Kommentarer til vekttråden

Av dere som har vært gravide før, var det mange som ikke begynte å gå opp før i slutten av svangerskapet? Og evt gikk dere opp mye da?
Jeg er foreløpig fortsatt 1-2kg under det jeg var før jeg ble gravid. Gikk ned 3 kg den første tiden. Er livredd for at jeg skal legge på meg alt på en gang i slutten, da blir det mye strekkmerker da!

Termin 12. februar med første frøet❤
Jeg la på meg 6kg de første 30 ukene og 18 kg de siste 10ukene. Ikke et eneste strekkmerker på magen. Verre med puppene og lårene

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Godt å høre:) bøir spennende å se hvor mye vekta kommer til å skyte i været etterhvert..!

Termin 12.februar med første frøet:)

ImageUploadedByBV Forum1379494766.768295.jpg
Da henger denne på kjøleskapet :p

Den blå streken er vekt oppgang og nedgang fra start. Den sorte er oppgang fra uke 12. Det oransje feltet er liksom der jeg skal ligge innenfor *kremt*

Jepp da ligger jeg et kilo over det jeg skal ift "planen min". Har gått opp en hel kilo i uke istedenfor en halvkilo. Håper det går an at vekta står litt stille, for jeg kan jo ikke gå ned.

Blir du ikke stresset av å følge så mye med på vekten?

Blir du ikke stresset av å følge så mye med på vekten?
Neida. Blir bare motivert til å spise sunnere:) Må følge med uansett pga stor sjanse for å få sf igjen - så må følge med på vekt og ødem nøye uansett.

Ser heller ikke noe problem i å følge med på vekten:) viktig å være litt bevisst. Er mange som unner seg mye fordi de er gravide og har derfor "lov". Jeg er heller motsatt, er jo når en er gravid en bør være bevisst på hva en trykker i seg:)

Termin 12. februar med første frøet❤

Neida. Blir bare motivert til å spise sunnere:) Må følge med uansett pga stor sjanse for å få sf igjen - så må følge med på vekt og ødem bøye uansett.

Jeg har ikke hatt sf så og vet ikke i hvilken forbindelse det dukker opp. Det kan ikke være enkelt å måtte bekymre seg over det i hvertfall.. Men vi har vel alle våre bekymringer. ;) Vekt er en ting jeg aldri har stresset med, har ikke vekt hjemme og de to legene jeg har vært på hos på svangerksapskontroll hos, har vist veldig ulikt. Jeg ligger som regel på 60-65 kg, men regner med jeg nærmer meg 70 snart. Bikket 80 kg med min sønn, syns det var litt morsomt. 80 kg er jo mye for meg, hadde vel lagt på meg en 18-20 kg.. Å komme seg under 70 var vanskelig sist, det gikk sikkert 9-10 mnd før jeg kom under det. Men så gikk det greit. Jeg ammet ikke da. Jeg har et sunt og fornuftig kosthold men nå i svangerskapet spiser jeg noe mer bakst og kakerier. Det er jeg ikke så glad i til vanlig. ;) bakte daim-cookies i går, de var kjempegode men orket bare én, det var mer enn nok. Hehe.

Jeg har ikke hatt sf så og vet ikke i hvilken forbindelse det dukker opp. Det kan ikke være enkelt å måtte bekymre seg over det i hvertfall.. Men vi har vel alle våre bekymringer. ;) Vekt er en ting jeg aldri har stresset med, har ikke vekt hjemme og de to legene jeg har vært på hos på svangerksapskontroll hos, har vist veldig ulikt. Jeg ligger som regel på 60-65 kg, men regner med jeg nærmer meg 70 snart. Bikket 80 kg med min sønn, syns det var litt morsomt. 80 kg er jo mye for meg, hadde vel lagt på meg en 18-20 kg.. Å komme seg under 70 var vanskelig sist, det gikk sikkert 9-10 mnd før jeg kom under det. Men så gikk det greit. Jeg ammet ikke da. Jeg har et sunt og fornuftig kosthold men nå i svangerskapet spiser jeg noe mer bakst og kakerier. Det er jeg ikke så glad i til vanlig. ;) bakte daim-cookies i går, de var kjempegode men orket bare én, det var mer enn nok. Hehe.
Ved sf så får man mye vann i kroppen. Vekten stiger derfor plutselig raskt. Det er begrenset hvor mye det går an å legge på seg av fett på en veldig kort periode. Får vekten et plutselig hopp så bør jeg slå alarm. Sist la jeg på meg 30 kg (var helt merkelig å bikke 90kg!). Vannet la seg veldig gjevnt fordelt på kroppen min så jeg trodde jeg bare hadde lagt på meg - synes det var vanskelig å se forskjell på fett og vann på lår, hofter, overarmer osv. 2 uker etter ks var jeg nede i startvekt igjen. Man kan vel regne ca 10kg på baby, fostervann, morkake osv så da var det 20kg i tillegg. Og det må ha vært vann og ikle fett...går ikke an å miste 20 kg fett på 2 uker! ;)

Så høy vektoppgang på slutten bør følges med, skal noteres. :)

Jeg har ikke veid meg på en uke (som er mye for min del) fordi jeg merket at jeg begynte å bli litt for opptatt av den helsikens vekten (har hatt litt problemer med det før). Hadde jeg spist usunt så hadde det kanskje vært verd å følge nøye med, men kostholdet mitt er mer eller mindre likt som det alltid har vært, så jeg tenker at det jeg legger på meg er helt naturlig vektoppgang.

