Klagetråd

Jeg kan dessverre relatere til dette. Har du dog muligheten til å ta deg en nap her og der på dagtid?
Ja og nei - jeg kan sitte på hjemmekontor, men merker det er utrolig slitsomt å skulle jobbe inn en time ekstra på kveldstid. Vurderer om jeg kanskje skal be om gradert sykemelding, bare 20% sånn at jeg får slappa litt mer av. I verste fall så trenger jeg ikke bruke den! Jeg må innse at man ikke får noe medalje for å jobbe 100% hele svangerskapet, kanskje på tide å høre på kroppen.

Nå er jeg så lei. Hatt flere sykdomsperioder siden slutten av desember, med influensa, Covid, omgangssyke, kikhoste, RS-virus og vanlig rhinovirus med mye bihuleverk - selv rhinovirus er tøft når man er gravid! Jeg har ikke fått sove ordentlig på nettene i hele 2025, på grunn av pusteproblemer relatert til all sykdommen, hoste, samt graviditetsplager som liggestilling, kramper og toalettbesøk. Nå begynner jeg å lure på hvordan de siste ukene mot fødsel skal bli, siden søvnen ikke har noen bedring. Utenom én uke som "helt frisk" har jeg hele tiden vært plaget og smittet med noe nytt. Og de siste fire dagene har jeg vært bedre enn på lenge. Men for å toppe det hele, har jeg nå fått skikkelige smerter og kjenner på ømhet i navleområdet, og begynner å bekymre meg for delte magemuskler eller navlebrokk. Typisk min uflaks at det skal bli noe krøll med det. Jeg har jo hostet i månedsvis, så det hjelper nok ikke på. Dersom andre har erfaring med navlevondt setter jeg pris på positive historier eller tips/råd til hva som kan hjelpe. Føler jeg er på bristepunktet.

Nå er jeg så lei. Hatt flere sykdomsperioder siden slutten av desember, med influensa, Covid, omgangssyke, kikhoste, RS-virus og vanlig rhinovirus med mye bihuleverk - selv rhinovirus er tøft når man er gravid! Jeg har ikke fått sove ordentlig på nettene i hele 2025, på grunn av pusteproblemer relatert til all sykdommen, hoste, samt graviditetsplager som liggestilling, kramper og toalettbesøk. Nå begynner jeg å lure på hvordan de siste ukene mot fødsel skal bli, siden søvnen ikke har noen bedring. Utenom én uke som "helt frisk" har jeg hele tiden vært plaget og smittet med noe nytt. Og de siste fire dagene har jeg vært bedre enn på lenge. Men for å toppe det hele, har jeg nå fått skikkelige smerter og kjenner på ømhet i navleområdet, og begynner å bekymre meg for delte magemuskler eller navlebrokk. Typisk min uflaks at det skal bli noe krøll med det. Jeg har jo hostet i månedsvis, så det hjelper nok ikke på. Dersom andre har erfaring med navlevondt setter jeg pris på positive historier eller tips/råd til hva som kan hjelpe. Føler jeg er på bristepunktet.
Har ingen tips eller triks, men jeg føler skikkelig med deg. Blytungt å være syk og gravid. Håper formen kommer seg litt før fødsel :Heartred

Så fælt! :HeartredFår du oppfølging av fastlegen? Uansett, ta kontakt å krev å få sjekket det som sjekkes kan. Jeg er hyppig i kontakt med fastlege grunnet sykdom siden februar. Hadde gravidplager før dette, men så rullet det inn med bronkitt, influensa og så lungebetennelse og sykehusinnleggelser :sad015 ferdigbehandlet for lungebetennelse for to uker siden, men hoster fremdeles som en gal. Har fått ribbeinsbrudd som følge av hoste i totalt 6 uker, så jeg kjenner jeg er helt slått ut. Har også kjent på smerte rundt navlen, men har koblet det til all hostingen som muskulært. Legen mente det var det ihvertfall.

Så fælt! :HeartredFår du oppfølging av fastlegen? Uansett, ta kontakt å krev å få sjekket det som sjekkes kan. Jeg er hyppig i kontakt med fastlege grunnet sykdom siden februar. Hadde gravidplager før dette, men så rullet det inn med bronkitt, influensa og så lungebetennelse og sykehusinnleggelser :sad015 ferdigbehandlet for lungebetennelse for to uker siden, men hoster fremdeles som en gal. Har fått ribbeinsbrudd som følge av hoste i totalt 6 uker, så jeg kjenner jeg er helt slått ut. Har også kjent på smerte rundt navlen, men har koblet det til all hostingen som muskulært. Legen mente det var det ihvertfall.
Uff, stakkars deg, du har virkelig hatt dine runder med sykdom også :Heartred Helt utrolig at man skal være så uheldig når man står midt oppi noe som er utfordrende nok i seg selv.

Fastlegen min er så travel, og føler han har lite kompetanse på svangerskap generelt. Men han følger opp ift. sykemeldinger, og har testet meg hver gang sykdom har blusset opp igjen. Litt betryggende å høre om andre som kjenner på smerte i navleområdet. Kanskje det ligger noe i det med hostingen - håper det er noe som ikke får konsekvenser underveis eller i etterkant i hvertfall.

