NyttKapittel
Forelsket i forumet
Du skriver utrolig godt og det er viktig å prøve å le litt innimellom all galskapen, for man blir jo gal i dette gamet! Du må ha resept på letrozol ja. Tenkte bare å nevne at hvis en har vanlig IVF blir hvert egg plassert i en petriskål med en porsjon sæd, så da blir det en liten form for utvelgelse i den prosessen. Og så er det slik som Babydrøm2020 sier at legene følger med på hvordan embryoet deler seg før de setter inn og selv ikke når de setter inn et tilsynelatende perfekt embryo er det en garanti på at det fester seg og at det utvikler seg til et foster. Slik kan man jo kanskje si at det vil fremdeles være en form for den sterkeste overlever, men bare på en litt annerledes måte enn vanlig. Her er det selvfølgelig ulike meninger, men det viktigste er vel hva dere selv tenker. Og når man først beveger seg ut i assistert befrukting så oppdager man gjerne at det er flere som må gjennom det enn man tror. Noen trenger bare en slags igangsetting av kroppens systemer for å kunne bli gravid, og da blir ofte gravid spontant etter første barn ved hjelp av IVF. Noen har andre ting som gjør at det tar lengre tid enn normalt og trenger da å få hjelp før tiden renner ut, mens andre kan rett og slett ikke bli gravide uten hjelp.
Vi beveger oss ut på IVF prosessen nå og har lest blant annet mye her på forumet om at det er en tung prosess å være i, men heldigvis lykkes mange og det gir meg håp. Samtidig så ser jeg hvor sterke disse damene her inne er og vet at selv om det er en reise jeg vil være foruten kan den gjøre meg sterk. Det er jo klisje, men jeg tror det kan være en verdifull styrke som kan gjøre meg til en god mor og være til hjelp i møte med andre mennesker!
Håper det ordner seg for dere og at 2020 kan bringe dere mye glede!
Tusen takk for en meget god og informativ tekst. Vi har sett video på YouTube om hvordan unnfangelsen skjer, og alle hindrene som faktisk er på veien for den stakkars sædcellen som kun har ett misson i sitt kortvarige liv - finne egget
Og ikke nok med det, men underveis så må gjengen splitte seg opp for å fordele seg i hver sin eggstokk også..
Dette, i tillegg til at noe renner ut igjen etter samleie gjør at kun et dusin av sædceller når frem til egget, av 300 millioner(!) som kommer inn. Og dette er på en FRISK mann med BRA sperm!!
Så vi ser vel i grunn for oss at det aldri kommer en eneste stakkar frem til egget.
Ser for meg at det endelig er én som kommer frem, og så kommer'n fanken ikke inn.
Litt som Scrat, det ekornet i "Istid" som aldri får tak i nøtta (for de som har sett de filmene).
Gjerne med leamusa han har i det ene øyet også..
Så ja, er vel derfor jeg tenker såpass mye på det med naturlig seleksjon,
at alle fellene er der for en grunn.. Enn at de får den snarveien servert i petriskålen. Leste forresten et sted i google-verden at menn med lavere sædkvalitet også hadde større sjans for å få barn med misdannelser..
- Og så har vi den andre siden av meg som tenker at alt skjer for en grunn, at det er en plan for oss alle, og at det som er ment for oss vil skje -uansett om stien svinger innom labben eller ei
Kjenner vel at jeg lener meg mest på sistnevnte.
Og plager meg at det ligger et snev frykt i det hele.
Hva er det jeg egentlig frykter? Man har aldri noen garanti for noenting her i livet.
Jeg er vel bare overveldet. At det er litt mange tanker å sortere på en gang. Og det hele bunner vel i at jeg er en kontrollfrik som trives best når jeg har nettopp det. Kontroll. Og ting jeg ikke kan kontrollere trigger de neste tingene jeg ikke kan kontrollere..
Jeg har to friske flotte barn som jeg likevel fortsatt(!) er livredd for at det skal skje noe med..
Har vel aldri fryktet døden så mye som etter jeg ble mamma heller.. Og da snakker vi grisenoia, og har overhodet ikke akseptert naturens gang.. Tenker på det ofte. FOR ofte. At det ødelegger for det å faktisk stoppe opp, puste, nyte, leve og være tilstede.
Virker egentlig som at denne prosessen trigger det hele litt for mye.
Enhver person av noen som har lest ned til her tenker vel "Å kjære vene, hun der må tenke mindre", og noen kjenner seg kanskje igjen. Men for å kaste lys på det mørke så er det rett og slett kun fordi jeg elsker livet
Og jeg elsker alle følelsene man har i livet. Og den største følelsen var morskjærligheten.
Morskjærligheten som kom umiddelbart da førstemann kom til verden, og lot vente på seg et par dager da andremann kom til verden. Trøblete fødsel det der, så det preget de første døgnene..
Nei, nå sporer jeg av. Altså. Å få barn setter livet i perspektiv. Og ser man livet i perspektiv så er det helt fantastisk
Uansett hvor mye dritt(!) man kan stå i, så er livet likevel en gave. Og det er preget av så mange flotte stunder.
Som da barna kommer med varme ord i min retning, helt uoppfordret -da kjenner jeg kjærligheten varme.
Eller se på dem når de sover og jeg sjekker innom før jeg legger meg. Og da.. Da kjenner jeg hvor redd jeg er for at det skal skje noe med dem. Og om det skulle skje noe med meg..
MEN sånn er det vel å være mamma.
Må bare jobbe litt med å snu tankene litt vekk fra alt som kan skje, og det som en gang kommer til å skje.
Noen ganger føles det bare ut som at jeg er den eneste i verden som tenker slik... Eller sier det høyt med fare for å virke klin gærn. Men nå har jeg sagt det høyt. Og så får noen riste på hodet, eller noen kjenne at det er godt det er flere der ute.
Oi, sjekk avsporing!!
Tenker at jeg rett og slett skal gi meg selv et nyttårsforsett:
Være mer tilbakelent - og rett og slett akseptere at jeg må slippe kontrollen.
Man kan ikke kontrollere graviditet. Man kan ikke kontrollere noe som helst av det som er negativt.
MEN MAN KAN KONTROLLERE DET SOM ER POSITIVT!
Så, jeg skal fokusere på alt bra som er her og nå. Akkurat i dette sekund
Og du verden så mye bra det er.
Jeg er HELDIG som allerede er mamma.
Og en dag.
En dag skal kjære mannen min få kjenne på følelsen av å være pappa.
En SÅ fantastisk stefar som er SÅ glad i barna mine - tenk når han får kjenne på følelsen over sitt eget barn!!
Takk for lykkeønskninger - og vit at jeg så absolutt sender det i retur også!
År 2020 - jeg har trua!
PS: Beklager en haug av masse ord som bare ramlet ut av meg.. Men pytt. Min dagbok. Min plass. Og jeg tar den