Koranopplesning i kirken...

ORIGINAL: Skattene mine

ORIGINAL: Lille_frosk

Islam og kristendom stammer fra samme religion i bunnen, jødedom. Men har utviklet seg derfra til to egne religioner. Om du leser Koranen så står det mye av det samme som i Bibelen. I Bibelen står det mindre om Jesus enn i Koranen. I Koranen så står det at Jesus er en profet, dvs. at muslimer ikke tror Jesus var Guds sønn, men en profet. Men Koranen har altså mer fortellinger om Jesus enn Bibelen.

Om kirken leste om Jesus fra Koranen så ser jeg ikke helt problemet, så lenge det handler om Ham og ikke Allah eller den viktigste profeten i Islam. En gang er greit, men jeg synes IKKE det skal bli en vane.

Men om Koranen ble lest under skolegudstjenesten så kanskje de små håpefulle lærte noe,kanskje de lærte at Islam og Kristendom ikke er SÅ forskjellige som en skal ha det til i dag.

Enig med store kloke frosk! [:)][:)][:)][:)]

Jeg også.

ORIGINAL: et_lite_vesen

Islam og kristendom stammer fra samme religion i bunnen, jødedom. Men har utviklet seg derfra til to egne religioner. Om du leser Koranen så står det mye av det samme som i Bibelen. I Bibelen står det mindre om Jesus enn i Koranen. I Koranen så står det at Jesus er en profet, dvs. at muslimer ikke tror Jesus var Guds sønn, men en profet. Men Koranen har altså mer fortellinger om Jesus enn Bibelen.

Om kirken leste om Jesus fra Koranen så ser jeg ikke helt problemet, så lenge det handler om Ham og ikke Allah eller den viktigste profeten i Islam. En gang er greit, men jeg synes IKKE det skal bli en vane.

Men om Koranen ble lest under skolegudstjenesten så kanskje de små håpefulle lærte noe,kanskje de lærte at Islam og Kristendom ikke er SÅ forskjellige som en skal ha det til i dag.

Da får de dra til en moskè og få det lest opp derfra!

Som Vesla222 skrev: Brobygging er en fin ting.

Dessuten i dag er muslimene en gruppe som blir utsatt for endel fremmedhat, og noen ganger kan en trekke parareller til jødene tidlig på 1930 -tallet FØR 2 verdenskrig. Og da mener jeg det er SMART å drive med FOLKEOPPLYSNING. Og da ser jeg ikke problemet med at det ble lest om JESUS fra Koranen i KIRKA. Det handlet jo om JESUS, Guds sønn!!! Ikke om Allah eller andre ting som er særegent for Islam!

Fremmedfrykt er det mest skummle i denne verden! Og nå synes jeg det er urett mot muslimer.

En skal ikke tåle den urett som ikke rammer seg selv - skrev Arnulf Øverland som en VARSEL på 30 -tallet om jødehetsen som foregikk i europa. Nordmenn tok det ikke på alvor. Hva skjedde? Jo de kom til Norge også.

Og ja jeg vet at endel terrorrhandlinger er utført av muslimer, men det er viktig huske på at disse er EKSTREMISTER. Og det kunne like gjerne vært en kristen. En trenger ikke dra lenger enn til Knutby, og saken der for å finne GALE handlinger utført av EKTREMISTISKE kristne!

Delvis enig med lille_frosk jeg ja. Islam og kristendommen er ikke så ulik. Nå vet ikke jeg hvordan det var, men at det ble lest et stykke fra koranen var kanskje for å vise at de to religionene faktisk bunner i samme tro? At en prest gjør dette vil jeg si at han er med på å ufarliggjøre islam, for det er ikke religionen men noen av de som utøver den som er skumle. Men at koranlesing er fast innslag i kirka er jeg imot.

Menne...det å dra med rubb og rake (muslimer, buddister, kristne, jøder, ateister osv) i julegudstjeneste sånn før jul (det var jaffal obligatorisk når jeg gikk på skole)

- er det snik-kristning det da? [8D]

ORIGINAL: polkagris

Men folkens, Gud og Allah er en og samme "person", til opplysning!

Og det var den samme Jesus`en de leste om [;)]

ORIGINAL: [Mon|]

ORIGINAL: Skattene mine

Enig med store kloke frosk! [:)][:)][:)][:)]

Jeg også.

Godt sagt Lille-frosk [;)]

ORIGINAL: Vesla222

Jeg vet ikke nøyaktig hva som ble lest, men det var en historie om Jesus. Så om presten syntes det var en fin ting, så tror jeg ikke det skadet hverken kristne eller muslimer [;)]  Tvert i mot så tror jeg at mange kanskje fikk seg en vekker fordi de ikke visste at også muslimer tror på Jesus (som profet), og muslimene følte seg muligens mer inkludert. Brobygging er en fin ting, mener nå jeg!

