart ut, men slikt tenker man gjerne ikke på. :p
Vi tar annenhver dag og natt så han skjønner at det er det samme som skjer uansett hvem som legger.

Tror kanskje jeg fikk oppsummert det meste nå. :)
Jeg har hatt et barn som har vært en "flink" sover og nå ett som var mer utfordrende. Så jeg har også tenkt som mange andre her i tråden "det er jo bare å...". Men man vet virkelig ikke hvordan det er å være desperat etter søvn, å kanskje stå i full jobb med bare to-tre timer sammenhengende søvn, å være på randen av sammenbrudd før man har gått i de samme skoene selv. Flere her burde være ydmyk. De som sliter som vi har gjort gråter seg kanskje i søvn selv hver kveld og har det veldig vondt. Da er det lite hjelp i kommentarer som "jeg hadde aldri latt mitt barn gråte seg i søvn". For det handler virkelig om så mye mer enn det.

Håper dere finner en langsiktig løsning som fungerer for dere. Vi føler vi er på riktig veg og krysser fingre og tær for at ikke sykdom eller annet kludrer det til med det første.
Er ikke dette den såkalte ferberkuren?
 
Er ikke dette den såkalte ferberkuren?
Nå kjenner ikke jeg detaljene i ferber, men mulig det kan minne om det mtp at vi går inn og ut. Vi har måttet tatt utgangspunkt i vår unge og hva han ser ut til å respondere på.
 
Aldri
 
Jeg har hørt at noen barn responderer på hvit lyd, eller noe i den duren. Jeg blir i alle fall søvnig av det selv ^^
Vi prøvde det også. Funket ikke :p
Hvit lyd fungerte veldig bra på vår da hun hadde kolikk, så selv om det ikke fungerer for noen så fungerer det for andre.

Vi sov alle tre med lyden av magerumling, hjertedunk og rennende vann ljomende over høytalere på soverommet. :p Det viktigste var at babyen ikke gråt, og at hun SOV i sin seng. ;)
 
Back
Topp