Kutte ned på nattamming

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Lille her på 7 mnd spiser fortsatt annenhver time eller oftere på natt. En sjelden gang sover han litt lenger, men det skjer ikke ofte.
Det er vel hovedsakelig kosen han er ute etter, og han våkner ikke ordentlig, så jeg har et ønske om å prøve å trappe ned litt fordi jeg rett og slett ikke takler så mange oppvåkninger på natta selv så bra.

Noen som har trappet ned, uten å flytte mini på eget rom, og har noen tips og erfaringer å dele? :)
 
Jeg følger denne. Vi har begynt å kutte ut/ned nå. Vi samsover, og ungen er 17 måneder :p
 
Jeg følger denne. Vi har begynt å kutte ut/ned nå. Vi samsover, og ungen er 17 måneder :p
Håper jeg slipper så lenge :eek: 1-2 ganger er greit nok, men å våkne annenhver time syns jeg er litt mye. Vet han kan sove lenger [emoji14] hehe
Sover ikke noe godt med ungene i senga heller, og når 3-åringen kommer i tillegg blir det slitsomt. Hadde da vært bedre uten mannen der egentlig, men vi har ikke noe ekstra rom :eek:
 
Det var veldig tidlig å kutte ned. I alderen 7-10 mnd er det mange som våkner mye på natt, det er helt normalt. Man bør ikke kutte nattamming før tidligst 12mnd, gjerne senere også. Jeg trappet bed nattaming gradvis fra 14mnd til 21mnd, fortsatte samsoving etterpå. Det var lett i den alderen fordi du kan lage avtaler og forklare.
 
Vil legge til at begge mine sov maks to timer mellom ammingene første 18mnd, så jeg vet alt om å bli vekket for ofte...det var lettere med nummer to for da forventet jeg det.
 
Det var veldig tidlig å kutte ned. I alderen 7-10 mnd er det mange som våkner mye på natt, det er helt normalt. Man bør ikke kutte nattamming før tidligst 12mnd, gjerne senere også. Jeg trappet bed nattaming gradvis fra 14mnd til 21mnd, fortsatte samsoving etterpå. Det var lett i den alderen fordi du kan lage avtaler og forklare.

Hadde han enda spist så, men han sutter i 30 sek før han sover videre. Han spiser ikke. Er nok litt bortskjemt med eldste som sov 11 timer uten pupp fra hun var 2 uker, men jeg fungerer rett og slett ikke når jeg våkner så ofte. Og han har egentlig ikke behovet for pupp annenhver time eller oftere.

Så jeg ønsker egentlig bare tips om hvordan andre har gjort det, også vurderer jeg selv hva jeg prøver/ikke prøver :)
 
Hvorfor ikke ta han på eget rom? Han får tydeligvis ikke nok melk hver gang, eller han vil bare kose. Jeg foreslår å gi grøt til kveldsmat og flaske med erstatning den ene gangen for dagen. Da sover de så godt atte
 
Hvorfor ikke ta han på eget rom? Han får tydeligvis ikke nok melk hver gang, eller han vil bare kose. Jeg foreslår å gi grøt til kveldsmat og flaske med erstatning den ene gangen for dagen. Da sover de så godt atte
Og jeg lo! Det som er din fasit er ikke fasit for alle andre. Mine barn sov dårligere jo mer fast føde de fikk. ;)
 
Er det et alternativ å flytte babyen til fars side av sengen? Erfaringen herfra var at når lille kun våknet for kos så hjalp det at faren roet ham. Hadde en bedsidecrib på farens side.

Tok det også stegvis. Jeg ammet siste gang for kvelden klokken 23 og så tok mannen ansvarer frem til klokken 04. Ettersom lille spiste mer på dagtid utvidet vi gradvis til klokken seks om morgenen. Kveldsammingen beholdt vi frem til 15-måneders alder.
 
Hvorfor ikke ta han på eget rom? Han får tydeligvis ikke nok melk hver gang, eller han vil bare kose. Jeg foreslår å gi grøt til kveldsmat og flaske med erstatning den ene gangen for dagen. Da sover de så godt atte
Her fikk lillegutt skikkelig mageknip av grøt den første tiden, og mme (hvis man ammer) er ikke løsningen slik jeg forstår ts. Virker mer som lille vil ha den kosen, ikke at han nødvendigvis er så sulten :)
 
