Kjøper dere billige bilstoler fra f.eks biltema og europris?

Nei det gjør vi ikke.

Det kreves ingen som helst tester mtp sikkerhet for å selge bilstoler i slike butikker. De skal kun ha et minimum av giftstoffer, noe jeg synes er et av de minst viktige tingene med en bilstol. Den burde såklart ikke være giftig, men det viktigste er at den er trygg og holder i en kollisjon.
 
Skjønner at vi er mer naiv enn majoriteten ja. Har ikke lest meg opp på bilstoler eller noe, kjørt til barnas hus hver gang, sagt hva jeg trenger og spurt hva de har å tilby meg. Stoler på at de vet hva de selger jeg:)
 
Jeg kjøper bilstol som er godkjent i forbrukerrådets tester..
 
Skal ha besafe. Vil føle meg trygg på kvalitet og sikkerhet. Mye jeg kan kjøpe billig, men ikke ting som går på bekostning av trygghet
 
Nei det kunne jeg aldri ha gjort.

Vi har stoler fra besafe, britax og axkid. Alle plusgodkjente.
 
Våre private bilstoler har vi alltid kjøpt best-i-test. Men etter han gikk over til beltestol, så kjøpte bestemor en stol fra Europris. Men den er ytterst sjelden i bruk, men grei å ha om jeg blir forsinket fra jobb og bestemor må hente poden i bhg. Viktig å tenke litt at sannsynlighet er risiko ganger konsekvens også. Altså, jeg kjører 10 000km per år med min bil, med Cybex toppmodell. Jeg kjører i 50-90 soner, på all slags føre. Bestemor kjører kanskje 100km i året med sin bilstol, i 30 og 50 soner. Europris stolene er ikke direkte dårlige, men det er en vesentlig forskjell på billigstoler og toppmodeller. Forøvrig er disse stolene testet opp i mot ECE (felleseuropeisk standard), og godkjent av ADAC (Tysklands svar på NAF), altså kollisjonstesten og funnet innenfor kravene. Men de er ikke testet opp i mot andre, anerkjente merker som Besafe og Cybex, så blir vanskelig å sammenligne.
 
Mormoren har beltestol fra coop tror jeg. Den holder beltet på plass og har grei sidebeskyttelse. Litt anderledes med beltestol synes jeg.
 
Jeg ser på tester først, og går etter kjente merker. Tar ingen sjanser akkurat der. ;)
 
Jeg sjekker tester. Spiller ingen rolle hvor jeg kjøper det, så lenge setet er sikkert. Hadde de solgt Cybex på Nille hadde jeg kjøpt det der.
Men er det noen av de billige setene som kommer godt ut i tester da? Jeg kan ikke si jeg har sett det iallfall.
 
Vi leier 2 Besafeseter fra If. Fordi vi ikke kunne kjøpe to seter til rundt 3500-4000,- samtidig og hadde ulike behov i ft isofix i bilene. Varierer også hvem som henter/leverer så var avhengige av enten å ha to seter eller sette igjen i bhg.
Da er å leie fra If en fantastisk løsning :)
Hva koster det? Vurderer det til sete nr 2 siden vi ikke har bil selv. Dyrt å bruke så mye penger på ett eget sete som nesten ikke blir brukt.
 
Hva koster det? Vurderer det til sete nr 2 siden vi ikke har bil selv. Dyrt å bruke så mye penger på ett eget sete som nesten ikke blir brukt.
Mener det er 99,- pr mnd for det uten isofix og 119 for det med, ingen stor sum med andre ord :)
 
Men er det noen av de billige setene som kommer godt ut i tester da? Jeg kan ikke si jeg har sett det iallfall.
Tror ikke de blir testet en gang. Spørsmålet er om det er fordi de er så dårlige at det ikke er verdt å teste, eller om produsenten ikke betaler nok for å få bli testet? Ikke vet jeg.
 
Back
Topp