Får henvisning til tilvekstkontroll denne uken etter dagens jordmortime… Ligger an til å bli en stor baby :/ Noen som har erfaring med at symfysemålene tuller det til og at UL sier vanlig vekst? Gira på å bli satt i gang før, men ble litt bekymra også når jeg ikke vet når timen blir enda :(

Får henvisning til tilvekstkontroll denne uken etter dagens jordmortime… Ligger an til å bli en stor baby :/ Noen som har erfaring med at symfysemålene tuller det til og at UL sier vanlig vekst? Gira på å bli satt i gang før, men ble litt bekymra også når jeg ikke vet når timen blir enda :(
Jeg ville hatt mer tilgitt til en ultralyd enn symfysemål. Det med symfysemål er jo så upålitelig føler jeg. Sier jo ingenting om hvordan barnet ligger akkurat ved måling, tar ikke hensyn til mengde fostervann eller kvinnens lengde på overkroppen.:facepalm:

Baby estimert 3350 nå :O De sa ingenting om noe igangsettelse eller tiltak, så får vel bare holde ut haha. Jeg var 4200 så er vel genetisk mest vil jeg tro. Er 36+3 forøvrig

Trur jeg har fått sopp i underlivet :arghh: Haaater det…. Har vært veldig varm og svett de siste ukene, noe som sikkert har laget et herlig miljø nedi der :hungover: får kjøpe meg canesten-kur i morgen. Leser at internett anbefaler stikkpille-kur i 6 dager :wtf:

Trur jeg har fått sopp i underlivet :arghh: Haaater det…. Har vært veldig varm og svett de siste ukene, noe som sikkert har laget et herlig miljø nedi der :hungover: får kjøpe meg canesten-kur i morgen. Leser at internett anbefaler stikkpille-kur i 6 dager :wtf:
Akkurat ferdig med 6 dager her... Forbaska griseri, spesielt når man såvidt når ned sitt eget underliv. Men det hjalp, så uten tvil verdt det.

Konstante kynnere og nedpress de siste ukene og en arbeidsgiver som ikke har klart/vært villig å tilrettelegge på en bra måte har gjort at jeg nå har blitt 100% sykemeldt disse siste to ukene før jeg skal ut i perm. Er skuffet over arbeidsgiver som ikke har tatt hensyn til meg, og som har gjort at jeg nå har en dårlig følelse når jeg går ut, og skal være borte i nesten et år. Men, lille jenta mi kommer først, og det stresset som har vært de siste ukene på jobb er ikke bra verken for meg eller henne. Man får virkelig ingen takk, premie eller noe annet av å jobbe hele svangerskapet. Så nå sitter jeg her da, og gruer meg til å fortelle til sjefen at jeg ikke kommer på jobb etter i morgen:greet025

Jeg har vært skikkelig uggen og kvalm i dag. Vet ikke om det er omgangssyke eller at kvalmen har kommet tilbake. Jeg vet ikke hva jeg foretrekker... :hungover:

Liten nedtur etter dagens velferdssjekk på sykehuset. Viser seg at baby er liten av vekst og magemålet til baby er avvikende. Høyt trykk i blodgjennomstrømning til morkake, men dette kunne skyldes at han var veldig aktiv under ul. Skal tilbake neste uke for doppler og CTG. :sorry:

Noen som har tips mot smerter i symfysen? Gått litt mer enn vanlig i dag og nå klarer jeg nesten ikke stå på beina... Kun i symfysen/skambeinet det gjør vondt, men sliter veldig med å se hva som skulle ha hjulpet :arghh:

Noen som har tips mot smerter i symfysen? Gått litt mer enn vanlig i dag og nå klarer jeg nesten ikke stå på beina... Kun i symfysen/skambeinet det gjør vondt, men sliter veldig med å se hva som skulle ha hjulpet :arghh:
Rådet jeg fikk var å ikke stå, sitte eller gå for mye om gangen, men heller veksle på :wacky: Som om man har noe valg innimellom…

Ellers kan man bruke ispose eller ligge med pute mellom beina. Jeg synes også det avlaster litt å sitte bakoverlent i lenestol eller sofa, sånn at det kommer mer press på rumpa enn symfysen ☺️

Nå har vi prøvd alt, så kanskje det hjelper å klage litt.... Fikk vite natt til lørdag at det var starten på fødsel, og at ting var i gang. Fikk samme bekreftelse fra jm på mandag. Har siden konstant gått med rier av og på, i timesvis(8-18 timer) om gangen hver dag. Får heldigvis sove, men jeg er så ekstremt utslitt både fysisk og mentalt nå kjenner jeg. Her snakker vi jeg får rier bare av å bevege meg, typ reise meg for å gå på do. Lukke opp et vindu, spise mat....

Jeg er så sliten jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og alt gjør vondt i tillegg til rier, fiffi, rompa, sårt bekken..

Jeg er klar for å hoppe av det her toget nå. Tips for å starte fødsel taes imot med stor takk.

Nå har vi prøvd alt, så kanskje det hjelper å klage litt.... Fikk vite natt til lørdag at det var starten på fødsel, og at ting var i gang. Fikk samme bekreftelse fra jm på mandag. Har siden konstant gått med rier av og på, i timesvis(8-18 timer) om gangen hver dag. Får heldigvis sove, men jeg er så ekstremt utslitt både fysisk og mentalt nå kjenner jeg. Her snakker vi jeg får rier bare av å bevege meg, typ reise meg for å gå på do. Lukke opp et vindu, spise mat....

Jeg er så sliten jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og alt gjør vondt i tillegg til rier, fiffi, rompa, sårt bekken..

Jeg er klar for å hoppe av det her toget nå. Tips for å starte fødsel taes imot med stor takk.
Vet ikke om det er noen trøst, men når du har kjent såpass mye modning over tid så vil nok fødselen gå veldig fort når den først starter ordentlig.
Mine tips ellers er å spise ananas, sex og å hvile masse. Lykke til. :Heartred

Back
Topp