Jeg kommer nok til å følge med, men ikke så mye som før, og skal ihvertfall ikke sammenligne meg med andre her. Ble nesten deppa en stund når jeg følte meg unormal som gikk opp i vekt.

er det ,ulig å "klistre" vekttråden kanskje? siden vi bare redigerer, og ikke legger inn nye svar, ligger den jo lenger og lenger ned i forumet...

Kan noen hjelpe meg med å se over "regnestykket" i oversikten min? Jeg er har gått i minus på vekten, først flere og flere i minus men så tilbake til startvekt igjen. Nå har står jeg på totalt 0 i +/- men veier 79 og ikke 80 som var utgangspunktet. Skjønner ikke helt...

Fikk spørsmål av en eldre frekk dame på jobben min da jeg takket nei til is: "du er redd for å legge på deg no ja, hvor mye har du lagt på deg no?" Jeg ble så paff og sinna og svarte med at DET trenger ikke du å vite!
Følte meg skikkelig feit etter hun kommenterte vekten min på en veldig sarkastisk måte.. Gikk på vekten dagen etter, men har bare lagt på meg 2,5kg!!

Frustrert!!! Jeg er 14 + 2, er 167cm, å veier nå 67,7 kg!! Når kvalmen kom så holdt jeg liksom den i sjakk med å holde blodsukkeret oppe, altså spise, MYE mer og oftere enn jeg pleier. Trøtt ble jeg også, så det ble jo slutt på trening. Jeg har til nå gått opp 9kg... Å ikke kan jeg slanke meg heller for det er vist ikke bra for baby... Hva gjør jeg da da? Jeg vil jo ikke legge på meg mere nå... De to andre svangerskapene mine la jeg på meg 20 kg, jeg brukte 1 og 3 år på å komne ned i normal vekt igjen... Vil virkelig ikke gjennom det der igjen... Noen som vet om det er farlig for baby om jeg spiser sånn at vekten holder seg der den er nå? Det betyr vel at baby får det den trenger, men at jeg ikke legger mere på meg på på en måte eller?

Har to prinser født i 2005 og 2007. Lille spire ventes rundt 19. Februar <3 <3 <3

Når det gjelder kosthold og matinntak når man er gravid så må du bare prøve deg frem hva som blir riktig for deg. Jeg har selv vært nøye med vekten, men det er ikke så lett å styre det hvis kroppen ikke er i form. Spurte jordmor tidlig i svangerskapet om næring og sånt da jeg spesielt de tre første mnd slet med å få i meg mat. Fikk null vektoppgang de mnd fordi jeg spiste lite. Men babyen får det den skal likevel. Ellers så har matlyst og sånt gått veldig opp og ned under svangerskapet. Nå på slutten (har bare 6 uker igjen) har det til tider blitt mindre mat per måltid fordi han tar mye plass i magen. Spiser jeg ikke så mye så får jo babyen det han trenger uansett. Det tærer på meg i stedet. Men da må du passe deg at du ikke sliter deg ut. Det kan bli et langt svangerskap hvis du får i deg for lite næring. Du kan bli slapp og et svangerskap er jo langt nok i utgangspunktet. Men bare fortsett å spis lite og ofte og føl deg litt fram. Spis hvis du blir sulten :-) Jeg selv har jo opplevd at vekten har gått både opp og ned og stått stille i flere uker. Du har jo mange kg å gå på framover. Nå på slutten går jeg opp lite. Ligger på ca 12kg opp totalt. Kunne sikkert klart mg med mindre. Men å få i meg litt sukker føler jeg til tider gir meg energi. Spiser stort sett sunt.

Er du frustrert? jeg er 163 høy, og veide ca 70kg før jeg ble gravid, nå er jeg 17+2, og veier 75, både jordmor og lege sier jeg er overvektig! Og jeg har så vondt i beina mine at jeg sliter med å gå, selv om legen mener det ikke er noe problem så jeg må tvinge meg på jobb, tvinge meg på trening og tvinge meg over alt.

Jeg har funnet ut at det beste å gjøre e i å bare drite i alt, og kose seg så mye man klarer, ta vare på bebi og slappe av å følge kroppen :)

Du er da aldeles ikke overvektig. Synes legene henger seg for mye opp i vekten når man er gravid. Fikk selv høre på en kontroll at jordmor synes jeg hadde gått opp mye, men jeg gikk opp gradvis litt og litt, men så kunne jeg brått stå stille i mange uker. Det er jo så mye som spiller inn her. Var hoven i kroppen i sommer da det var 30 grader og ringene og sånt kunne bli trange, noe som ikke er tilfelle nå. Jeg har 6 uker igjen og ligger innnfor normalen. Man har jo heller ikke kontroll på vann i kroppen, som kan komme. Ingen kropper er like. Noen legger på seg litt og litt, andre får det meste på slutten. Da foretrekker jeg å få det litt og litt så kroppen slipper å få sjokk. Så lenge man passer på å spise sunt, men unne seg godt i blant så er jo det det beste :-)

De spurte meg om startvekt når jeg var på første kontroll, og da sa jeg 71 (som jeg veide på morgenen før jeg ble gravid), og så veide de meg hos legen med klær og sko til 73 langt ut på dagen. Morgenen etter veide jeg 71.8... Jeg skulle kanskje ha spurt om å få veie meg hjemme jeg også, for nå blir det jo ihvertfall ett kilo feil ut fra startvekten.

Det der ville jeg ikke brydd meg noe om. Jeg har bare veid meg hjemme. Veier meg til samme tid hver gang, på morran før frokost. Da blir det samme vekten. Det viktigste er å ha kontroll selv. Så gir jeg vekta til jordmor når jeg er der.

Back
Topp