Kolikk? Manuellterapeut?

mjej

Betatt av forumet
Jeg er fryktelig, fryktelig redd for at lillegutten vår har kolikk.. Det startet så smått sist uke, med at han fikk plutselige skrikeanfall på kveldstid. Amming, bæring og vugging i vogn hjalp han til å roe seg, og han sovnet.
Nå, siden mandag, har han skreket fælt (og plutselig) hver gang han må ligge for seg selv. Det eneste som trøster er pupp (kan gjerne sovne ved puppen og være stille), bæring/byssing og trille tur. Han blir helt rødsprengt i ansiktet når han hyler, og jeg ser/kjenner at han spenner fælt i magen. Han har mange lyder fra magen også, og promper myyye. Ser jo at gutten har luftplager..
I tillegg har lillegutten vår torticollis. Fikk dette påvist av barnelege på sykehuset 2 dager etter han ble født Fått henvisning til fysio, og hadde vår første time der på tirsdag. Vi har fått mange øvelser vi skal gjøre hjemme, men det er veldig vanskelig å trene en liten baby som skriker i smerte.. Umulig å tøye ut den stive siden i nakken når han spenner seg.. Av det jeg har lest, så er kolikk et vanlig symptom på torticollis. Vi prøvde derfor kiropraktor på mandag som var. Føler han ble verre etter dette. Kiropraktoren satt og holdt et fast trykk på nakkemuskelen hans hele timen, ingenting annet. Sjekket jo selvfølgelig også assymmetrien hans.

Helsesøster ga meg i går forslag om å gi 15ml fennikel-te til lillegutt 5-6 ggr/dag, enten før eller etter amming. Hun ga meg også beskjed om å prøve Minifom.
Jeg har siden i går formiddag gitt gutten Minifom før hvert måltid, og ga han 3x15ml fennikel-te i går. Det er vanskelig å få han til å drikke det (sprøyte, spruter ut igjen), dessuten er jeg litt skeptisk til å gi han teen. Jeg har derfor drukket litt selv i håp om at det går over i melken min.
Jeg har kuttet ut all frukt/bær (i over en uke), det samme med nesten alt av grønnsaker/belgfrukter. Det er vel kun isbergsalat, avokado og agurk jeg spiser av grønt. Melkeprodukter kuttet jeg helt ut i går også, sammen med kullsyre, koffein og kunstig søtning. Dette vil jeg prøve en ukes tid, for å se om det hjelper med magesmerten hans..

Han er forøvrig 4 uker på lørdag. Sover vanligvis maks 2 timer av gangen på natt. 2 timer søvn, så mat. 2 timer søvn, så mat. Nå har det blitt til 10min søvn, skriking og hyling, mat, etc..

Jeg har lest at manuellterapeut er gratis, men hvordan fungerer dette? Er alle terapeutene det, eller bare noen? Må man ha henvisning?
Vi er veldig desperate (selv om det ikke har gått mer enn nesten en uke)... Får vondt av å se han lide sånn.

Stakkars lille, og stakkars dere! Forstår godt dere er desperate, har selv vært på det stadiet med vår jente, som har hatt store plager og smerter pga sure oppstøt og halsbrann. Hjerteskjærende å se dem slite, uten å kunne gjøre stort :( Du trenger ikke henvisning til manuell terapeut, og det finnes terapeuter som har spesialkompetanse på babyer. Sjekk denne siden, og se om det finnes noen nær dere:

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Håper gutten deres får det bedre snart! :)

Hm, jeg har sendt forespørsel til noen av klinikkene, og samtlige koster penger...?

Nimi: "Vi har to manuellterapeuter her som jobber mye med barn og denne problematikken dere sliter med , men begge disse er private. Så en time koster 870 kr. Oppfølgingstimer koster 495 kr."

Balderklinikken: "Du må ikke ha henvisning , men det er veldig fint å ha
Timen koster kr 500.- første gang og senere timer kr 100.-
Han har ikke fult kommunalt tilskudd, kun 30%"

Skjønner ikke helt det opplegget..

Hm, jeg har sendt forespørsel til noen av klinikkene, og samtlige koster penger...?

Nimi: "Vi har to manuellterapeuter her som jobber mye med barn og denne problematikken dere sliter med , men begge disse er private. Så en time koster 870 kr. Oppfølgingstimer koster 495 kr."

