Kunstig søtning

Ikke så mye, nei. Eneste er sukkerfri tyggis, og det er ikke så ofte frøkna eller jeg spiser det heller. Har aldri hatt noe behov for å innta søte ting på daglig basis, da er det jo sukkeret jeg er hekta på. Har bestandig tenkt det var bedre bare å kutte det søte heller enn å innta det falske som ikke er like godt og som man er så usikre på konsekvensene av.

Bruker suketter i kaffe og te da, får ikke til å dosere med sukker. Men er langt fra daglig jeg drikker det.
 
Last edited:
Poden får ikke ting med kunstig søtning i, men så er han bare 2 år og barn under 3 år skal jo ikke ha sånt.
Men når han tipper 3 år kommer han fortsatt ikke til å få det altså, da tenker jeg at sukker er "bedre" å få i seg.
Selv drikker jeg innimellom te med suketter, tygger sukkerfri tyggis og drikker sukkerfri saft en gang i blant.
 
Bruker ikke slike lettprodukter nei. Men jeg selv har brukt litt Natreen. Det nevns ikke i artikkelen, eller kanskje det har flere navn?
 
Forskning på Pro og con kusnstig søtning kommer opp hele tiden.
Men fremdeles mener WHO at diet-coke gir større helsegevinst enn vanlig Cola.

Er selv en stor-drikker av pepsimax :p

Ungene liker ikke brus så godt, de drikker juice. eller husholdningssaft/solbærsaft.
 
Nei, kunstig søtning står jeg over og barna mine får ikke spise eller drikke produkter med kunstig søtning.
 
Nei, bruker ikke det annet enn i tyggis. Liker ikke smaken eller ettersmaken det gir.
 
Nei. Jeg blir dårlig av brus med kunstig sting aå det har vi aldri uansett. Eldste er over 3 år men hu får sjeldent noe med kunstig søtning.
 
Jeg har svangerskaps diabetes. Har kutta ut alt av sukker og raske karbohydrater. Har mista 17kg så langt i svangerskapet. Men ja jeg drikker litt cola zero og iskaffe zero. Er eneste "gode" jeg har unna meg siden juni.
 
De får lov å drikke saft uten tilsatt sukker og div annet søtet kunstig hos min mor. Hun har kostholdsregulert diabetes så hun må ha det sånn. De er 5 og 8 nå da. Yngste er 9 mnd og får medbrakt enda.

Hjemme får de heller sukker om de skal ha noe søtt
 
Prøver å unngå det. Får stort sett bare vann :)
 
Jeg liker virkelig ikke kunstig søtning. Syns det smaker helt grusomt :eek:
 
Barnet får ikke. Sjelden jeg også får det i meg, er ikke i noe av det vi spiser til vanlig.
 
Eneste jeg har i meg er Pepsi Max. Gir absolutt ikke noe kunstig til mini. Når jeg lager mat/baker noe som trenger søtning bruker jeg som oftest kokossukker.
 
Uff..... Er så lei av kvakksalvere som er uetterrettelige og sprer skremselspropaganda.....

Her er et pålitelig og evidensbasert svar og tilbakevising av de falske og udokumenterte påstandene i NRK-artikkelen, skrevet av en ernæringsfysiolog:

"Før helgen dukket det opp en artikkel på NRK Vestfolds nettsider med tittelen «Lettbrus gir deg diabetes». Jeg, og mine kollegaer som har sett artikkelen ble utrolig oppgitt over at dette temaet tas opp igjen og igjen.

(---)

(Påstand fra Markussen) Lettbrus gir diabetes.
Ingen av forskningsartiklene oppgitt i artikkelen støtter dette utsagnet. Ganske spesielt, i og med at dette er hovedpoenget i artikkelen. Europeiske og norske myndigheter har tvert imot konkludert med at aspartam og andre søtstoff er trygge å bruke i vanlige mengder(3). I de nye retningslinjene for diabetes som er på høring i disse dager anbefales også kunstig søtstoff som erstatning for sukker til diabetikere"

Artikkelen er verdt å lese om du mener noe om kunstig søtningsmidler!


http://www.marieskerud.com/single-post/2016/10/09/Gir-lettbrus-diabetes
 
Last edited:
Uff..... Er så lei av kvakksalvere som er uetterrettelige og sprer skremselspropaganda.....

Her er et pålitelig og evidensbasert svar og tilbakevising av de falske og udokumenterte påstandene i NRK-artikkelen, skrevet av en ernæringsfysiolog:

"Før helgen dukket det opp en artikkel på NRK Vestfolds nettsider med tittelen «Lettbrus gir deg diabetes». Jeg, og mine kollegaer som har sett artikkelen ble utrolig oppgitt over at dette temaet tas opp igjen og igjen.

(---)

(Påstand fra Markussen) Lettbrus gir diabetes.
Ingen av forskningsartiklene oppgitt i artikkelen støtter dette utsagnet. Ganske spesielt, i og med at dette er hovedpoenget i artikkelen. Europeiske og norske myndigheter har tvert imot konkludert med at aspartam og andre søtstoff er trygge å bruke i vanlige mengder(3). I de nye retningslinjene for diabetes som er på høring i disse dager anbefales også kunstig søtstoff som erstatning for sukker til diabetikere"

Artikkelen er verdt å lese om du mener noe om kunstig søtningsmidler!


http://www.marieskerud.com/single-post/2016/10/09/Gir-lettbrus-diabetes
Amen!
 
Back
Topp