Kunstig søtning

Tjaaa... Tyggis får de jo, det inneholder xylitol, men siden det er basert på alkohol er det ikke helt det samme som aspartam. Lettbrus liker jeg ikke så de få gangene vi kjøper brus er det skikkelig :p og saft har vi sjelden. Men mamma lager faktisk syltetøy med xylitol, og det smaker nesten som vanlig. Jeg er ikke fanatisk overhodet, og bruker vanlig rørsukker til det meste. Men jeg er veldig klar over at sukkerindustrien er kjøpt og betalt over mange år. Selv om det er et naturlig produkt er det ikke bra for kroppen. Så jeg skjønner at folk finner alternativer, og i moderate mengder kan jeg ikke se at dette er verre enn vanlig sukker. Problemer knyttet til lettbrus og overvekt, har ikke det å gjøre med at folk da drikker det hver dag og flere ganger om dagen? Det ville de kanskje ikke gjort med vanlig brus? Bare synser litt her..

Saften er vel det eneste hjemme, som er sånn "sukkerfritt" tenker jeg. (Fun light el. lign.) Men selv der foretrekker jeg ofte å kjøpe den vanlige "full feite" saft fra Lerum. :D

Er ingen av oss voksne som er noe glad i smaken av "sukkerfrie" produkter allikevel, så det passer meg helt fint.

Etter min mening kan man hellere kutte ned på de vanlige ting i stedet for å må fylle seg opp på "sukkerfritt". ;)

Tjaaa... Tyggis får de jo, det inneholder xylitol, men siden det er basert på alkohol er det ikke helt det samme som aspartam. Lettbrus liker jeg ikke så de få gangene vi kjøper brus er det skikkelig :p og saft har vi sjelden. Men mamma lager faktisk syltetøy med xylitol, og det smaker nesten som vanlig. Jeg er ikke fanatisk overhodet, og bruker vanlig rørsukker til det meste. Men jeg er veldig klar over at sukkerindustrien er kjøpt og betalt over mange år. Selv om det er et naturlig produkt er det ikke bra for kroppen. Så jeg skjønner at folk finner alternativer, og i moderate mengder kan jeg ikke se at dette er verre enn vanlig sukker. Problemer knyttet til lettbrus og overvekt, har ikke det å gjøre med at folk da drikker det hver dag og flere ganger om dagen? Det ville de kanskje ikke gjort med vanlig brus? Bare synser litt her..
Med hensyn til lettbrus og overvekt, i noen studier så kan det tyde på at lettbrus kan gi økt sultfølelse, og da spiser man jo mer av mat og snop. Det er det jeg har hørt. Jeg drikker lettbrus hver dag, men spiser ikke mer mat enn nødvendig, selv om jeg kan ha sultfølelsen. Ikke alltid den er reell.

Drikker pepsi max. Tror helt ærlig den aspartamfrykten er vanvittig overdreven. Alt med måte. :)

Kun i tyggis. Ellers får jeg migrene om jeg drikker f.eks cola zero o.l. Så kroppen min liker det rett og slett ikke :)

Back
Topp