Hvor bor du?

Jeg har samme problem med en som skriker selv.prøver alt nå.nin sovner ikke i bil engang... Jeg prøvde denne i går og han sov fra 20.00-06.00 med unntak av noen ganger med mating.om det er tilfeldigheter vet jeg ikke men magisk var det.ImageUploadedByBV Forum1437062392.614720.jpgjeg tok den av etter ca to timer da og han sov like godt.virker som den hjalp han å finne roen.

Jeg har samme problem med en som skriker selv.prøver alt nå.nin sovner ikke i bil engang... Jeg prøvde denne i går og han sov fra 20.00-06.00 med unntak av noen ganger med mating.om det er tilfeldigheter vet jeg ikke men magisk var det.Vis vedlegget 126527jeg tok den av etter ca to timer da og han sov like godt.virker som den hjalp han å finne roen.

Jeg har prøvd å svøpe han med et helseteppe, og han blir faktisk litt roligere av det. Eller, sist jeg prøvde ble han det.. Skal prøve igjen i kveld! Håpe det fungerer.. Dette er veldig slitsomt, kjett og vanskelig :(

Ja det er ikke lett.tøft for alle når det står på.jeg vurderer å prøve manuellterapaut på mini her.

Ja det er ikke lett.tøft for alle når det står på.jeg vurderer å prøve manuellterapaut på mini her.

Tror vi har fått time hos en manuellterapeut på Kjelsås imorgen. Hun har egentlig ferie, men skulle innom kontoret sitt, så da kunne hun ta en titt på han. Og hun tar ingenting for det (barn under 12 år) :) Håpe det fungerer

Jeg skal til manuellterapeut med min neste uke pga stiv nakke. Fikk beskjed at siden hun var så liten var det gratis. Men jeg bor på Romerike da.

Tror vi har fått time hos en manuellterapeut på Kjelsås imorgen. Hun har egentlig ferie, men skulle innom kontoret sitt, så da kunne hun ta en titt på han. Og hun tar ingenting for det (barn under 12 år) :) Håpe det fungerer
Jeg skal på mandag.greit å utelukke alt.er en stor skeptiker til det meste jeg men nå prøves alle tiltak og begynner også med fenikkelte i dag.men slik som min fiser og vrenger kroppen er jeg redd det er luftsmerter og det vil sannsynligvis forsvinne etterhvert....

Jeg skal på mandag.greit å utelukke alt.er en stor skeptiker til det meste jeg men nå prøves alle tiltak og begynner også med fenikkelte i dag.men slik som min fiser og vrenger kroppen er jeg redd det er luftsmerter og det vil sannsynligvis forsvinne etterhvert....
Dersom mini sliter med luftsmerter, har du prøvd minifom? Fikk det anbefalt av barnelegen på helsestasjonen i går, hun kjente at vesla hadde mye luft i magesekkområdet. Merker bedring allerede etter ett døgn, hun har mer eller mindre sovet i ett siden i går kveld, kun avbrutt av at hun vil ha mat :)

Heldige dere er som har manuellterapeut i nærheten. Her må
Vi velge kiropraktor og det er dyrt.. Men man gjør jo om man må.
Foreløpig drøyer vi iom vi ser bedring :)

Dersom mini sliter med luftsmerter, har du prøvd minifom? Fikk det anbefalt av barnelegen på helsestasjonen i går, hun kjente at vesla hadde mye luft i magesekkområdet. Merker bedring allerede etter ett døgn, hun har mer eller mindre sovet i ett siden i går kveld, kun avbrutt av at hun vil ha mat :)

Vi har kjørt på med Minifom siden onsdag midt på dagen. Han har faktisk vært rolig i dag (1 1/2 dag siden oppstart)! Vi har vært mye ute i dag med vogn, men selvom.. Han har vært roligere og ikke hatt de ekstreme skriketoktene sine. Jeg har jo også kuttet ut (som tidligere nevnt) melkeprodukter + koffein, kullsyre, kunstig søtning, frukt og grønnsaker (utenom isbergsalat). Mulig det også har gitt en liten virkning..

Manuellterapiklinikken på Brynseng har fullt tilskudd og er gratis både for babyer/barn og gravide. Eirik Hauger er meget dyktig, gikk til han med sønnen min. Anbefales!

Minifom får han og fenikkelte sitter jeg og drikker nå...

Back
Topp