Legetimer og kontroller

Er det ikke greit å ha en legetime slik at du kan sjekke om du har vitaminmangel for eksempel?
Godt poeng!
Men jeg er ikke så fan av fastlegen min til at jeg ønsker å miste jordmortimen for å gå til han…

Sendte mail dit nå å spurte om jeg kunne få henvisning før jeg har vært der. Så får jeg bare krysse fingrene for at det går.
Er vel et typisk Oslo-problem at kapasiteten til jordmødre er så sprengt at de ikke vil at man skal gå «dobbelt opp». :rolleyes:
Med tanke på historikk vil jeg jo gjerne gå til noen jeg kan prate med på en annen måte enn det man gjør med legen…
Ah, kan se for meg at det er ille i Oslo ja.. :nailbiting: Men da bør det hvertfall gå fint å få henvisning uten å ha time? Blir jo sannsynligvis for sent å bli henvist når du er hos jm.
Skjønner det! Jeg er veldig glad i fastlegen min, men mannen har jo ikke tid :smiley-ashamed004 2 mnd ventetid for 20 min lsm. Jm har masse tid (når det ikke er sommer, lol) og vi kan prate i en time, så jeg skal gå til hun jeg likte godt sist :Heartred Bare til fastlegen for blodprøver (og sist fikk jeg også timer hos jm rundt samme tid alle de gangene).

Har fått første kontroll hos jordmor først 11+5.
De sier det skal være tilslag nok med tanke på henvisning til TUL, men jeg kjenner litt på at det er sent…
Oppdaget MA på TUL i uke 14 sist, så jeg vil ikke vente lenger enn nødvendig med å få vite om alt er bra.
Hva ville dere gjort? Bestilt time hos lege tidligere får å sikre henvisningen?
Jeg vil aller helst følges opp av jordmor siden jeg har mistet et par ganger, og tar jeg første kontroll hos lege får jeg ikke time til jordmor før i uke 24.
Jeg tror jeg ville gått til legen og bedt dem fikse henvisning. Det gjorde jeg siden jeg ikke gikk time hos jordmor før om en stund. Nå endte det opp med at fastlege tok første svangerskapskontroll, men tenker jeg uansett møter opp hos jordmor for en prat grunnet min historikk med MA og spørsmål om svangerskapspenger. Blir de irritert fordi jeg allerede har «brukt» første timen hos fastlege spiller jeg bare uviten :angelic:

Jeg tror jeg ville gått til legen og bedt dem fikse henvisning. Det gjorde jeg siden jeg ikke gikk time hos jordmor før om en stund. Nå endte det opp med at fastlege tok første svangerskapskontroll, men tenker jeg uansett møter opp hos jordmor for en prat grunnet min historikk med MA og spørsmål om svangerskapspenger. Blir de irritert fordi jeg allerede har «brukt» første timen hos fastlege spiller jeg bare uviten :angelic:
Har vel teknisk sett gjort det samme, men eneste fastlegen gjorde var jo å starte det arket man går rundt med og ta blodprøver. Fikk også UL da, men hele turen innom tok 15 min. Jordmoren har jo satt av en hel time. Har jo ikke snakket noe om fødested og hva jeg kan velge mellom for eksempel. Ser generelt sett for meg en samtale hos jordmor der man planlegger litt fremover.

Jeg sa ifra til jordmor at jeg hadde planlagt time hos fastlegen føre, og hun satte fortsatt opp time når jeg er 11+6.

Har vel teknisk sett gjort det samme, men eneste fastlegen gjorde var jo å starte det arket man går rundt med og ta blodprøver. Fikk også UL da, men hele turen innom tok 15 min. Jordmoren har jo satt av en hel time. Har jo ikke snakket noe om fødested og hva jeg kan velge mellom for eksempel. Ser generelt sett for meg en samtale hos jordmor der man planlegger litt fremover.

Jeg sa ifra til jordmor at jeg hadde planlagt time hos fastlegen føre, og hun satte fortsatt opp time når jeg er 11+6.
Var samme her egentlig, føltes ikke som en full kontroll. Av erfaring foretrekker jeg å gå til jordmor da de er spesialister på dette. Jordmor prater jo litt om forventningene til barn, fødsel osv. Også er det fint å komme der tidlig å bli litt kjent.

Jeg hadde heller ikke med urinprøve til legen, så sånn sett må jeg til jordmor uansett :)

Har fått første kontroll hos jordmor først 11+5.
De sier det skal være tilslag nok med tanke på henvisning til TUL, men jeg kjenner litt på at det er sent…
Oppdaget MA på TUL i uke 14 sist, så jeg vil ikke vente lenger enn nødvendig med å få vite om alt er bra.
Hva ville dere gjort? Bestilt time hos lege tidligere får å sikre henvisningen?
Jeg vil aller helst følges opp av jordmor siden jeg har mistet et par ganger, og tar jeg første kontroll hos lege får jeg ikke time til jordmor før i uke 24.