Sign.

ORIGINAL: AnneEmilie

ORIGINAL: Bare Kari

Hva er vitsen med det lurer jeg på? Man går da vel i kirken fordi man er kristen vel?
Synes ikke det er forkastelig, for det bryr meg midt i julegrana, men ser ikke poenget..

Når det er en julegudstjeneste i regi av skolen så går de fordi de må, ikke fordi de er så sabla kristne alle sammen... og det er vel litt av poenget her???
Greit hvis alle setter seg inn i saken først [8|][;)]

ORIGINAL: Kickie

ORIGINAL: Vesla222

Jeg vet ikke nøyaktig hva som ble lest, men det var en historie om Jesus. Så om presten syntes det var en fin ting, så tror jeg ikke det skadet hverken kristne eller muslimer [;)]  Tvert i mot så tror jeg at mange kanskje fikk seg en vekker fordi de ikke visste at også muslimer tror på Jesus (som profet), og muslimene følte seg muligens mer inkludert. Brobygging er en fin ting, mener nå jeg!

Sign.

Ja, kan godt hende det.

Altså, så lenge islams lære ikke ble forkynnet og så lenge historien om Jesus ikke var på kant med kristen lære så ser jeg ærlig talt ikke problemet.. Jeg antar at det var en prest med et teologistudie i bagasjen som bestemte dette, og da må man jo anta at han/hun har tenkt på at historiene man får høre om Jesus i kirken må være forenelige med en kristen oppfatning av Jesus.. Og med all respekt og meddele forstår jeg ikke hvorfor det er å tråkke på kristne verdier dersom historien kan sees som en "sannhet" fra et kristent perspektiv..

Herre.... Er vi et muslimsk land nå plutselig?
Får kjøpe meg burkini i sommer jeg da og integrere meg i mitt EGET land.

Det har jo null og nada med integrering å gjøre.

Historien om Jesus i Quran er ikke så annerledes enn i Bibelen, bare at vi tror ikke Gud er hans far, kun at han er født ved ett mirakel. Det kapitelet han skal lese, handler mest om tiden før Jesu fødsel, hva vi tror at Maria gjorde og sa, før hun fødte. Hvordan hun gikk til daddelpalmen, som jo også står i Bibelen.

Synes det er intollerant å nekte. Hvorfor protesterer man på det? Det har vært gjort flere ganger før, i andre kirker, men nå skal det reageres på, fordi nå er muslimene fienden... Sykt.

Nei!! Nå får det faen meg være nok!!

Selvom det "bare" er en skolegudstjeneste så syns jeg ikke opplesning fra koranen har noe i en norsk kristen kirke å gjøre. Dette er en julegudstjeneste og etter hva jeg vet så feirer vel ikke muslimene jul...... så hvorfor i all verden skal de lese fra koranen under enn sånn høytid? Jeg regner med at de fleste har en eller annen form for religions undervisning i skolen, så da får de ta seg av den biten der.

ORIGINAL: Zznoorkfrøken

Muslimene har et mål og det er å få hele verdentil å tro på Islam. Så det å komme så langt at det leses fra Koranen i Kirken... ja da er vel målet nesten nådd.
Hadde en kristen familien ropt og skreket i skolen om at de Måtte feire jul og påske i skolen i et muslimsk land, tja... da vet vi jo hvordan det hadde gått.

Det er vel en grunn for at mange flykter i fra de landene som har Islam som levesett men hvorfor prakke religionen på europerer? Har IKKE imot muslimer, for det er mange fantastiske mennesker som gjør en god jobb. Men synes lite om at Norske skoler ikke skal få lov til ha våre kristne tradisjoner uten at alt skal avlyses pga noen elever som har en annen tro For det hadde aldri skjedd f.eks i Irak/pakistan osv...

Bare sånn til info, så er både kristendom og islam misjonerende religioner, så dette er ikke noe spesielt for islam. [:)]

ORIGINAL: Benedicte23

Hva synes dere om at det skal leses fra koranen i julegudstjenesten? Jeg mener at det er helt forkastelig. Integreringspolitikken har gått alt for langt!!!

Kilde?

ORIGINAL: Kari Nordmann

Altså, så lenge islams lære ikke ble forkynnet og så lenge historien om Jesus ikke var på kant med kristen lære så ser jeg ærlig talt ikke problemet.. Jeg antar at det var en prest med et teologistudie i bagasjen som bestemte dette, og da må man jo anta at han/hun har tenkt på at historiene man får høre om Jesus i kirken må være forenelige med en kristen oppfatning av Jesus.. Og med all respekt og meddele forstår jeg ikke hvorfor det er å tråkke på kristne verdier dersom historien kan sees som en "sannhet" fra et kristent perspektiv..

Veldig enig her. Signerer [:)]

Back
Topp