Og jeg lo! Det som er din fasit er ikke fasit for alle andre. Mine barn sov dårligere jo mer fast føde de fikk. ;)
Hehe. Jeg vet jo det da. At det er forskjellig. Var bare et forslag. Jordmor anbefalte meg å legge baby på eget rom allerede fra fire mnd for at baby og mor skal få bedre nattesøvn. Så lenge de lukter mor så våkner de ofte lettere. Men det er jo bare å prøve seg fram. En venninne av meg begynte å pumpe seg hver kveld slik at mannen måtte stå opp og gi melk annenhver gang. Det funket også. Da fikk ikke barne den puppekosen hver gang og ble avvent. Pluss at mor fikk sove lengre
 
Og jeg lo! Det som er din fasit er ikke fasit for alle andre. Mine barn sov dårligere jo mer fast føde de fikk. ;)

Ser ikke helt grunnlaget for å le når noen kommer med erfaringer og forslag[emoji85][emoji23]
 
Ser ikke helt grunnlaget for å le når noen kommer med erfaringer og forslag[emoji85][emoji23]
Jeg lo mest av "da sover de så godt atte". Det var et bombastisk utsagn som jeg ikke kjenner meg igjen i.
 
Har du hatt baby i sengen til deg og mannen i langt over et år? Fasinerende.. Går ikke det utover begge deres søvn, sexliv osv?
Kan svare for meg selv; vi samsover med ei på tre (ikke alle netter lenger, men mange) og har baby på fem måneder sammen med oss fra firetiden og frem til vi står opp. Koser oss med det, og vi sover godt alle sammen. Sex har vi ikke hatt siden lillebror ble unnfanget, men det er av andre grunner enn samsoving for å si det sånn.
 
Kan svare for meg selv; vi samsover med ei på tre (ikke alle netter lenger, men mange) og har baby på fem måneder sammen med oss fra firetiden og frem til vi står opp. Koser oss med det, og vi sover godt alle sammen. Sex har vi ikke hatt siden lillebror ble unnfanget, men det er av andre grunner enn samsoving for å si det sånn.
Det går vel for noen. Jeg er litt sånn at vårt soverom er hellig og tilhører meg og mannen kun. Jeg elsker ungene mine og nærheten de gir meg. Bruker lang tid på legging og ligger litt i seng med dem på deres rom. Leser, synger og koser. Men setter vårt soverom får barna knapt nok være på. Det er liksom forbeholdt en annen type nærhet, elskov og intimitet. Ikke minst ting som barna ikke har noe å rote i. Jeg sier ikke at det dere gjør er feil. Tror bare at der er vi damer veldig forskjellig. Jeg for min del er nok en best mamma når jeg ivaretar mine/ våre behov og skiller mellom det å være mamma på ene siden og bare en kjæreste på den andre
 
Har du hatt baby i sengen til deg og mannen i langt over et år? Fasinerende.. Går ikke det utover begge deres søvn, sexliv osv?

Samsover enda med 2,5 åringen her (legges på eget rom, kommer inn til oss ila natta), kuttet nattamming for over et halvår siden da. Vi sover godt og nr to er i magen min, så hverken sex eller søvn er noe stress nødvendigvis. Akkurat sex handler jo også litt om å tenke utenfor boksen. Man MÅ jo ikke ha sex i senga kl 23 liksom. Vi sover uforstyrret hele natta alle tre, men sover lille på eget rom må vi opp et par ganger og det gidder vi rett og slett ikke. Samsoving kan fungere godt for mange, og vi er heldigvis av de :) Heldigvis er det flere og flere som tør å si åpent at de samsover med «store» barn, slik at det kan bli mer åpenhet om det :)
 
Samsover enda med 2,5 åringen her (legges på eget rom, kommer inn til oss ila natta), kuttet nattamming for over et halvår siden da. Vi sover godt og nr to er i magen min, så hverken sex eller søvn er noe stress nødvendigvis. Akkurat sex handler jo også litt om å tenke utenfor boksen. Man MÅ jo ikke ha sex i senga kl 23 liksom. Vi sover uforstyrret hele natta alle tre, men sover lille på eget rom må vi opp et par ganger og det gidder vi rett og slett ikke. Samsoving kan fungere godt for mange, og vi er heldigvis av de :) Heldigvis er det flere og flere som tør å si åpent at de samsover med «store» barn, slik at det kan bli mer åpenhet om det :)
Bra det fungerer for de som ønsker det da . Jeg makker meg og breier meg så voldsomt når jeg sover. Har det mest behagelig når jeg får gid plass alene under egen dyne. Og med en ekstra dyne mellom bena. Hehe. Selv som nyforelska er det ikke noen som får ligge under min dyne gitt. All kos må skje før jeg skal ha søven min
 
Back
Topp