Trenger du si noe om legetimen til jm da? Kan vel bare.. ikke avbestille jm-timen, og få tatt kun blodprøvene hos lege? (Og henvisning ofc).

Her MÅ vi har time hos begge deler i første trimester :bag:

Samme her siden jordmor ikke tar blodprøver.
Jepp. Sånn er det her og. Kun fastlege som tar det. Så må liksom dit og ta blodprøver og få henvisning.

Var på første svangerskapskontroll hos fastlegen min idag. Han mente at første ultralyd er i uke 18?:rolleyes: Jeg prøvde å spørre han om ikke det var vanlig rundt uke 12, men han mente at det ikke stemte og at den første ordinære ultralyden er i uke 18. Spent på når jeg får innkalling:think005

Var på første svangerskapskontroll hos fastlegen min idag. Han mente at første ultralyd er i uke 18?:rolleyes: Jeg prøvde å spørre han om ikke det var vanlig rundt uke 12, men han mente at det ikke stemte og at den første ordinære ultralyden er i uke 18. Spent på når jeg får innkalling:think005
Alle har rett til TOUL i Norge nå, så da hadde jeg ringt legekontoret og sagt at jeg ønsker innkallelse til det og forklart at det er en del av svangerskapsomsorgen og du ønsker innkallelse til time :)

Alle skal få ultralyd i uke 12 nå også. Du kan stikke innom legekontoret og henvis til Helsenorge f.eks til sekretær, og klag litt til dem over at du ikke fikk henvisning i uke 12 (sjekket henvisningen?), og si at du synes det er veldig dårlig.
Hvis det ikke blir fikset, da heller, kan du gå til helsestasjonen og spørre om jm kan fikse pga uviten lege.

Herlighet. Lite oppdatert lege. Alle skal få TOUL nå, og det er rundt uke 12. Det er noen år siden det ble sånn, så her har legen sovet i timen. Men det kan jo også være et tegn på at han ikke følger opp mange gravide.

Herlighet. Lite oppdatert lege. Alle skal få TOUL nå, og det er rundt uke 12. Det er noen år siden det ble sånn, så her har legen sovet i timen. Men det kan jo også være et tegn på at han ikke følger opp mange gravide.
Det var det samme jeg tenkte at han ikke har mange gravide. Kan hende han er veldig allright uansett da, bare litt utdatert akkurat på dette.

Så merkelig! Som andre skriver har jo alle gravide nå rett på OTUL. Men vil jo tro at ved en henvisning til sykehus sammen med søknad om fødeplass, så vil sykehuset fange opp dette og sette deg opp til begge deler?

Hadde min første jordmortime i går, og ble sendt henvisning til TUL og nipt. Fikk tildelt time i morges til 22.08. :) Må bare smøre seg med tålmodighet i 3 uker til:smiley-ashamed004

Alle skal få ultralyd i uke 12 nå også. Du kan stikke innom legekontoret og henvis til Helsenorge f.eks til sekretær, og klag litt til dem over at du ikke fikk henvisning i uke 12 (sjekket henvisningen?), og si at du synes det er veldig dårlig.
Hvis det ikke blir fikset, da heller, kan du gå til helsestasjonen og spørre om jm kan fikse pga uviten lege.
Skal innom legekontoret idag å levere en urinprøve, skal snakke med sekretæren om det samtidig.

Så merkelig! Som andre skriver har jo alle gravide nå rett på OTUL. Men vil jo tro at ved en henvisning til sykehus sammen med søknad om fødeplass, så vil sykehuset fange opp dette og sette deg opp til begge deler?
Håper sykehuset fanger det opp ja!!

Skal innom legekontoret idag med en urinprøve, så tenker å snakke med sekretæren da. Får kun se at han har sendt en henvisning men får ikke lese hva som står i henvisningen på helsenorge :think005

Skal innom legekontoret idag med en urinprøve, så tenker å snakke med sekretæren da. Får kun se at han har sendt en henvisning men får ikke lese hva som står i henvisningen på helsenorge :think005
Snakk med sekretæren..!!

Snakk med sekretæren..!!
Snakket med sekretæren. Legen hadde skrevet i henvisningen at han henviste meg til ultralyd i uke 18…. Sekretæren anbefalte meg å ringe til fødeavdelingen for å forklare situasjonen. Så jeg ringte de, men hun sa det var lite de kunne gjøre før de hadde vurdert henvisningen, men at jeg mest sannsynlig kom til å bli innkalt til ultralyd i uke 13. Så jeg får bare vente å se hva som skjer. Jeg er hvertfall ikke særlig imponert over fastelegen min :think005 har stått på første plass på ventelisten til en ny fastelege i flere måneder, men har enda ikke fått ny.

Back
Topp